Juliane bruger forstørrelses- og læseprogrammet Zoomtekst på sin computer. Dansk Blindesamfund sætter med ny undersøgelse fokus på (u)tilgængeligheden af digitalt læringsmateriale i uddannelsessystemet for synshandicappede unge.
Juliane bruger forstørrelses- og læseprogrammet Zoomtekst på sin computer. Dansk Blindesamfund sætter med ny undersøgelse fokus på (u)tilgængeligheden af digitalt læringsmateriale i uddannelsessystemet for synshandicappede unge.

Foto : Dansk Blindesamfund

Synshandicappede studerende bliver hægtet af den digitale undervisning

Den 20. maj i år er international dag for digital tilgængelighed. Men manglende krav om digital tilgængelighed forhindrer unge med synshandicap i at få samme udbytte af undervisningen som seende klassekammerater, viser ny undersøgelse fra Dansk Blindesamfund.
Digitalisering er en barriere for inklusion af blinde og svagsynede i uddannelsessystemet. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Dansk Blindesamfund.
Vil du have fuld adgang til EduTech?

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Husk at være logget ind med den e-mail, hvor du har dit abonnement tilknyttet. Oplever du fortsat udfordringer med din adgang, så skriv til support@ing.dk.

Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her
Fakta om undersøgelsen

Læringsundersøgelsen er tilrettelagt og gennemført af Dansk Blindesamfund i foråret 2021 via et online spørgeskema rettet mod skoleelever med synshandicap i grundskole og ungdomsuddannelse samt studerende på videregående uddannelser.

Antallet af blinde og svagsynede børn og unge er beskedent, så undersøgelsen præsenterer derfor tendenser og indikationer på området.

Kilde: Dansk Blindesamfund