På Kroggårdsskolen stifter eleverne bl.a. bekendtskab med læringsrobotten KUBO.
På Kroggårdsskolen stifter eleverne bl.a. bekendtskab med læringsrobotten KUBO.

Foto : Anne Høvids Rasmussen / Kroggårdsskolen

Programmering på skoleskemaet: »Tiden med klippe klistre plancher i de ældre klasser er forbi«

Fremtiden er flyttet ind i klasselokalerne på Kroggårdsskolen i Odense, hvor robotter og droner er en del af hverdagen. Eleverne lærer at forstå det digitale univers.
Det kræver opmærksomhed, når man træder ind i gymnastiksalen på Kroggårdsskolen. Her suser dronerne om ørerne på elever og lærere i mønstre, som eleverne fra udskolingen har forprogrammeret dem til. 
Vil du have fuld adgang til EduTech?

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her
3 gode råd til at inddrage teknologi i undervisningen

Anne Høvids Rasmussen, underviser på Kroggårdsskolen, kommer med sine bedste råd til teknologibrug i undervisningen: 

1) Start med få teknologier 

»Man behøver ikke at have mange teknologier for at komme i gang. Hvis man har Microbits, så kommer man rigtig langt. De teknologier, som bygger på en mere legende tilgang, er en god start«  

2) Indtag vejlederrollen og lad eleverne hjælpe

»Som lærer skal man ikke være bange for ikke at kende svaret. Du skal turde at springe ud i det. Man behøver ikke at være ekspert på det hele. Det er okay ikke at vide præcis, hvordan man kommer i mål. Det kommer man med fælles hjælp og samarbejde med eleverne. Så indtag vejlederrollen, og sig til dig selv, at det er okay, at eleverne nogle gange er bedre end en selv. Det er kun dejligt« 

3) Brug ikke teknologi for teknologiens skyld

»Vi har rigtig meget fokus på ikke bare at bruge teknologierne unødigt bare for at bruge dem. De skal bruges, når det giver mening i undervisningen – altså i noget, man i forvejen laver« 

Fakta: Teknologier på Kroggårdsskolen

0.-1. klasse bruger de læringsrobotterne KUBO og Ozobot. 

2.-3. klasse bruger de KUBO, Ozobot og robotlegetøjet Dash & Dot. 

4.-6. klasse bruger de Dash & Dot, Ozobot, Microbit, Hummingbird og Lego WeDo. 

7.-9. klasse bruger de Microbit med diverse sensorer, Hummingbird, droner, 3D printer og Lego Spike.

Derudover har eleverne også online programmer som Scratch og TinkerCad, mens de også deltager i diverse digitale og teknologiske undervisningsforløb og konkurrencer.  

Kilde: Anne Høvids Rasmussen /  Kroggårdsskolen