Renate Fruchter underviser her et tidligere hold – dengang de var tilladt eleverne at mødes.
Renate Fruchter underviser her et tidligere hold – dengang de var tilladt eleverne at mødes.

Foto : Mogens Havsted

Jeg underviser ikke i teknologi - men i globalt samarbejde

I små 30 år har Renate Fruchter ledet og udviklet ingeniørstudiets fjernundervisningsprogram på Stanford University. De studerende er spredt over hele verden og kommunikerer via internettet og virtual reality. I modsætning til sine kolleger var hun derfor rustet til at møde det chok, corona-tiden stillede den akademiske verden overfor.
COVID-19 tvang undervisere over hele verden til at flytte undervisningen til internettet. Men fjernundervisning er andet og mere end at sende forelæsninger ud over Zoom. En forudsætning for effektiv undervisning og læring er muligheden for at interagere socialt og psykologisk.
Vil du have fuld adgang til EduTech?

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Husk at være logget ind med den e-mail, hvor du har dit abonnement tilknyttet. Oplever du fortsat udfordringer med din adgang, så skriv til support@ing.dk.

Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her
Stanfords Project Based Learning Laboratory

Stanford Universitets Project Based Learning Laboratory udvikler og undersøger projektbaseret læring gennem online undervisning i globalt sammensatte grupper. AEC – Architecture, Engineering, Construction – bringer studerende fra 12-14 universiteter over hele verden sammen i tværdisciplinære arbejdsgrupper på 5-7 medlemmer.

Hver gruppe får til at opgave at opføre en universitetsbygning et givet sted, og deres arbejde skal omfatte alle discipliner fra kreativt udkast, undersøgelse af miljø og grundforhold, konstruktion, planlægning af byggeri, beregninger over økonomi og bæredygtighed.

Arbejdsgruppen mødes online. Undervisningens formål er således at opøve de studerende evner til at forstå og kommunikere med andre faggrupper og med mennesker fra andre kulturer samt evnen til at styre en global arbejdsproces.

De studerende har fri adgang til at kontakte omkring 100 mentorer og opdragsgivere, som alle er tidligere studerende. Opgaverne vurderes af ”kunder”, som kommer fra erhvervslivet. PBL Lab har en række virksomheder som sponsorer, uden hvilke projektet ikke kunne gennemføres. Dels på grund af den finansielle støtte, dels på grund af det tætte samarbejde, de studerende har med mentorer i virksomhederne.

Kilde: www.pbl.stanford.edu