Hver femte lærer savner digitalt kompetenceløft efter vellykket coronaindsats

Foto : Clio

Hver femte lærer savner digitalt kompetenceløft efter vellykket coronaindsats

Der er optimisme at spore i den danske grundskole efter et skoleår i coronaens tegn. Men der er også behov for at kigge på lærernes digitale kompetencer, viser resultaterne fra en omfattende spørgeskemaundersøgelse gennemført af Analyse Danmark for EdTech-virksomheden Clio.
Coronapandemien har været en stor udfordring for landets lærere, elever og forældre, der i løbet af ganske kort tid i foråret sidste år skulle omstille sig på en helt ny virkelighed med hjemmeskole og digital undervisning. 
Vil du have fuld adgang til EduTech?

EduTech er for professionelle, der arbejder med digital undervisning og formidling som underviser i grundskolen, på en videregående uddannelsesinstitution eller som udvikler, indkøber eller professionel bruger af digitale uddannelses-, event- og kursusløsninger. EduTech giver indblik i nye teknologiske løsninger, didaktik, brugernes behov og politiske rammevilkår inden for digital undervisning.

Husk at være logget ind med den e-mail, hvor du har dit abonnement tilknyttet. Oplever du fortsat udfordringer med din adgang, så skriv til support@ing.dk.

Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her
Om Markedsundersøgelsen

Markedsundersøgelsen, som er lavet for sjette år i træk, er ligesom sidste år gennemført af Analyse Danmark på vegne af Clio. 

Undersøgelsen giver et indblik i skolernes arbejde med digitale læremidler og teknologi under coronakrisen. Brugen af digitale læremidler er stigende, og især aktualiteten i det digitale materiale er en stor fordel ifølge lærere og skoleledere.

I alt 1.992 personer – primært lærere og skoleledere – har deltaget i undersøgelsen om digitaliseringen på landets skoler. Undersøgelsen er gennemført årligt siden 2016 og fokuserer især på:

  • Digitaliseringsgraden i grundskolen
  • Fordelene ved digital læringsteknologi
  • Udfordringerne ved digital læringsteknologi
  • Digital strategi og handlingsplan

Som noget nyt fokuserer årets undersøgelse også på undervisningen under coronapandemien.

Kilde: Clio