Fem gode råd til teknologiforståelse i klasselokalet - og hvorfor det er vigtigt

Teknologien udvikler sig i rivende fart, og teknologiforståelse på folkeskolens skoleskema er kommet for at blive – men hvordan klæder vi institutioner bedst på til at varetage opgaven? Det giver Karen Mikkelsen, pædagogisk konsulent i it-didaktik, fem råd om i dette synspunkt.
Brødtekst

Med den teknologiske udviklings eksponentielle vækst opstår der hele tiden nye ting, vi skal prøve at forstå og forholde os til. Derfor er teknologiforståelse i spil som en ny faglighed i folkeskolen. Den skal forsøge at besvare spørgsmålene om, hvordan vi skal lære at forstå, udvikle, undersøge og skabe med teknologier, der omgiver os i hele vores liv.

Hvordan gør vi folkeskolen klar til denne store og vigtige dannelsesopgave? 

I Future Classroom Lab under Center For Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole har vi beskæftiget os indgående med den nye faglighed. Erfaringerne har vi fået ved at have været med til at beskrive forsøgsfaget og ved at være medudviklere af de prototyper, som de 42 forsøgsskoler arbejder med. Derudover har vi arbejdet med forskellige projekter, der alle forholder sig til den nye faglighed som dimension i hele grundskolen.

I samarbejde med blandt andet kommuner og skoler er vi undersøgende på, hvordan vi kan udvikle nye kreative læringsformer, hvor teknologier kan være med til at udfordre og udvikle pædagogisk praksis og læringsmiljøer.

Med den viden vi har fået, også gennem dialoger med kommunale konsulenter, der beskæftiger sig med feltet, vover vi nu pelsen og forsøger at pege på en række forhold, som vi mener er vigtige at være opmærksomme på, når skoler skal i gang med at arbejde med teknologiforståelse som en ny dannelsesdimension - hvad enten den nye faglighed bliver et nyt fag eller skal ind i de eksisterende.

Hav fokus på bredden i teknologiforståelse

Hav fokus på bredden i teknologiforståelsesbegrebet. Sørg for ikke kun at få det til at handle om flotte produkter og udstillinger af dem. Der bør også være et tydeligt fokus på processer, data og meget mere. Noget der ikke så nemt lader sig udstille, men er en meget vigtig brik i fagligheden. Undersøg i fællesskab og på tværs af fag hvordan teknologiforståelsesfagligheden kan komme i spil i de enkelte fag.

Bevar et skarpt fokus på didaktik og pædagogik

Der skal ikke kun snakkes om teknologier, og hvad de er, gør, kan. Der skal også fokus på hvordan eleverne skal opnå disse nye kompetencer. Skolens virke handler dybest set om at undervise og danne børn med udgangspunkt i skolens formålsparagraf. Derfor må al udvikling tage udgangspunkt i børnene. Hvordan afspejles dette i den daglige undervisning, indretning af lokaler og kompetenceudvikling? Hvornår og hvordan drøfter vi vores pædagogik og didaktik? Det skal også overvejes, når man planlægger undervisningen i teknologiforståelse. For der kan sagtens undervises i teknologiforståelse uden at det betyder, at eleverne bliver nysgerrige, kreative, undersøgende og motiverede, som ellers også er en del af ambitionen i fagligheden.

Tænk i kapacitetsopbygning - kommunalt og lokalt

Det er en stor ting at arbejde med en ny faglighed. Det kræver god organisering og nye kompetencer hos ledere, pædagoger og lærere. Derfor er det vigtigt, at ledelsen går med. Ikke bare som nogen med det overordnede ansvar for økonomi, skemaer m.m., men også dem der er med i snakken om “hvorfor?”

Der skal arbejdes med strategi for forankring i samarbejde med ledelsen på de enkelte skoler. Den enkelte kommune bør også kigge på, hvordan man kan organisere arbejdet med teknologiforståelse på kommunalt plan. Forvaltningen kan facilitere netværk, prioritere midler til kompetenceudvikling og medudvikle forløb i samarbejde med skolerne. Så kan der også nemmere fastholdes fokus på udvikling af området.

Del viden

Der er brug for ny viden, og den skal udvikles løbende i takt med den teknologiske udvikling i samfundet og i særdeleshed i elevernes livsverden. Det kræver, at vi deler vores viden som fagprofessionelle, og at vi skaber rum, hvor vi undersøger, leger og skaber med teknologi, sammen med kollegaer eller elever.

Vær meget opmærksom på, at denne viden ikke kun centrerer sig om få personer. Der har været en tendens til, at feltet har været præget af dygtige ildsjæle. Men de kan stoppe, og hvis det hele er bundet op på én person, bliver arbejdet med teknologiforståelse ikke en fælles dannelsesopgave for skolen.

Køb ikke bare en masse teknologier

Lad være med at bruge teknologien for teknologiens skyld og køb ikke noget, uden I ved, hvad I pædagogisk og didaktisk vil med det. Det er ikke sikkert man behøver et helt klassesæt dyr teknologi for at komme i gang med arbejdet. Spørg om hjælp og brug andres erfaringer - naboskoler eller -kommuner, din regions Center For Undervisningsmidler, der gratis kan vejlede i læremidler, der kan indgå i arbejdet med teknologiforståelse.

Du kan læse mere om teknologiforståelseforsøget her og om Future Classroom Lab her.

Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her