Den digitale omstilling stiller igen og igen nye krav til de højtuddannedes kompetencer

Efter år med fokus på digitale kompetencer forfalder vi let til at tro, at de højtuddannede helt selvfølgeligt har kompetencerne til at sikre avanceret teknologisk udvikling. Men virksomhederne efterspørger i stigende grad digitale kompetencer kombineret med en kernefaglighed, og det giver nye udfordringer. Målet er langt fra nået endnu, lyder budskabet fra chefkonsulent i Akademikerne, Karen Skytte, i dette synspunkt.
Brødtekst

Behovet for digitale kompetencer er vævet ind i arbejdet med andre vigtige processer og produkter i virksomhederne. Fx kan den grønne omstilling ikke boostes uden specialiseret digital viden og højtuddannede med stærke digitale kompetencer. En del højtuddannede forventes at skulle fungere som ”integratorer”, der både har kompetencer på det digitale og det grønne område og kan bruge deres akademiske kernefaglighed til at få det hele til at spille sammen. De skal både være specialister og generalister.

Derfor undrer det mig, at der er så lidt fokus på kompetenceudvikling for højtuddannede, når nu virksomhederne efterspørger højtspecialiserede kompetencer. Alene digitaliseringen skaber mange nye kompetencekrav, så hvorfor er der ikke mere fokus på at sikre de højtuddannede mere efteruddannelse inden for digitalisering?

Det er en kompleks opgave at sikre gode digitale efteruddannelsestilbud

Et af svarene er, at det er en svær øvelse af omsætte behovet for digitale kompetencer til gode kurser for højtuddannede. Kan vi overhovedet formulere behovet så præcist, at vi ved, hvad der samlet set skal til for den brede gruppe af højtuddannede? Ofte er virksomhederne selv i tvivl om, hvilke kompetencer de mangler, for der er ingen fast kurs, hvor vi kan se hvert skridt på vejen og i god tid bestille det rigtige kursus på et universitet.

Derfor må erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter og uddannelsesinstitutionerne gå sammen om at beskrive behovet og udvikle målrettede kompetenceudviklingsforløb. Det kan ske i sektorpartnerskaber og andre konkrete samarbejder, hvor også virksomhedernes behov inddrages. På det digitale område skal det være et tværgående partnerskab, fordi behovet for digitale kompetencer findes i alle sektorer. Politikerne skal have større fokus på de højtuddannedes kompetenceudvikling og udarbejde en national kompetencestrategi med visioner for, hvordan vi dækker virksomhedernes kompetencebehov, herunder de digitale.  

Hvad skal der til for, at flere kan udvikle deres digitale kompetencer?

Der er brug for korte arbejdspladsrettede kurser for dem, der har kompetencebehov knyttet til et konkret digitalt værktøj og for korte tværgående kurser, hvor faglærte og højtuddannede i en virksomhed sammen udvikler digitale kompetencer.

Længere forløb med fokus på digitale kompetencer kan hjælpe dem med behov for omskoling, fordi de tvinges til at skifte spor i arbejdslivet. Højtuddannede kan også blive fanget i den digitale udvikling, fx når en gammel uddannelse bliver forældet, fordi nye digitale værktøjer vinder frem i faget. Og dem, der ubesværet surfer på den digitale bølge, ønsker sig udfordrende kompetenceudviklingsforløb, der kan give dem nye digitale indsigter og metoder. Begge udviklingsbehov kræver længere uddannelsestilbud med høj kvalitet og god fleksibilitet.

Uddannelsesinstitutionerne skal have bedre økonomiske vilkår og større fleksibilitet for at sikre gode efteruddannelsesudbud. En stor udfordring, særligt på universiteterne, er at skaffe dygtige undervisere med stærke digitale kompetencer. Digitale talenter efterspørges mange steder, og det er ikke altid første prioritet at arbejde med efteruddannelse. Det må vi gøre mere attraktivt.

Vi må fastholde opmærksomheden på de højtuddannedes og virksomhedernes behov for nye typer af digitale kompetencer. Der bliver både brug for flere specialister, flere integratorer og for nye kompetenceprofiler, vi ikke kender endnu. Det kræver politisk opmærksomhed og mere samarbejde at sikre digital viden og stærk digital faglighed som grundlag for virksomhedernes innovation og fremtidens digitale omstilling.

Prøv EduTech

EduTech skriver til lærere og undervisere, der arbejder med digitale og teknologiske uddannelsesløsninger. Vi giver dig ny viden, cases og erfaringer med læring og teknologi. Få tre ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement.

Klik her