Digitalt værktøj skal fremme lysten til livslang læring

Digitalt værktøj skal fremme lysten til livslang læring

Med en bevilling på ti millioner svenske kroner i ryggen vil svenske forskere udvikle et digitalt værktøj, der skal motivere folk på tværs af alder og uddannelsesbaggrund til at tilegne sig ny viden gennem hele livet.
ITU-professor advarer: Skæv digitalisering skaber skjult arbejde og ligestillingsproblemer

ITU-professor advarer: Skæv digitalisering skaber skjult arbejde og ligestillingsproblemer

Borgerens kontakt med det offentlige er i dag bygget op omkring selvbetjening via NemID, borger.dk og andre løsninger. Men løsningerne er designet med en specifik, ressourcestærk borger i tankerne - og det skaber både skjult arbejde og udfordrer ligestillingen, advarer ITU-professor Brit Ross Winthereik.

Seneste debat

Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

Danske skoler bruger mere IT end før coronanedlukningen

En undersøgelse om brugen af IT i undervisningen på danske skoler viser, at lærerne bruger digitale værktøjer i højere grad end før coronaepidemien.
Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Nyt digitalt læringsspil skal gøre elever klogere på plast

Brancheforeningen Plastindustrien har lanceret læringsspillet ’Tjek på plast’, der skal fungere som samtalestarter i undervisningen i grundskolen og gymnasiet. Eleverne opfordres gennem det digitale spil til at komme med forslag til, hvordan plast i fremtiden bedre kan anvendes.
 
SIU - en ny gratis portal for brug af spil i undervisningen

SIU - en ny gratis portal for brug af spil i undervisningen

Forskning viser, at spil kan bruges til at fremme faglig motivation og sproglige kompetencer samt udvikle sociale relationer, rumlig forståelse og at kunne se verden fra andre perspektiver (Persico et al., 2017).
Synspunkt af Thorkild Hanghøj