Servicekontrakter kan skabe mere værdi i offentlige it-udbud
Offentlige it-udbud i Danmark er som hovedregel ganske omfattende - både for ordregiveren og de private aktører, som byder på udbuddet. Mens mange private virksomheder vælger at outsource hele eller dele af deres it-drift, -vedligeholdelse og -videreudvikling, vælger den offentlige sektor ofte at konkurrenceudsætte ét system ad gangen.
Men det er ikke altid den optimale løsning for kunden. Den offentlige sektor kan i mange tilfælde få mere værdi af sine aftaler med private leverandører, hvis sektoren ikke er låst fast i den traditionelle 'ét system, ét udbud'-tankegang.
Outsourcing gennem servicekontrakter er efter min mening et alternativ, som desværre ofte bliver overset. Helt overordnet handler det om at tænke vertikalt i serviceleverancer i stedet for kun i horisontale leverancer, fx hvor al infrastrukturdrift outsources til én leverandør, og de øvrige it-systemer håndteres af en leverandør pr. system.
Med servicekontrakt mener jeg, at ordregiver indgår en aftale med en privat leverandør om at outsource en hel 'pakke' af it-løsninger og tilhørende serviceydelser som infrastruktur- og applikationsdrift, vedligeholdelse og videreudvikling.
Denne model har flere fordele, blandt andre:
DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden. Få tilsendt tilbud
