Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Næste generation af offentlig digitalisering beror på standardsystemer

Deloitte
Illustration: Deloitte.
Partner i Deloitte, Terkel Tolstrup, mener, at det hastige tempo på den offentlige digitalisering kræver, at myndigheder og kommuner sætter mere fokus på standardsystemer i deres udbudsmaterialer.
Synspunkt4. april kl. 05:30
errorÆldre end 30 dage

I slutningen af marts blev 10. udgave af Dansk IT’s konference OffDig gennemført i Århus. Det var tid til at se tilbage på ti års digitalisering i den offentlige sektor – og ikke mindst, hvad der skal drive digitaliseringen frem i det kommende årti. På konferencen deltog Deloitte med et budskab om, at det for alvor er tid til at omfavne standardsystemerne, som driver for næste generations offentlige digitalisering.

Sat på spidsen har standardsystemer i (for) mange år levet i skyggen af egenudviklede systemer i den offentlige sektor. Automatreaktionen har været at vælge egenudviklet eller specialtilpasset it, når offentlige myndigheder skulle digitalisere deres sagsgange og systemer. Det er på sin vis jo logisk nok: Den enkelte myndighed har haft særlige, specifikke kriterier og brugsscenarier, som skulle indfries i systemet. Og indtil for nyligt har mange standardsystemer været ufleksible i en grad, så organisationens processer skulle indrettes efter dem – og ikke omvendt.

Men i dag er der i mit perspektiv to helt væsentlige årsager til, at standardsystemerne ofte kan været det bedste valg:

  • For det første er standardsystemerne blevet udviklet massivt bare de seneste fem år. Og de bliver hele tiden bedre, fordi både leverandører og tredjeparter løbende videreudvikler og forbedrer dem i takt med de mange kunders krav og behov. Mange af dem baserer sig på low code-teknologier, som betyder, at man kan konfigurere funktionalitet som fx workflows, automatisering og datafangst og dermed designe sin systemunderstøttelse i overensstemmelse med brugerbehovene. Det gør det samtidig muligt at trække forretningen helt tæt på i digitaliseringen – og dermed øge implementeringshastighed og brugeradoption.
  • For det andet er tempoet i den teknologiske udvikling så højt, at egenudviklede it-systemer risikerer at blive »outdatede«, før de overhovedet kommer i luften. Leverandøren bruger enorme ressourcer på at skræddersy specialløsninger sammen med kunden, og det medfører en stærk afhængighed af de personer, der kender løsningen i detaljer. Det er sårbart, især i den aktuelle situation, hvor samfundet er presset af for få it-uddannede i arbejdsstyrken. Her giver standardsystemerne nogle oplagte muligheder for at reducere »time-to-market« for digitalisering.

Så i mange tilfælde er det min vurdering, at det vil være billigere og mere sikkert at satse på et standardsystem som offentlig myndighed. Det kræver imidlertid, at myndighederne dropper »det vi plejer at gøre«-mentaliteten – ikke mindst, når man skal skrive udbud.

Mere dialog mellem leverandører og det offentlige

I udbudsmaterialet skal man simpelthen gentænke kravsspecifikationerne, så der bliver bedre plads til innovation. Man bør fokusere på de kritiske krav og derudover bede leverandørerne om beskrivelser af sammenhængende løsninger, der møder disse krav samt alt det, der derudover bliver leveret med standardsystemer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gør det muligt for forskellige leverandører at komme på banen, og standardsystemer, som kan noget mere eller andet, kan komme i spil. I udbuddene skal man også overveje en prisstruktur, som inkluderer licenspriser. For standardsystemer er jo netop baseret på abonnementer, som skal indtænkes i prismodellen. 

Nogle myndigheder kan være bekymrede om sikkerhed og kontrol, når man har standardsystemer med public cloud. På den lange bane må vi forvente, at de fleste myndigheder kommer til at overgå til public cloud på sikker og reguleret vis. Men på den korte bane kan de fleste systemer også etableres i private cloud og endda on premise, hvis det skulle være nødvendigt. 

Vi har set, hvordan store egenudviklede it-projekter gennem tiden er blevet uoverskuelige, fordyrede og forsinkede. Det skyldes også, at man vil digitalisere alt på én gang med det samme system.

En opfordring herfra er derfor at tage et grundigt kig på standardsystemerne og deres strategiske match til organisationens kerneforretning – og så starte med at implementere dem på afgrænsede områder for derefter løbende at udvide med flere områder ud fra en agil tankegang.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Så kære offentlige myndigheder, tag nu strategisk stilling til standardsystemer – for mange af jer vil det være dem, som fremtidens it er bygget på.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Send dit udkast på 3.000-5.000 anslag sammen med et billede af dig selv til pro-sekretariat@ing.dk.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger