Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hvis ikke der er styr på softwarerobotterne, er investeringen spildt

Robot
Illustration: Nanna Skytte. Se større version
I Region Midtjylland har de organiseret sig med decentral udvikling og central styring af RPA løsninger, som sikrer dem et præcist overblik og viden, om hvilke robotter vi har. Løsningerne er derfor langtidsholdbare og kan anvendes af mange. På ét år har regionen udviklet mere end 100 RPA løsninger, som har løst opgaver for flere end 40 FTE, skriver Børge Knudsen, Kontorchef i Region Midtjylland, i dette indlæg.
Synspunkt15. december 2021 kl. 05:55
errorÆldre end 30 dage

Adgangen til RPA-teknologien (Robot Process Automation) er i dag lettere end tidligere, fordi det ikke kræver høje tekniske kompetencer, at udvikle en softwarerobot. Det er faktisk blevet så let tilgængeligt, at mange virksomheder og organisationer oplever, at der bliver udviklet robotter lokalt, uden der er truffet en strategisk retning herom. Ej heller forretningsmæssig vurdering af, hvilken platform der i givet fald skulle udvikles på.

Det kan nemt vise sig, at det i bedste fald er spild af tid, men i værste fald er der er en stor risiko for, at ledelsen ikke aner, hvilke robotter der er udviklet, hvilke opgaver de udfører, eller hvem der har udviklet dem. Det betyder, at der kan være flyttet data fra et it-system til et andet – og i værste fald flyttet data, der ikke skulle være flyttet, eller ligefrem overflyttet data, som er forkerte, og som skal fjernes igen, hvilket kan kræve en meget stor indsats. Så er det ikke bare spild af tid, men også spild af penge og ressourcer.

RPA er en voksende teknologi, som har vist sin berettigelse i mange organisationer. For år tilbage var udviklingen af softwarerobotter drevet af besparelser, i dag er udviklingen drevet af mangel på arbejdskraft og kompetencer. Sådan er det også hos os i Region Midtjylland.

Vi skal hjælpe forretningen, i vores tilfælde hospitaler og administrationen, med at frigive tid hos medarbejderne, så kerneopgaven fortsat kan løses med høj kvalitet. Et af værktøjerne i den kamp er softwarerobotter, men for at sikre den langsigtede virkning, er det vigtigt at udviklingen styres og kontrolleres. 

Central organisering 

I Region Midtjylland har vi de sidste år udviklet mere end 100 RPA-løsninger, som indtil nu har løst opgaver svarende til mere end 40 FTE (Full Time Equivalent). Men grunden til, at vi står, hvor vi er i dag, skyldes en minutiøs forberedelse – selvsagt i valg af udviklingsplatform, men også i forhold til it-sikkerhed, og de juridiske aspekter, der er, når vi arbejder med softwarerobotter sundhedsvæsenet. Vi skal være sikre på at vi arbejder i overensstemmelse med Forvaltningsloven, Persondataloven, Sundhedsdataloven mfl. 

Vi har derfor valgt en organisering, hvor drift, forvaltning og vedligehold blev placeret som en central enhed i It-afdelingen.

Vi placerede det i Servicedesken, fordi her er kontakten og kendskabet med slutbrugerne størst. Vi havde samtidigt en ambition om at udviklingen skal ske i et højt tempo, hvilket betyder vi ikke udarbejder lange projektbeskrivelser eller businesscases.

Vi udvikler løsninger, der baserer sig på tillid til de, som skal anvende robotten, og har tillid til, at når en idé opstår til automatisering, så er det kun den, som er tæt på processen, der kan vurderer om idéen er god. 

Derfor er udviklingen af RPA-løsninger lagt ud decentralt til hospitalerne, Psykiatrien, Apoteket, Koncernstabe osv. Flere end 50 medarbejdere har været på vores RPA-akademi, for at blive uddannet til at kunne udvikle løsninger.

Sund fornuft

Når en løsning er udviklet, kontrollerer vores centrale enhed i It-afdelingen koden, sikrer at den holder sig inden for de juridiske og sikkerhedsmæssige retningsliner, den godkendes og sættes i drift. RPA-løsningen registreres i vores CMDB (database med tekniske informationer om applikationer, serveres, netværkskomponenter osv.), med et one-pager vidensdokument, der beskriver løsningen. I databasen etableres relationer fra RPA-løsningen til de it-systemer, den arbejder med, og relation til den, der har udviklet den samt til den medarbejder, der anvender robotten.  

Det har den enorme fordel at vi:

  1. Kender alle løsninger, der er udviklet
  2. Ved, hvem der ejer og anvender robotten og
  3. Og ved, hvilke systemer robotten arbejder med.

Det betyder, at alle vores robotter er langtidsholdbare og ikke afhængige af, om en medarbejder rejser eller får andre opgaver; robotten overtages blot af den nye medarbejder, og kan fortsætte afhjælpe med at få afviklet en given arbejdsproces, uanset om det er i klinikken eller i administrationen. 

Investeringen i udviklingen af RPA-løsninger bliver dermed konsistent, fordi vi kender vores robotter og ikke er løsgående missiler, som ingen ved eksisterer og endnu færre ved, hvad laver. Dermed er det ikke kun en god en investering, det er også sund fornuft. 

Har du lyst til at skrive et synspunkt til et af Ingeniørens PRO-Medier? Send dit udkast til redaktionen på pro-sekretariat@ing.dk.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.