Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Fra humanist til it-specialist: Kig på de nyuddannede

Per Meinertsen
Illustration: Statens It.
I 2030 vil vi mangle 22.000 it-professionelle. Én af løsningerne kan være at opdyrke nyt land. Statens It har i hvert fald stor succes med et graduateprogram, der fokuserer på potentiale og interesse hos nyuddannede akademikere frem for på konkrete it-kompetencer og erfaring.
Synspunkt15. juni kl. 05:00

It-branchen skriger på kvalificeret arbejdskraft. Efterspørgslen bliver bare større og større. Om otte år mangler vi ifølge en undersøgelse, som Danske Gymnasier og IDA har fået lavet, 22.000 it-professionelle i Danmark. Det lægger pres på it-virksomheder, uanset om de er offentlige eller private.

Vi har den ulempe i det offentlige, at vi har svært ved at konkurrere på lønnen i kampen om it-specialisterne. Vi er godt nok blandt verdens bedste, når det kommer til offentlig digitalisering, men det er ikke nok – og den position er også udfordret, hvis vi ikke får løst rekrutteringsudfordringen.

Så hvad pokker gør vi?

Vi kan ikke kun lade det være op til uddannelsesstederne og udenlandsk arbejdskraft at få flere it-professionelle i Danmark. Vi må som virksomhed tage en del af ansvaret ved at være med til at efteruddanne og opkvalificere til de kompetencer, vi har brug for.

De nyuddannede humanister kan løse problemet

Derfor har vi i Statens It valgt at løse en del rekrutteringsudfordringer ved at starte et graduateprogram. Vi har nemlig opdaget et uudnyttet potentiale blandt nyuddannede akademikere, hvor især humanister kan have vanskeligt ved at finde job efter endt uddannelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Du undrer dig måske over, hvilke forudsætninger en nyuddannet cand.mag. i pædagogik, en cand.scient. i idræt eller en cand.mag. i musikvidenskab har for at arbejde som cloud-konsulent eller it-projektleder.

De har hverken haft python eller netværksteknologi som en del af pensum, men de har til gengæld evnerne til at overskue store mængder information og håndtere kompleksitet. Hvis vi kombinerer det med en interesse for it, så har vi et godt fundament for at skabe fantastiske it-specialister. 

I 2020 ansatte vi for første gang seks graduates med vidt forskellige faglige baggrunde. I løbet af 24 måneder var de igennem et intenst forløb med fokus på uddannelse og videreudvikling, hvor de prøvede kræfter med opgaver i 15 forskellige teams.

Programmet har været en stor succes. Alle seks graduates fra 2020 blev ansat efterfølgende eller undervejs i forløbet, og vi søger netop nu for tredje gang et hold graduates.

Potentiale frem for erfaring

De fleste nyuddannede, der søger job, ser jobannoncer, hvor man have 15 års erfaring med specialistkompetencer inden for otte forskellige områder. Det er selvfølgelig sat på spidsen.

Vi har valgt at gå en anden vej.

Vi fokuserer på kandidaternes potentiale og motivation i stedet for på deres specifikke kompetencer og erfaring. Samtidig har vi rettet blikket indad og spurgt os selv: Hvilke kompetencer besidder vi som organisation i forhold til at udvikle den enkelte kandidats it-kompetencer?

Om Statens It’s graduateprogram

• Graduateprogrammet i Statens It er et fastlagt forløb på 24 måneder.
• Graduates i Statens It kommer rundt i forskellige afdelinger, som alle har specialiseret viden på deres fagområde. Det får en god basisviden inden for it-drift, hvor man selv har indflydelse på sin videre specialisering.
• Graduates har gode muligheder for at komme på faglige kurser og skifte mellem forskellige opgaver og ansvarsområdet – fx Microsoftkurser, Pythonkurser, opsætning af netværk mv.
• Graduates får en mentor.
• Ambitiøse kandidater forventer ambitiøs ledelse – fx efterspørger de læringsplan, anerkendelse samt dialog og sparring ved faglige skift. Personalelederen er det faste holdepunkt under de mange faglige skift. Det kræver tæt dialog og opfølgning mellem de to ledere at sikre forankring og faglig kvalitetssikring.

Kilde: Statens It.

Vores graduates skal have afsluttet en uddannelse på minimum bachelorniveau, og de må maksimalt have to års erhvervserfaring efter endt uddannelse.

Det vigtigste er dog, at de interesserer sig for it og har en god portion gå-på-mod. De behøver slet ikke at være eksperter – vi skal nok få bygget it-viden ovenpå og hjælpe med at udvikle dem til dygtige it-specialister.

Stor interesse

Der har været mange ansøgere til vores graduatestillinger, og vi føler os heldige. Men det viser sig, at der er en stor interesse for it-verdenen, og at det faktisk godt kan lade sig gøre at tiltrække kvalificerede kandidater. Det kræver dog, at vi som branche også retter fokus mod dem, der af forskellige grunde ikke har valgt den gængse vej.

Vores erfaring i Statens It er i hvert fald, at it-faglighed sagtens kan læres med den rette indstilling, motivation og interesse. En cand.mag. i musikvidenskab kan på kort tid blive en dygtig cloud-konsulent – det kan vi bevidne.

Så måske gemmer jeres næste dygtige it-medarbejder sig også blandt ledige humanister, der endnu ikke har fået chancen for at udvikle deres it-evner. Vi synes bestemt, det er et kig værd.

Vil du deltage i debatten med et synspunkt? Skriv til os på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger