Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Direktør: »Vi taler for lidt om at komme tilbage på kontoret«

Kontoret skal sikre innovativt samarbejde og fagligt fællesskab. Hjemmekontoret skal understøtte fordybelse, fleksibilitet og effektivitet. Det skriver direktør og partner i Combine Lars Bojer Kanstrup i dette synspunkt, hvor han reflekterer over Covid-19's konsekvenser for kontorarbejdet.
Synspunkt9. august 2021 kl. 05:35
errorÆldre end 30 dage

Det primære arbejdssted kan ikke være hjemmekontoret. Tankerne og overvejelserne har man gjort sig blandt Combines medarbejdere og ledelse, fortæller direktør og partner Lars Bojer Kanstrup. Derfor forholder han sig også skeptisk, når videnstunge virksomheder afvikler kontorfaciliteter og samtidig lægger op til, at hjemmekontoret skal være det primære arbejdssted.

»Vi taler for lidt om at komme tilbage på kontoret og alt for meget om de optimeringer, hjemmearbejdet har tydeliggjort. Jeg mener, der er brug for langt mere fokus på kontorets fremtidige værdier og funktion. Som videnstung virksomhed henter vi de sidste procent, innovationen og helheden i det nære samarbejde og i relationen med kolleger og kunder – for eksempel at kunne være på kundens adresse,« siger Lars Bojer Kanstrup.

»Virtuelle fællesskaber har ganske enkelt vist sig ikke at kunne stå distancen i denne sammenhæng, og jeg kan være bekymret for den manglende debat om problemstillingen.«

Direktøren var selv overrasket over den effektivitet, der opstod i arbejdet hjemmefra. Som mange andre ser han en række fordele i den store fleksibilitet, som hjemmekontoret kan tilbyde. Således gør Lars Bojer Kanstrup sig i øjeblikket overvejelser om, hvordan fremtidens Combine-arbejdsplads for de knap 40 medarbejdere skal se ud.

Kontoret som hybrid

For med Covid-19 er der sket et nybrud. Tidligere mødte alle medarbejdere som udgangspunkt ind på kontoret i Aalborg, men måtte gerne arbejde hjemmefra. Nu er naturligheden ligesom vendt på hovedet i det digitale konsulenthus.

Hos Combine tænker man det fremtidige kontor som et »hybridkontor«. Kontoret er basen, mens hjemmekontoret er en værdifuld satellit – som understøtter fordybelse og fleksibilitet hjulpet på vej af ny viden om værktøjer og effektivitet.

»Kontoret skal være et sted til samarbejde, sikre det innovative samarbejde og et fagligt fællesskab. Ligesom kontoret bliver et »socialt anker«, hvor vi mødes og tanker op på den sociale konto,« uddyber Lars Bojer Kanstrup.

Et andet fokuspunkt er, at det digitale konsulenthus for alt i verden vil undgå, at medarbejderne ikke oplever kontorets merværdi og tænker, at de lige så godt kunne have arbejdet hjemmefra.

»Vi skal være opmærksomme på trivsel og relationer i højere grad end før, for ellers kan det få konsekvenser for vores evne til at fastholde og udvikle medarbejdere. Virksomhedens identitet skabes og udvikles i fællesskabet og i de fælles rammer. Derfor gælder det klart om at finde en kombination og en balance,« siger Lars Bojer Kanstrup.

Fokus på trivsel under covid-19

Og netop trivsel har haft et stort fokus under nedlukningen under covid-19. Derfor har ledelsen haft fokus på en transparent kommunikationstilgang fra dag ét. Det har også haft den konsekvens, at ledelsen har været nødt til at blotte sig en anelse, fordi der var faktorer, der var ude af deres hænder; eksempelvis overvejelser om hjemsendelser af medarbejdere og uvished i forhold til visse kunders ændrede købsadfærd.

En nylig trivselsmåling blandt medarbejderne viser, at håndteringen har ramt rigtig. Medarbejdertrivslen ligger faktisk på et højere niveau end normalt.

»Jeg har fået bekræftet, at ledelse handler om nærvær og åbenhed,« siger Lars Bojer Kanstrup.

Investerede i medarbejderne

Da hjemmearbejdet satte ind, skruede Combine op for investeringer i medarbejderne med udvikling af den enkelte medarbejders personprofil og med samtaler på person- og teamniveau i centrum. For at kunne løfte opgaven blev der etableret et online-forum.

Derudover er der investeret i arbejdet med en feedback-kultur for mere værdiskabende dialog blandt de forskellige personprofiler. Det betyder blandet andet, at evalueringerne skal foregå løbende, én-til-én, og ikke alene i formaliserede skabeloner. Her peger direktøren samtidig på, at feedback er et godt eksempel på, hvordan man kan arbejde sammen, og hvordan det skaber værdi.

»Vi skruede op for vores arbejde med medarbejderne i perioden. Vi har styrket medarbejdernes forståelse af hinanden og dermed også vores evne til at udnytte vores samlede kompetencer mere effektivt. En lærende organisation er langt mere konkurrencedygtig,« fortæller direktøren.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.