Vi vil skrue op for Danmarks digitale ambitioner

Bedre rammer for udbud og it-indkøb og et større fokus på cloud i det offentlige er vejen frem, hvis Danmarks digitale ambitioner skal hæves. Det skriver Michael Wätjen, der er ny formand for IT Branchens udvalg for Offentlig Digitalisering.
Brødtekst

Det er Danmarks digitale ambitioner, der i årevis har sikret os mange gode placeringer i internationale målinger og sammenligninger af den digitale infrastruktur, borgerservice og virksomhedernes digitalisering.

Det er også resultatet af mange års arbejde, der har hjulpet os godt gennem 2020, hvor virksomheder, borgere og myndigheder har nydt godt af alt fra gode internetforbindelser til god digital infrastruktur hos mange virksomheder og skoler. Ikke at det har været gnidningsfrit, uden omstilling eller uden problemer, men vi har – igen i sammenligning med mange andre lande – haft langt bedre forudsætninger og dermed også opnået langt bedre resultater.

Fra tid til anden bliver der sat spørgsmålstegn ved, om vi fortsat skal øge den digitale indsats og investere i nye it-løsninger. Jeg vil hellere vende spørgsmålet om: Vil vi skrue ned for Danmarks digitale ambitioner? Hvis svaret er nej, så må vi bare huske på Philip W. Heyman, stifteren af blandt andet Tuborg, som havde mottoet: ”Stilstand er tilbagegang”.

Vil vi risikere, at den digitale infrastruktur og den digitale understøttelse af vores alles hverdag bliver dårligere, end den kunne have været? Vil vi risikere tilbagegang inden for digitalisering?

Fra IT Branchens side er svaret et klart og rungende nej. Selvfølgelig kan man sige, det er jo vores levebrød som leverandører af it-ydelser til offentlige og private virksomheder samt til private, at levere værdiskabende digitalisering.

Men så ensidigt kan man ikke anskue det.

Samarbejdet mellem kunder og leverandører skaber de gode resultater

Gennem mange års samarbejde med vores kunder om gode it-løsninger kan vi se, at det netop er i det tætte samarbejde, at de bedste løsninger findes. Det er i samarbejdet, vi skaber de gode løsninger, når vi respekterer og bruger hinandens kompetencer på den bedst tænkelige måde.

Hvis alle digitale løsninger var udviklet af leverandørerne alene og bag lukkede døre, ville brugbarheden og relevansen slet ikke være på det niveau, vi kender og forventer. Uden kundernes og brugernes krav og ønsker, uden korrekt forståelse for lovgivning og samfundets opfattelse af feksempelvis etik i anvendelse af data, ville vi slet ikke være der, hvor vi er i dag.

Vigtige indsatsområder i 2021

Som nyvalgt formand for Udvalg for Offentlig Digitalisering i IT Branchen, er jeg meget glad for, at vi er i udvalget enes om tre vigtige indsatsområder for vores arbejde i 2021:

  • Vi vil kæmpe for at øge regeringens digitale ambitioner for 2021 og de kommende år.
  • Vi vil arbejde for at forbedre rammerne for udbud og it-indkøb i det offentlige, blandt andet for at forbedre samarbejdet mellem kunde og leverandør samt gøre det lettere for mindre leverandører at byde på offentlige opgaver.
  • Vi vil arbejde for at gøre det lettere for det offentlige at tilvælge cloud.

Digitale ambitioner

Høje digitale ambitioner er afgørende for, at vi i Danmark fortsat er førende når det gælder gode digitale løsninger, skal være i top.

Danmarks digitale ambitioner i årene, der kommer, er det middel, der får nye og endnu bedre digitale løsninger til at se dagens lys. Det er forudsætningen for vores velfærd, vores konkurrenceevne og meget mere.

Kort fortalt: Danmarks digitale ambitioner er afgørende for, hvordan vi kommer til at fungere som samfund om 5, 10, 20 år og i årene derefter. Vi vil derfor arbejde for at inspirere og give konkrete eksempler på, hvor og hvordan vi fortsat skal have fokus på mere og endnu bedre digitalisering.

Bedre rammer og flere SMV’ere i de offentlige udbud

De offentlige udbud er også et vigtigt område, som vi fortsat vil arbejde på at forbedre samarbejdet omkring. Både for at få flere små og mellemstore virksomheder til at byde ind med innovative løsninger, men også for at mindske transaktionsomkostningerne. Det er nemlig stadigvæk alt for dyrt at byde på mange offentlige it-opgaver.

I mange tilfælde koster det leverandørerne fra 500 timer og op til mange 1000 timer at skrive et tilbud til en offentlig kunde, og med typisk fem tilbud til hvert udbud, så bruger leverandørerne i mange tilfælde tilsammen flere timer på at skrive tilbud, end kontraktsummen overhovedet kan betale for.

Det er samfundsøkonomisk en dårlig situation. Med mere dialog og mere fokus på både transaktionsomkostninger og udbudsformer som eksempelvis dynamiske indkøbssystemer kan vi hjælpe.

Det offentlige i skyen

Og så er der Cloud. Med de nye lokationskrav, der afløser krigsreglen fra den tidligere persondatalov, har vi igen fået nye bestemmelser, der påvirker offentlige kunders lyst og muligheder for at bruge cloud.

Cloud giver i mange tilfælde – både som Software as a Service, Platform as a Service, Infrastructure as a Service, osv. – gode fordele for kunderne, som direkte og positiv påvirkning af business casen for it-projekterne.

Desværre oplever vi stadig at mange offentlige kunder, der på grund af tvivl og usikkerhed hellere vælgere Cloud fra end til. Med mere oplysning og vejledning kan vi hjælpe.

At have høje ambitioner for den offentlige digitalisering er naturligvis en mærkesag for IT Branchens Udvalg for Offentlig Digitalisering. Som formand for de over 50 dygtige leverandører til den offentlige sektor, der er samlet i udvalget, vil jeg gøre mit for at vise vejen til nye og øgede digitale ambitioner.

Vi vil gøre det både i kraft af udvalgets arbejde og i kraft af samarbejde med alle interesserede parter.

Prøv DigiTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Danmarks Radio
Annonceret d. 14-04-2021
Rigspolitiet
Annonceret d. 14-04-2021
Landbrugsstyrelsen
Annonceret d. 14-04-2021
Landbrugsstyrelsen
Annonceret d. 14-04-2021