Udbetaling Danmark i mål med kæmpe systemudskiftning: »Vi lagde projekterne som perler på en snor«

Foto : ATP / Udbetaling Danmark

Udbetaling Danmark i mål med kæmpe systemudskiftning: »Vi lagde projekterne som perler på en snor«

Seks centrale fagsystemer er blevet udskiftet i Udbetaling Danmark for at skære flere hundrede millioner af de årlige driftsudgifter. For at undgå at ende i en it-skandale, er opgaven blevet strøet ud over flere år, forklarer programlederen.
Et marathon i it-udvikling har været i gang i Udbetaling Danmark.
Vil du have fuld adgang til DigiTech?
De seks systemer

Fagsystem til familieydelser (børne- og ungeydelse, børnetilskud, børne- og underholdningsbidrag). Behandler sager for 700.000 familier og udbetaler 18 milliarder kroner årligt. Leverandør: Netcompany. Implementeret i 2017.

Fagsystem til barselsdagpenge. Behandler sager for 28.000 borgere og 23.000 virksomheder og udbetaler 11 milliarder kroner årligt. Leverandør: NNIT. Implementeret i 2017.

Debitorsystem. Sørger for opkrævning af 3 milliarder kroner årligt. Leverandør: KMD. Implementeret i 2017.

Fagsystem til boligstøtte. Behandler sager for 650.000 husstande og udbetaler 15 milliarder kroner årligt. Leverandør: Netcompany. Implementeret i 2018.

Fagsystem til mindre ydelsesområder (fx delpension og fleksydelse). Behandler sager for 40.000 borgere og udbetaler 450 millioner kroner årligt. Leverandør: DXC. Implementeret i 2019.

Fagsystem til folkepension og førtidspension. Behandler sager for 1,3 millioner borgere og udbetaler 176 milliarder kroner årligt. Leverandør: Netcompany. Implementeret i 2019/2020.

Kilde: ATP/Udbetaling Danmark.