Statens Administration blev udflyttet: Standardiserede processer løfter arven fra erfarne medarbejdere

Hjørring
Illustration: Statens Administration. Se større version
En flytning fra hovedstaden til Nordjylland fik skubbet Statens Administration mod mere struktureret digitalisering med en ny kundeportal, som stadig er under udvikling.
Indblik1. april 2019 kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage

Da Statens Administration flyttede over 450 kilometer fra København til Hjørring tilbage i 2016, betød udflytningen til det nordjyske ikke kun en geografisk ændring.

Den nye placering medførte nemlig også en omlægning af hele organisationen bag Statens Administration, der laver løn- og regnskabsadministration for omkring 160 statslige institutioner og deres 55.000 ansatte. Og det stillede krav om bedre overblik og øget struktur i arbejdsgangene.

»Ikke alle medarbejdere flyttede med til Hjørring, og derfor mistede vi erfaren arbejdskraft. I samme ombæring begyndte vi at arbejde mere efter standardiserede processer, i stedet for at hver enkelt medarbejder sad med ansvaret for én kunde, hvilket med udflytningen havde vist sig at være en sårbar løsning,« siger kontorchef hos Statens Administration Per Helmer Roos.

En proces, der er blevet løst ved at digitalisere medarbejdernes opgaveløsning og dialog med kunderne.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.