Søfartsstyrelsens blockchain-mareridt: Tre år forsinket og 100 procent over budget

Containerskib
Et nyt digitaliseret skibsregister skal lette arbejdet for danske rederier, men der er stadig lange udsigter til at rederierne kan få gavn af det. Det kan blandt andet komme danske redderier til gavn, når de skal omregistrere de skibe, der i fremtiden skal lægge til her i Aarhus Havn. Illustration: balipadma | bigstock. Se større version
20. september 2021 kl. 05:45
errorÆldre end 30 dage

Rettet 22/9 klokken 09.45. Det er blevet tilføjet, at projektet har fået grønt trafiklys hos Statens it-råd, efter at hele projektet har fået en ny baseline.

”Blockchain har et enormt potentiale til effektivisering i den maritime sektor.”

Det skortede ikke på ambitioner og store armbevægelser, da daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen (tidl. Konservative -nu. adm. direktør i Dansk Erhverv) i 2018 annoncerede, at Danmark skulle udvikle verdens første digitale skibsregister, der involverer den hypede blockchain-teknologi.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#2
Michael Cederberg
20. september 2021 kl. 14:48

Peter Sestoft er alt for flink i sine udtalelser.

Alle kunne fra start af se at blockchain er stjernedumt i relation til et dansk skibsregister. Sagen viser meget godt hvad der sker når inkompetente folk skal træffe tekniske beslutninger (for valg af blockchain er en ren teknisk beslutning). I dette tilfælde var det den ellers fornuftige Erhvervsminister Brian Mikkelsen der ønskede at profilere sig med "fremtidens teknologi" uden at han forstod hvad den indebar.

Hvis hans folk i stedet havde været meget klare på hvad de ønskede at få ud af et nyt skibsregister i stedet for at stille krav til hvordan det blev lavet, så havde det højst sandsynligt været færdigt nu. Det er ganske svært at se hvordan problemet skulle være markant anderledes end tinglysning af fast ejendom (som også kan sælges til udlændinge der intet NemID har).

#1
Peder Lauridsen
20. september 2021 kl. 09:25

Og det er altid en kompleks og dyr løsning. Problemstilingen har været kendt og kommenteret i mange år fra kyndige eksperter, men hype og buzzwords har været styrende for ledelser og fantaster - godt drevet frem af medierne, som skriver om "fremtiden".

"Øh undskyld - er der en voksen til stede?"

https://www.wired.com/story/theres-no-good-reason-to-trust-blockchain-technology/