Søfartsstyrelsens blockchain-mareridt: Tre år forsinket og 100 procent over budget

20. september 2021 kl. 05:452
Containerskib
Et nyt digitaliseret skibsregister skal lette arbejdet for danske rederier, men der er stadig lange udsigter til at rederierne kan få gavn af det. Det kan blandt andet komme danske redderier til gavn, når de skal omregistrere de skibe, der i fremtiden skal lægge til her i Aarhus Havn. Illustration: balipadma | bigstock.
Artiklen er ældre end 30 dage

Rettet 22/9 klokken 09.45. Det er blevet tilføjet, at projektet har fået grønt trafiklys hos Statens it-råd, efter at hele projektet har fået en ny baseline.

”Blockchain har et enormt potentiale til effektivisering i den maritime sektor.”

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DigiTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
20. september 2021 kl. 14:48

Peter Sestoft er alt for flink i sine udtalelser.

Alle kunne fra start af se at blockchain er stjernedumt i relation til et dansk skibsregister. Sagen viser meget godt hvad der sker når inkompetente folk skal træffe tekniske beslutninger (for valg af blockchain er en ren teknisk beslutning). I dette tilfælde var det den ellers fornuftige Erhvervsminister Brian Mikkelsen der ønskede at profilere sig med "fremtidens teknologi" uden at han forstod hvad den indebar.

Hvis hans folk i stedet havde været meget klare på hvad de ønskede at få ud af et nyt skibsregister i stedet for at stille krav til hvordan det blev lavet, så havde det højst sandsynligt været færdigt nu. Det er ganske svært at se hvordan problemet skulle være markant anderledes end tinglysning af fast ejendom (som også kan sælges til udlændinge der intet NemID har).