Skarp kritik af Søfartsstyrelsens blockchain-satsning: Ligner noget en entusiast har bundet dem på ærmet

22. september 2021 kl. 04:454
Skibe
Det er skibe som disse fiskekuttere i Jammerbugt i Nordjylland hvis data Søfartsstyrelsen vil beskytte med en blockchain. Men branchen og fiskerne selv har ikke bedt om det. Illustration: foodbytes | bigstock.
Ekspert fra IT-universitetet i København kalder Søfartsstyrelsens satsning på blockchain for ‘unødvendig’ og ‘urealistisk’ at få tilslutning til. Samtidig kan ingen af interessenterne i projektet svare på, hvor ideen om at bruge blockchain kommer fra.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

DigiTech kunne i mandags fortælle hvordan tilblivelsen af det nye digitale skibsregister er trukket i langdrag, og der stadig er lange udsigter til, at andre brugere endstyrelsens egne medarbejdere får gavn af det nye digitale register.

Det er ikke kun selve det digitale skibsregister man må spedje langt efter, men også det annoncerede blockchain-element, der endnu ikke har set dagens lys. 

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DigiTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
4 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
22. september 2021 kl. 13:59

Fordelen ved at bruge en blockchain til at registre ejerskab på ”ting” er, at hvad der en gang er skrevet kan ikke redigeres, alle kan se hvem der ejer hvad. Der er fuld gennemsigtighed. Den dag tingbogen bliver bygget på en blockchain kan huse jo teoretisk handles vha smartcontracts i løbet få sekunder (betalingsmidler udveksles med ”ting” i samme transaktion). Hvad koster det for eksempel ikke i afgifter at tinglyse pant, ejerskab – hvor lang tid tager en bolighandel i dag? Hvad skal bankerne/advokater/ejendomsmæglere have i gebyr for at initiere de relativt enkle transaktioner(tinglysning)? Ja – jeg glæder mig til den dag.. Og jo, der skal nok vælges en blockchain som er rimelig sikker…. Men det er de fleste i dag.

4
23. september 2021 kl. 10:11

I sidste ende er det ligegyldigt hvad der står i en blockchain. Det der betyder noget er hvad staten vælger at håndhæve. Hvis staten (inkl. domstolene) vælger at sige at Peter ejer huset på Stranvejen og Ole ejer containerskibet, så er det sådan.

Staten kunne vælge at publisere alle tingsbogstransaktioner i et eller flere digitalt signerede PDF dokumenter hver måned. Så ville man i praksis have en log af transaktioner som ikke kan ændres og uden alt muligt afstemnings nonsens. Nemt og billigt.

3
22. september 2021 kl. 18:36

Staten ønsker at kende alle transaktioner af ting så den kan beskatte transaktioner og ejerskab af disse ting. Da staten per definition er centraliseret er det meningsløst at bruge blockchain til at registrere dette.

1
22. september 2021 kl. 10:04

Søfartsstyrelsen er åbenlyst amatører på dette område. Den eneste grund til at vælge blockchain til noget som helst i søfartsstyrelsen er hvis man ikke stoler på at der er domstole der kan afgøre hvem der ejer skibe eller andre ting. Den slags giver en smule mening når det handler om rent elektroniske ting så som elektroniske penge.

Men når der bliver tvivl om ejerskab for fysiske ting så som skibe i havnen eller containere på havnen, så har vi domstole der afgør ejerskab. Med digitale penge er der ingen domstole - der er det blot den af dem der har "koden" til pengene ejer pengene. Hvis der er flere der har "koden", så er det dem der "bruger" pengene først som "ejer" pengene. Hvis nogen hacker systemet så er er det bare ærgeligt. Det er naturligvis ikke det man ønsker for skibe og andre ting.

Det er bekymrende at søfartsstyrelsen påtænker at bruge blockchain andre steder uden egentligt at forstå hvorfor, hvad konsekvensen er og hvad det koster.