Rekordmange it-projekter i staten har problemer: Over halvdelen får røde og gule advarsler

Rekordmange it-projekter i staten har problemer: Over halvdelen får røde og gule advarsler
Illustration: monticello / bigstock.
Udgifterne stiger, tidsplanerne vokser og de røde lamper blinker på rekordmange af statens store it-projekter. Sådan lyder konklusionerne i en ny rapport fra Statens It-råd, der er bekymret over udviklingen.
10. maj kl. 14:54

Advarselslamperne blinker for rekordmange it-projekter i staten, og samtidig vokser både tidsplaner og udgifter for de store projekter.

Sådan lyder konklusionen i en ny statusrapport fra Statens It-råd, der kalder udviklingen »bekymrende«.

I den nye statusrapport samler samler it-rådet op på, hvordan det er gået med de største it-initiativer i staten i løbet af den sidste halvdel af 2021. Her fremgår det, at eksperterne i it-rådet har givet det røde eller gule stempel til 24 ud af i alt 40 projekter.

Dermed har det været over halvdelen af projekterne, der i større eller mindre grad har oplevet forsinkelser, fordyrelser eller tab af gevinster.

Kigger man alene på antallet af mest udfordrede projekter, viser der sig også en kedelig udvikling. I alt 12 projekter har fået tildelt det røde trafiklys, og det er det højeste antal, der nogensinde er uddelt af it-rådet i den kategori.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
11. maj kl. 08:50

Store og lange projekter er ofte komplekse, vanskeligere at styre og mere risikodrivende. Derfor opfordrer It-rådet til, at myndighederne fokuserer på at reducere scope i planlægningen af projekterne og fra start opdeler de store projekter i flere mindre projekter, som leverer selvstændig værdi

Skat har haft gang i to gigantiske projekter indenfor de sidste par år: ICI og ICE; PSRM og ejendomsvurderinger. ICE har flest år på bagen og har kostet flest penge. Mig bekendt kørte man i mange år med ét stort projekt. Resultatet er, at man ikke er færdig endnu. ICI blev afviklet som 4 delprojekter/releases. ICI blev ikke færdig til tiden, men meget tæt på, og pånær problemer med tilkobling og besvær for fordringshavere med at bevise at man skylder dem penge, har der ikke siden idriftsættelse været de store problemer.

Man fristes til at give It-rådet ret; mindre projekter giver mere styring af budget og tidsplan.

3
11. maj kl. 22:08

I.f.t. ICI, var den opdeling så planlagt på forhånd? Eller kom den retroaktivt idet man kun leverede en del, da man skulle levere det hele? Og samme spørgsmål i.f.t. at en del af byrden blev flyttet til fordringshaverne.

Jeg kan huske at Rigsrevisionen udtalte kritik af også det nye inddrivelsessystem (https://www.version2.dk/artikel/rigsrevisionen-nyt-inddrivelsessystem-er-hverken-faerdigt-testet-eller-tilsluttet) fordi der var leveret meget mindre end planlagt og man samtidigt solgte det som færdigt. Så måske de bare havde en bedre PR-afdeling! Der er iøvrigt kommet kritik af inddrivelsen også i 2021 som igen er gået i stå og ikke overholder reglerne, hvilket netop var problemet med forgængeren. Ved dog ikke hvordan det er gået overordnet. I lang tid var det kun licensen der kunne opkræves.

5
12. maj kl. 13:30

Morten Andersen skrev: I.f.t. ICI, var den opdeling så planlagt på forhånd? Eller kom den retroaktivt idet man kun leverede en del, da man skulle levere det hele?

Mig bekendt blev det planlagt efter en markedsdialog - hvor et par tilbudsgivere fik et antal uger og nogle folk fra Skat, og så fandt de ud af, hvordan man smartest skulle strukturere udviklingen, og derfor før selve udbuddet blev skrevet. Derfor kunne kun DR komme på systemet fra starten, fordi licensen var så enormt simpel at håndtere. Mange andre fordringer har relaterede fordringer - primært rykkergebyrer og morarenter - og det kræver et væsentligt større maskineri. Man leverede en MVP, som så kunne udvides i de følgende releases.

Morten Andersen skrev: Og samme spørgsmål i.f.t. at en del af byrden blev flyttet til fordringshaverne.

Hvordan - undskyld mig - pokker skulle man ellers gøre? Skulle Skat have taget ansvaret for udvidelse/tilpasning af systemer, som ejes eller i hvert fald betales af kommuner, styrelser, myndigheder, regioner?

Morten Andersen skrev: Der er iøvrigt kommet kritik af inddrivelsen også i 2021 som igen er gået i stå og ikke overholder reglerne

Jeg mindes at der kom kritik af, at det var enormt besværligt at overholde datakravene så fordringshaverne kunne bevise at borgerne skyldte dem penge (og det er vel meget fint - har du ikke beviser, kan du ikke få dine penge). Ikke at der kom kritik af overholdelse af reglerne. Har du et link jeg kan kigge på?

1
10. maj kl. 15:37

Ih, hvor vi effektiviserer....

(Hvor meget ville vi mon spare, hvis vi rullede tilbage til analoge tider?)

4
11. maj kl. 23:24

Anne-Marie Krogsbøll skrev: Hvor meget ville vi mon spare, hvis vi rullede tilbage til analoge tider?)

Det kommer an på, om vi vil bruge regnestokke eller kuglerammer.