Regioner går sammen: Vil købe nyt journalsystem til over 100 millioner kroner

28. november 2022 kl. 05:053
Region Nordjylland
Regionernes præhospitale patientjournal bliver i dag brugt af omkring 10.000 personer på tværs af regionerne. Nu skal systemet udskiftes. Illustration: Region Nordjylland.
Landets regioner vil i fællesskab udskifte det digitale journalsystem, som bruges af ambulancefolk og andet personale, der er i kontakt med patienter, inden de ankommer til hospitalerne.
Artiklen er ældre end 30 dage

Opdateret den 28. november klokken 12.34: Artiklen er opdateret med en overordnet tidsplan for projektet.

Ambulancereddere og speciallæger i akutlægebiler landet over skal have udskiftet den digitale patientjournal, de bruger i kontakten med patienter, før de ankommer til hospitalerne.

Det er formålet med et projekt til 117 millioner kroner, som landets regioner i fællesskab er gået sammen om at gennemføre.

Læs hele artiklen

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
30. november 2022 kl. 12:54

Der er nu i artiklen indsat den plan, som Region Syd ønsker at vise. Det er i enhver henseende en plan med ekstremt høj risiko.

Projekter, som strækker sig over mere end to år fra ide til første udruldning, er dømt til fiasko - fordi det skyder efter et bevægeligt mål. DERFOR burde planen have karakter af agil udvikling, successiv udvikling, så dele sættes i hurtig produktion OG erfaringerne medtages til næstedelfase / udruldning.

Det strider så mod hævdvundne offentlige, jura-prægede, tankegange, hvor der indhentes tilbud, skrives kontrakt og 5 år senere lukkes projektet som en fiasko - ELLER det krænges ned over brugerne, koste hvad det vil. Se bare Sundhedsplatformen.

Som MINIMUM bør planen ændres. Herunder mine kommentarer og forslag, hvis det ikke kan være anderledes.

Herunder er den offentliggjorte tidsplan; fremhævet et mine kommentarer. (undskyld den klodsede opstilling, men andet er ikke muligt i denne primitive editor.).

Den overordnede tidsplan for udbuddet (2021-2027):

  • Idéfasen: 2021 (Markedsdialog/scope/grov plan)
  • Analysefasen: 2022 (Analyser/kravspecifikation/detailplanlægning af projektet (PID med BC))
  • Anskaffelsesfasen del 1: 2023 (Kravspecifikation/udbudsmateriale)OK, så det tager et halvt år - for et "standardsystem" som omtalt ?
  • Anskaffelsesfasen del 2: 2023/2024 (Udbud/kontraktunderskrivelse **Det er fuldstændigt urimeligt, at denne fase skal tage 1½ år. Det er en selvstændig, STOR, risiko, at der går op mod TO år fra start kravsspec til kontrakt; verdenen ændres under projektet, som derfor bliver et bevægeligt mål.
  • Gennemførelse del 1: 2025 (Udvikling/leverance/test)Risikabelt, igen fordi der nu går op mod TRE ÅR fra kravspec til test. Det kommer aldrig til at ramme skiven !
  • Gennemførsel del 2: 2026 (Pilotdrift og implementering i alle fem regioner af tilpasset standardløsning) **Ja, men så er vi på FJERDE år....... Een af det helt alvorlige fejl ved udruldning af Region Hovedstadens Sundhedsplatform var, at de kritiske erfaringer fra pilotfasens to måneder (maj-juni) IKKE kunne bruges til ændringer OG en ny pilot udrulning - man havde "travlt" af politiske årsager. Hvis man antager levering fra test 1/1/2026, så ville en rimelig plan muligvis være:
  • 1/1 - 1/3: uddannelse
  • 1/2-1/5: pilot-anvendelse (1)
  • 1/5-1/6: konsolidering og rapportskrivning
  • 1/6-1/7: beslutning om nødvendige ændringer -1/7-1/10: indarbejdelse af ændringer, test
  • 1/10-31/12: efteruddannelse og pilot 2
  • 1/1/2027-1/2: rapportskrivning; beslutning om idriftsætning
  • 1/2-1/7: uddannelse og trinvis udrulningMuligvis kan systemet fortsætte i begrænset omfang fra 1/6/2026 HVIS erfaringerne er tilstrækkeligt gode i pilotfasen; MEN det ændrer IKKE det videre beskrevne forløb.
  • Gennemførsel del 3: 2027 (Ekstra leverance og implementering af denne).

Afslutningsvis gør jeg opmærksom på, at jeg som projektkvalitetschef, emeritus, har gennemført talrige kritiske reviews af såvel projektforslag som igangværende projekter. Den foreslåede projektplan var aldrig blevet godkendt.

2
Redaktør, DigiTech -
28. november 2022 kl. 12:40
Redaktør, DigiTech

Hej Jan, tak for din kommentar - artiklen er blevet opdateret med en overordnet tidsplan for projektet.

Med venlig hilsen Christoffer Ranhauge, redaktør

1
28. november 2022 kl. 11:21

Mon ikke det burde fremgå af artiklen hvornår idriftsætning ønskes ?

Det er væsentligt for at forstå projektets ydre rammer.

De anførte tider virker enormt lange allerede.