Realtidsdata på vej ind i kommunernes driftssoftware

Plæneklippere, droner og biler kan i fremtiden overvåges i realtid direkte i kommunernes driftssoftware. I Aarhus tester kommunen sammen med Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, hvordan de kan integrere positionsdata i realtid i planlægningsværktøjer.
Hvem bruger egentlig hvilke biler og maskiner, og hvor er de helt præcist henne? Det er nogle af de klassiske spørgsmål, som dukker op, når kommunale vej & park-afdelinger skal planlægge deres arbejde i de danske byer.
starLog ind eller prøv 3 ugers gratis prøveabonnement for at læse videre

DigiTech er for professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og IT-projekter, både på kunde- og leverandørsiden. DigiTech sætter fokus på både udfordringer og løsninger, når en kompleks offentlig sektor som den danske skal it-understøttes.

TAPAS øger præcision

TAPAS står for Testbed i Aarhus for Præcisionspositionering og Autonome Systemer.

DTU Space har designet og etableret TAPAS i samarbejde med Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, der ejer systemet. DTU Space står for driften.

Systemet består blandt andet af 11 referencestationer placeret i og omkring Aarhus. Stationerne henter signaler fra Galileo og GPS. På den baggrund beregnes korrektioner til mobile enheder i området, f.eks. biler, som dermed kan navigere med centimeters præcision. Det europæiske Galileo er en ‘state of the art’-pendant til det amerikanske GPS. Galileo vil være fuldt indfaset i 2020.

Tilsammen skaber de 11 målestationer et afgrænset område, hvor brugeren vil kunne fastslå en meget præcis position. På TAPAS forventes brugeren at kunne simulere en ny virkelighed og opnå en position på én kubikcentimeter – også i bevægelse.

TAPAS Aarhus
Illustration: DTU Space