Organisationer om nyt udspil: Vigtigt at få fokus på digital inklusion

21. september kl. 05:421
Rikke Hougaard Zeberg
Ifølge Rikke Hougaard Zeberg, der er branchedirektør for DI Digital er det »helt centralt«, at alle borgere har lige adgang til offentlige ydelser og services. Af den grund skal de borgere, som er udfordret med de offentlige digitale løsninger også have hjælp, påpeger hun. Illustration: DI Digital.
Både IT-Branchen og DI Digital hilser regeringens nye udspil om digitalisering velkommen.

Et nyt udspil fra regeringen skal gøre det nemmere at være borger i et digitalt samfund.

Det skal blandt andet ske ved at skabe bedre muligheder for hjælp til MitID og andre digitale løsninger, men også ved at gøre det nemmere at vælge digitale løsninger fra.

Og ifølge brancheorganisationen IT-Branchen er der gode takter i det nye udspil.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DigiTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
21. september kl. 07:10

Jamen, så må vi jo forvente, at der straks bliver fundet en løsning på det problem, som Politiken havde en artikel om i går - at det efter 31/10 ikke vil være muligt at købe ind på nettet uden en smartphone:https://politiken.dk/indland/art8982538/MitID-kaos-Borgere-uden-telefon-bliver-forhindret-i-at-handle-p%C3%A5-nettet-i-m%C3%A5nedsvis

Vi må vel så forvente, at ministeren - hvis han mener det, han siger, ærligt og alvorligt - straks sørger for at udsætte udfasningen af NemID, indtil der er helt styr på det problem?

Jeg tror ikke på ham/dem. Jeg vil se det, før jeg tror det. Sporene skræmmer - og skæmmer.

Og så vil jeg sige, at så længe fokus stadig er på, at alt og alle så vidt muligt skal digitaliseres, mere af det samme, endnu mere af det samme, meget mere af det samme, med hovedet under armen, så hjælper lidt pjattede løfter om lidt mere hjælp, ikke. Man har stadig ikke forstået substansen i problemerne, så længe man ikke har forstået, at der simpelthen skal bremses op. Og så skal der i en årrække være fokus på at få den digitalisering, som allerede er gennemført, til faktisk at fungere, uden at 20-25 % af befolkningen helt unødvendigt føler sig som hjælpeløse underklasseinvalider i deres eget samfund.

Jeg hører stadig ikke nogen egentlig afstandtagen ift. BigTechs overtagelse og omkalfatring af vores samfund fra ministeren. Der skal bare pyntes lidt på ulykkerne, og så drøner vi fortsat derudad med 200 digitale kilometer i timen. Fokus og bevillinger er stadig det helt forkerte sted. BigTech har på en eller anden måde købt regeringens og de øvrige politikeres sjæle - det er en Faust-historie: Sælg din sjæl (og alle dine magtesløse undersåtters sjæle) til Djævelen, så giver jeg dig hele verden.