Nyt rejsekort kan få op til fem leverandører: »Det ser ikke ud til, at der er én, som kan levere det hele«

23. november kl. 04:0017
Kasper A. Schmidt, adm. direktør Rejsekort & Rejseplan
Rejsekort & Rejseplans adm. direktør Kasper A. Schmidt står i spidsen for arbejdet med at etablere et nyt rejsekort. Illustration: Rejsekort & Rejseplan.
Den rammeaftale, som Rejsekortet har sendt i udbud for nylig, giver mulighed for op til fem forskellige leverandører. Adm. direktør Kasper Schmidt håber på at kunne holde sig i den nedre ende af den skala.

Da Rejsekort & Rejseplan i august måned satte gang i udbudsprocessen for det nye digitale rejsekort, var en af de mere interessante detaljer, at rammeaftalen åbner for muligheden for, at man kan ende med op til fem forskellige leverandører samtidig.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DigiTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
17 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
24. november kl. 14:12

Kan vi ikke lave en pre-havari-kommision :-) (aka en god designfase, der inddrager brugerne).

Jeg kan stadig ikke forstå, hvorfor kortet skal bindes op personligt, hvis det ikke er for at overvåge os alle. Uden personlig opkobling, men med unikke kort, kan man stadig lave de traffikstatistikker, man gerne vil have til vores super komplicerede takstsystem. Man kan også lave rabatter ud fra kørslen uden at kende personen.

Og så skal vi kave fundet en måde at undgå check-ud. Som casual user lærer jeg det aldrig, det passer simpelthen ikke ind i tankegangen, når man står af. Endvidere er der situationer, hvor man ikke ved, om man skal checke ud. fx ved skift fra bus til bus, hvor man skal løbe måske 100m for at nå hen til den næste, som så kan være kørt og næste bus er om en time, hvorfor man går hjem. Humlen er, at man så ikke har mulighed for at checke ud i den bus, man kom fra, omvendt hvis man når den næste bus skal man jo ikke checke ud. Og med anonymt rejsekort, kan man ikke længere bruge check-udvej appen (sikkert for at presse folk væk fra anonymt kort).

17
24. november kl. 15:54

sikkert for at presse folk væk fra anonymt kort

Ja, ellers kan de jo ikke sælge folks personlige oplysninger.

3
24. november kl. 11:27

For vi har en ret høj kompleksitet i Danmark i forhold til hvordan vores priser og rejsezoner ser ud.

Så var det måske nu man skulle tage et opgør med et kompliceret zonesystem og også her se mod udlandet om der er noget der fungerer der og er mere simpelt

2
24. november kl. 09:50

Skal hele infrastrukturen udskiftes nu igen ?

Virker det eksisterende specielt meget dårligere end forventet ?

...og endelig: hvad vil det koste at financiere lokaltrafik over skattebillet i stedet for at poste penge i drift af rejsekort og afregning af hver eneste passager?

1
24. november kl. 07:15

Hvorfor skal vi have et nyt rejsekort? Fungerer det, vi har ikke?

Hvilke forbedringer er det, man har i kikkerten? Hvilke fejl er det, man vil rette?

16
24. november kl. 14:29

Gøbbels og Stalin ville have været utilfredse med det nuværende system: vi SKAL have en AP, og en android Google/Gøbles-smartphone...indopereret mellem ørerne, så at man ved hvor vi alle er henne ALTID!! Tyrannerne sidder i Digitaliseringsstyrelsen, hånddukkerne fra Finansministeriet....kunne man måske forledes til at tænke.....

7
24. november kl. 12:53

Hvilke forbedringer er det, man har i kikkerten? Hvilke fejl er det, man vil rette?

Prøv at bruge den tilsvarende løsning i Stockholm, Malmø, London, San Francisco, Sofia - så vil du se, at der er ganske mange forbedringsmuligheder :)

10
24. november kl. 13:03

Og lige lidt mere:

Prøv at bruge den tilsvarende løsning i Stockholm, Malmø, London, San Francisco, Sofia - så vil du se, at der er ganske mange forbedringsmuligheder :)

Er det så en af disse velfungerende løsninger, man vil indføre, eller vil man igen selv opfinde den dybe tallerken - med den velkendte risiko for fiasko?

8
24. november kl. 12:59

Det er jeg sikker på, at der er, Palle Simon Simonsen. Men er det dem, man går efter? Og hvordan skal det finansieres?

Har man allerede en vision om, hvordan det nye rejsekort skal se ud? Man ved, hvad man har - men sporene skræmmer efterhånden mht. , hvad man får.

9
24. november kl. 13:02

For at uddybe min skepsis: Er det et af de - efterhånden velkendte - forsøg på at tvinge alle borgere ind i det digitale tyranni? Eller har man denne gang også fokus på at gøre tilværelsen lettere og billigere for analoge borgere og borgere uden smartphone?

4
24. november kl. 11:30

Umidelbart er det vel på sin plads med lidt udvikling. Der er stradig en del udfordringer med optankning af rejsekort hvis du er i yderzoner tager det et døgn fra du sætter penge ind til det registreres i bussen. Derudover er tiden vel også til en løsning som kan fungere som app. Konstellationen med check ind, check in, check ind og check ud, er jo heller ikke just intuitiv for nye brugere

11
24. november kl. 13:12
  • PS: Der ér allerede en app til rejsekortet:https://www.rejsekort.dk/da/Apps-Privat

Nej, det er en nød app, hvis du har glemt at checke ud. Den kan ikke bruges som rejsekort

5
24. november kl. 11:45

Fint at reparere på de ting, der ikke fungerer. Men en app? Kan det basere sig på det eksisterende rejsekort, eller er det forfra fra bunden? Og er man på vej til at gøre rejsekortet tvunget app-båret? Vi man skabe de samme problemer for analoge borgere, eller borgere uden smartphone, som man har gjort med MitId? Det er jeg da meget spændt på, hvis det er den retning, man bevæger sig i.

Hvor kommer pengene fra til digital udvikling? De analoge rejsende - dem med billetterne? De betaler jo i forvejen dyrt - for nylig var der en historie om analoge rejsende, der må betale et stort gebyr, hvis de vil købe orange billetter.

12
24. november kl. 13:15

Men en app?

Ja, det mener jeg er nødvendigt i 2022. Det er ikke det samme som anloge løsninger skal udgå.

Vi er helt enige i at det er vanvittigt at det skal koste dobbelt op (Greve st - Kbh H ca kr 30 på rekjjsekort og 68 på billet ) hvis man køber en billet på en station fremfor at bruge rejsekortet, men det er jo alt andet lige en ande problemstilling end fornyelsen af rejsekortsystemert.

14
24. november kl. 13:38

Det er ikke det samme som anloge løsninger skal udgå.

Nej, men ved vi, at det ikke er tanken - eller i det mindste at gøre, hvad man kan for at tvinge alle over på app?

" det er jo alt andet lige en ande problemstilling end fornyelsen af rejsekortsystemert."

Ja, måske. Men indtil nu har man vel finansieret den slags ved at spare på de analoge løsninger? Endda ofte længe inden, de digitale fungerer efter hensigten.

Jeg vil bare gerne høre svarene på disse spørgsmål fra de ansvarlige, inden det er for sent at protestere, og det er mejslet i granit, at det er analoge borgere, der på alle måder skal betale gildet.