Ny ombudsmand har fokus på digital forvaltning: »Hvis noget går galt i en digital løsning, så går det for alvor galt«
Da Niels Fenger før årsskiftet blev udpeget til Folketingets nye ombudsmand, stillede han sig selv spørgsmålet, hvad han skulle rette opmærksomhed mod i sin nye rolle.
»Jeg spurgte mig selv, hvor skoen trykker. Der er jeg landet på den digitale forvaltning,« siger han.
Med titlen som Folketingets Ombudsmand er det kort sagt Niels Fengers opgave at værne om borgernes retssikkerhed. Det gør han ved at kontrollere, om de love, som Folketinget vedtager, bliver forvaltet korrekt af landets offentlige myndigheder. Og med den øgede digitalisering og opblomstringen af it-projekter i det offentlige er der ifølge ham behov for at blive stillet skarpt på området.
»Det er meget vigtigt, at projekter om it og digitalisering i det offentlige kører rigtigt. Det berører rigtig mange, og der er store risici for, at der opstår problemer i forhold til regelværket, selvom menneskene bag systemet hver især kan have gjort et godt stykke arbejde. Og hvis det først går galt, er fejlene meget svære at rette op på,« siger han.
DigiTech mødtes med Niels Fenger i Ombudsmandens kontorer ved Gammeltorv i København til en snak om, hvorfor netop det område er vigtigt at holde øje med, og hvordan han vil gribe opgaven an.
DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden. Få tilsendt tilbud
