MitID-stormløb på danske banker: Får op til 50.000 support-opkald om ugen

5 kommentarer.  Hop til debatten
MitID-stormløb på danske banker: Får op til 50.000 support-opkald om ugen
Illustration: Nanna Skytte.
Kundernes skifte fra NemID til MitID går ifølge Finans Danmark efter tidsplanen. Men det koster ressourcer i landets banker.
2. maj kl. 05:19
errorÆldre end 30 dage

Landets banker får mellem 25-50.000 telefonkald om ugen fra kunder, der skal have hjælp til at skifte loginløsning fra NemID til MitID. Det har betydet ekstra bemanding i bankerne til at håndtere de mange ekstra opkald.

Det skriver ITWatch.

Læs også: Danske it-virksomheder vil udnytte EUs digitale ambitioner: »Det er hele Europa nu«

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
5 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
28. april kl. 18:00

En af de sjove:

I går fulgte jeg en ældre bekendt til aftalt tid på Borgerservice for at hjælpe vedkommende, som hører og ser dårligt, gennem MitID-nåleøjet, og til det forjættede land med kodeoplæser med store bogstaver. Det gik, med god tålmodighed fra den flinke skrankedame, som insistererede på at stå op ved sit hæve-sænkebord, mens vi sad på stole på den anden side og følte os set ned på, med hagen hvilende på bordkanten. Ikke helt i orden, synes jeg, men hun var nu flink nok.

Vi får med fælles hjælp og noget besvær kæmpet os frem til det punkt, hvor min bekendte selv skal indtaste sms-kode for at fuldføre processen. Og så kommer det sjove: Denne kode skulle sendes til en mobil/smartphone! Og det har min bekendte netop ikke, da hun som nævnt hører og ser dårligt!

Det er da for langt ude, at når man netop har fravalgt app-løsning, fordi man ikke kan betjene den slags, så skal man have en afgørende kode via sms.

Løsningen blev, at sms-en måtte sendes til min telefon. Men hvad så, hvis jeg ikke havde været med?

Det er i øvrigt fint med tilbuddet om kodeoplæser til høre- og synshandicappede, men teksten i displayet er for lille, og lyden i høretelefonerne ikke høj nok - og uden mulighed for at skrue op.

Så ideen er god nok - men udførelsen skal være bedre næste gang.

3
28. april kl. 16:06

Vi oplever for øjeblikket en stor interesse for MitId. Kontakt os igen, når du har fået det til at virke - og forklar os hvordan.

1
28. april kl. 11:11

Digitaliseringsstyrelsen har lavet en undersøgelse af borgernes it-kompetencer. Jeg mener, at man kunne konkludere, at 22 procent af borgerne må betragtes som værende it-inkompetente eller it-udfordrede. Med den viden i bagagen kan man undre sig over, at man har sendt såkaldte selvbetjeningsløsninger på gaden, som i høj grad udfordrer disse borgere. Det efterlader mig med et par spørgsmål:

  1. Mon myndighederne (Digitaliseringsstyrelsen) rent faktisk har lært noget af vanskelighederne med at følge denne proces?
  2. Kan man forestille sig, at man fremover rent faktisk orienterer ordentligt om sådanne selvbetjeningsløsninger?
  3. Når man nu ved, at så mange borgere mangler it-kompetencer, hvad vil myndighederne så gøre ved dét?
  4. Hvis det er bankerne, der skal sørge for at få borgerne til at skifte fra NemID til MitID, hvad så med de borgere, som ikke benytter netbank?

Det angives ofte i debatten, at det specielt er ældrestyrken, som mangler it-kompetencer. Det er ikke min erfaring - jeg ser inden for alle aldersgrupper et meget stort spænd, når det drejer sig om it-kompetencer. Der er masser af unge og voksne mennesker, som har problemer med at anvende offentlige systemer, ligesom der er masser af ældre mennesker, som ikke har nogen problemer med at gøre det. Jeg tror, man skal være meget varsom med at knytte kompetencer alt for tæt sammen med alder.

5
29. april kl. 08:54

Er det nu brugerne som er "it-inkompetente"? Næh. Der er tale om systemer, der udvikles uden hensyn til User Experience.

2
28. april kl. 12:57

Her er mine bud på svar som der ville blive givet, hvis man kunne få nogen i tale:

  1. Bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. , men i sidste enden næ.
  2. Bla. bla. bla. bla. bla. bla. bla. , men i sidste enden næ.
  3. Intet, vi kan ikke gøre noget ved det, det er borgernes eget ansvar at udvikle sig i takt med samfundet.
  4. De bliver tvangsflyttet til MitID når den offentligt myndigheder stopper understøttelsen af NemID i år 20xx.