MitID lever kun op til halvdelen af aftalte krav: »Det er selvfølgelig ikke godt nok«

5. september kl. 05:0011
MitID
Illustration: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix.
Ud af 12 fastsatte krav har MitID kun levet op til halvdelen af dem, som Nets og Digitaliseringsstyrelsen har aftalt om driften om det nationale login-system.

Der er rødt lys ud for halvdelen af de servicemål, som Nets og Digitaliseringsstyrelsen har aftalt for driften af MitID.

Det viser en opgørelse, som Version2 har fået indsigt i.

Her oplister Nets 12 såkaldte procesmål for april måned, som MitID skal leve op til. Ud fra hvert mål, der spænder fra oppetid til løsningstid på supportproblemer, er der røde og grønne lamper som afslører, om Nets lever op til målene eller ej.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DigiTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
7. september kl. 09:47

Hvem har mon foretaget "varemodtagelse" af MitId? Hvem har kontrolleret at alt var som det skulle være, inden der blev betalt, og inden systemet gik i drift?

Alle andre steder i staten, ville der ske en opløsning af enheder med så lidt omhu og talent. Men lige der går Digitaliseringsstyrelsen sjovt nok ikke forrest.

Det burde som minimum give anledning til refleksion om de ansvarlige ledere har været på arbejde i perioden op til idriftsættelsen.

Men hey, det er jo bare alle danskeres fortrolige oplysninger er beskyttes af denne insignifikante app.

Hvad var det egentlig der var galt med NemId?

10
7. september kl. 13:46

Hvad var det egentlig der var galt med NemId?

Der var overvejende to ting galt:

  1. Man havde glemt at sikre rettighederne til navnet, så de bliver hos Nets, og det nye system hedder MitID.
  2. Nøglekortet kunne kopieres og blev det. For mange hoppede åbenbart på "Send mig et billede af dit nøglekort".
11
14. september kl. 14:20

Der var overvejende to ting galt:

Man havde glemt at sikre rettighederne til navnet, så de bliver hos Nets, og det nye system hedder MitID.
Nøglekortet kunne kopieres og blev det. For mange hoppede åbenbart på "Send mig et billede af dit nøglekort". 

Og man havde valgt at cpr-nr skulle være borgernes default log-in navn - så hårdt defineret at du for at bryde det bånd først skulle ændre login og derefter blokere cpr som login.

9
7. september kl. 13:41

Som jeg har forstået det var der ingen problemer med NemID (fra borgernes+digitaliseringsstyrelsens side).

Men allerede i udbuddet der lå til grund for den kontrakt staten (digitaliseringsstyrelsen) indgik med Nets (DanID) var det kun for en årrække, og da løsningen blev udbudt igen for nogle år siden vandt Nets ikke igen.

Det er muligt at Nets havde problemer med NemID, potentielt fordi de skalerede bemandingen efter kontrakten.

Kontrakten der ligger til grund for MitID gælder også kun en begrænset årrække (og kan så forlænges yderligere nogle år), så der kommer et nyt udbud og hvis firmaet bag ikke vinder den så skal vi skifte igen.

5
1. september kl. 16:39

Styring efter bakspejlet.

Det er ikke godt nok at disse problem fra april offentliggøres i september (ganske vist den første, men mindst 3 måneder for sent).

Det pres, som synliggørelse medfører, skal være umiddelbart. Så rapporten for august skal vi se senest 15. september - ikke ?

4
1. september kl. 14:42

Ifølge kontrakten skal Nets reagere på 95 procent af henvendelserne inden for otte timer. Det lykkes dog kun Nets at løse problemerne inden for otte timer i knap 68 procent af tilfældene

Der er enormt stor forskel på at reagere på et problem, og på at løse et problem. Den sammenligning giver ingen mening.

2
1. september kl. 10:56

Vi er stadig i opstartsfasen for en ny, kompleks infrastruktur, hvor rigtig mange brugere migrerer og skal vende sig til MitID.

Vende sig til? De er ikke alene teknisk udfordret, men også sprogligt.

7
2. september kl. 11:25

De vender sig fra NemID til MitID! :)

Næh, det hedder vende sig mod. Vender du dig til vest eller mod vest?

1
1. september kl. 08:47

Hvis den bod Nets skal betale, er mindre end det koster at ansætte flere medarbejdere, så vælger Nets selvfølgelig boden. Så hvad selve beløbet er, er ikke så interessant, mere om der ubalance i forholdet bod/medarbejder.

3
1. september kl. 11:27

Hvorfor er denne bod mørklagt? Det er offentlige midler og skal selvfølgelig være tilgængelige. Jeg håber dette forhold bliver udfordret af pressen og de ansvarlige politiske ordføre indenfor dette område.

Hvilke argumenter findes der for at holde disse informationer hemmelige? Jeg kan kun komme i tanke om ét: at det blotlægge er meget ringe kontrakt! Men det er jo ikke et validt argument!