Konsulentvirksomheder: Prisen skal fylde mindre i udbud, men den skal ikke fjernes helt

5. december 2022 kl. 05:502
Tinnamaria Bertelsen, Christian Max Hansen
Illustration: KPMG/Deloitte.
I den seneste tid har der været flere eksempler på, at prisparametret nedprioriteres til fordel for kvalitet i større udbud. To af Danmarks konsulentvirksomheder er enige om, at det er en positiv udvikling for kvaliteten, men at prisparametret heller ikke må forsvinde helt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det er før hørt, at store, offentlige udbud er gået hen og blevet afgjort på hvilken leverandør der har kunnet tilbyde den laveste pris. Men blandt leverandørerne og konsulenterne i branchen hedder det sig, at det ikke altid giver det bedste slutresultat.

Læs hele artiklen

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
5. december 2022 kl. 12:54

Artiklen rammer i høj grad ved siden af skiven ved ikke at fokusere på det egentlige problem, som hverken er pris eller "kvalitet" - eller andre nævnte forhold.

Disse bygger nemlig få det fejlagtige dogme, at kravsspecifikationen er fyldestgørende på det tidspunkt hvor systemet afleveres.

Talrige undersøgelser har vist, at dette ikke er muligt - blandt andet fordi organisationen modnes under projektrforløbet og kravene derfor altid ændres.

Den helt afgørende faktor for succes er projektmodellen, dvs. en trinvis udvikling, hvor leverancer sker i kortere tidsforløb og som er grundlag for næste trin. Det er også klart, at denne model lægges for had af enhver organisation - fordi det ligner elastik i metermål eller et tag-selv bord for leverandøren.

MEN læs på DigiTek idag om "kernesystem til Region Sjælland. Forventningen var 12 mio kr., men kontraktprisen er vokset til 56,5 mio kr. Forklaringen er, at "regionen ikke havde fuldt overblik over omfanget, da projektet blev sat igang.". Projektet, frem til kontrakten, har været igang i to år.

Der er INGEN sandsynlighed for at projektet ikke vil ændrer sig de næste år frem mod fuld idriftsætning. (Tidsplan ikke oplyst, men kan næppe være under 2-3 år).

Hvis dette ikke er / bliver opdelt i trin på 6-9 måneder med 3-4 afleveringer frem mod idriftsætning, så ser det ud som et projekt på vej i RØDT trafiklys fra Statens It-råd (som måske ikke ser på regionale projekter).

1
5. december 2022 kl. 08:09

Definér "pris" og "dyrt/billigt". Det afgørende er naturligvis at have en grundig business case. Eksempel: Business case #1 indebærer en anskaffelse til 100 mio. kr. og en gevinst på 10 mio. kr./år i 10 år. Business case #2 indebærer en anskaffelse til 200 mio. kr. og en gevinst på 40 mio. kr./år i 10 år. Hvilken business case er "billigst"?