Kommuner presset i bund af overgangen til MitID

12 kommentarer.  Hop til debatten
Kommuner presset i bund af overgangen til MitID
Illustration: Nanna Skytte.
Danskernes bevægelse mod MitID-løsningen skaber heftige problemer i flere af landets kommuner. Der er nemlig så mange, der har brug for hjælp til overflytningen, at køerne vokser i en grad, så frygten stiger for, om alle er med ombord inden deadline.
28. marts kl. 05:45
errorÆldre end 30 dage

Når kalenderbladet siger 30. juni, skal samtlige borgere i Danmark være tilmeldt MitID-løsningen, der afløser den udbredte NemID-løsning. Men mange borgere har brug for hjælp, og det får kommunerne til at slå alarm og advare om risikoen for, at ikke alle borgere er med på den nye løsning inden udgangen af juni. 

Det skriver Politiken

Avisen har talt med en række af landets kommuner, der samlet tegner et billede af en situation, der mest minder om Køgebugt-motorvejen en mandag morgen. Køerne vokser og fyldes af borgere, der har behov for hjælp til at komme over på den nye løsning. Det presser kommunerne, der burger markant mere tid på hjælp i sager om overflytning til den nye løsning end på sager af anden karakter. 

»Det her er jo ikke en ligegyldig opgave. Det skal gøres ordentligt. Jeg appellerer til Digitaliseringsstyrelsen om, at vi får samme fleksibilitet med det her, som vi havde med corona, når vi nu får en flygtningestrøm og en folkeafstemning oven i alt det andet. Vi kan ikke smøre vores medarbejdere tyndere ud. Vi har brug for et halvt år mere«, siger Sofie Plenge, der er direktør for kultur og sundhed i Vejle Kommune.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Digitaliseringsstyrelsen har svaret Politiken skriftligt, at man er klar over opgavens omfang og kompleksitet. Også bankernes organisation, Finans Danmark, der har en stor andel i løsningen, er klar over udfordringen, og skriver til Politiken, at man er i dialog med de relevante samarbejdspartnere. Også KL bekræfter, at man er opmærksomh problemet og er i dialog om, hvad der skal ske herfra.

12 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
28. marts kl. 11:40

Jeg mener at der er et juridisk problem.

Hvis man ikke kan aktivere deres MitID med deres NemID, fordi der pludselig mangler "identifikation" efter 12 års brug, så må det jo betyde at NemID IKKE er/har været en gyldig identifikation

Dermed vil alle aftaler du har underskrevet med deres NemID i de sidste 12 år jo logisk set være juridisk ugyldige...

12
28. marts kl. 14:20

Generelt var/er NemID bare en joke. Det faktum at password (for dem der ikke er fanget i pinkode fadæsen) ikke er case sensitive, det er et kæmpe problem i min verden. Og måden man kommer problemet til livs, er åbenbart helt at fjerne adgangskoden - weird...

9
28. marts kl. 10:07

Nu var jeg selv en af disse danskere, som "havde brug for hjælp" til at få MitID trukket ned over hovedet. Jeg forstår ikke hvorfor jeg skulle møde personligt op på borgerservice, for blot at benytte NemID til at godkende mit nye MitID ?? Bevares, jeg blev da "IDENTIFISERET" via 3 dybt personlige spørgsmål, som kun jeg havde svarene på (red, bare nej..)

  1. Har du børn? Nej
  2. I hvilken måned har dit yngste barn fødselsdag? øhm??
  3. I hvilken måned har din mor fødselsdag? Denne

Alt sammen noget der kunne hives ud af FB osv. Følte det var dybt useriøst - men det passer jo selvfølgelig også til MitID generelt, imho.

7
27. marts kl. 20:43

Jeg har aldrig haft et pas med biometriske oplysninger.

Ditto! Er ked af, hvis jeg misforstod din holdning. Jeg blev sat på "pause" af vores bank (LSB), da jeg ringede til deres kundeservice og sagde, at jeg ikke ville kunne møde op hos kommunen (uden besvær) og at jeg skal have en "kodeviser", da jeg ikke har eller påtænker at anskaffe en "smartphone".

Og jeg har ikke haft et behov for at forny mit gamle pas - men min bank har gjort arbejdet med validering af ID i forbindelse med aktiver med dem. Og banker burde også have deltaget mere i det arbejde istedet for at det er kommunerne som sidder alene med opgaven.

Jeg havde håbet, at banken havde klaret at verificeret mit MitID, for opgaven er tydeligvis for stor for kommunerne - eller de har misforstået den. I disse dage er udvalgte "borgerservice"-kontorer igang med at indsamle fingeraftryk, fra ukrainske flygtninge. Det var det, der fik mig til at konkludere, at "det var Danmark". (Der må være et kystnært bøgetræ et sted, der spejler sig ...)

At Danmark p.t. er udfordret af "digitale ambitioner og manglende evner til at leve op til dem", bør der på denne side ikke være tvivl om. Open Source vil ikke løse det problem - kun forstørre udfordringen; da endnu færre kender nok til OSS, til at det kan gøre en forskel.

Jeg vidste godt, at "chefkonsulent" (oversættelsen af min amerikanske jobtitel) ikke betød "chef for konsulenterne" (for dem var jeg kun vejleder), men konsulent for cheferne (den anden betydning) er noget af en opgave.

4
27. marts kl. 10:31

Og det var Danmark

MitID er for mig en forbedring. Jeg aldrig synes at NemID var nem, der er MitID mere simpel.

Det var jo heldigt for dig, at du i forvejen havde dine fingeraftryk i forbryderalbummet, der hvor de fandtes. For de, som ikke har et pas eller ikke er i stand til ved egen hjælp, at gå på "kommunen"; er det et problem for "kommunen". Man kan så håbe på, at vi dør inden 1. juni eller udsætte showet.

Danmark var "et frit land"; jeg har for eksempel aldrig haft brug for mit CPR-nummer ifm. NemID! (Måske i tidernes morgen - sidst jeg skiftede bank til vores bank - jeg har brugernavn/kodeord på NemID!) Men for dem, der ikke er digitalt opdraget - kan det være en udfordring, at skulle omstille sig til et nyt system hvert år.

Hvis det nye vel at mærke mærke virker. Det er der så noget, der tyder på, at det ikke gjorde for flere - af den ene eller anden grund - måske en menneskelig fejl. Der har alt med IT-udvikling at gøre - og det må man håbe at du forstår!

Læste for nylig en artikel (her på ing.dk), om at ML om få år kan sluge al strøm i hele verden. Jeg har så ikke fået svar fra forskeren endnu, om det skyldes, at de ikke udnytter maskinerne optimalt. Den slags kan tage tid at undersøge. Selvom løsningen har virket problemfrit for mig siden november 1995??? Tester selvfølgelig jævnligt, om det stadig virker;)

5
27. marts kl. 13:10

Det var jo heldigt for dig, at du i forvejen havde dine fingeraftryk i forbryderalbummet, der hvor de fandtes. For de, som ikke har et pas eller ikke er i stand til ved egen hjælp, at gå på "kommunen"; er det et problem for "kommunen". Man kan så håbe på, at vi dør inden 1. juni eller udsætte showet.

Jeg har aldrig haft et pas med biometrisk oplysninger. Og jeg har ikke haft et behov for at forny mit gamle pas - men min bank har gjort arbejdet med validering af ID i forbindelse med aktiver med dem. Og banker burde også have deltaget mere i det arbejde istedet for at det er kommunerne som sidder alene med opgaven.

Danmark var "et frit land"; jeg har for eksempel aldrig haft brug for mit CPR-nummer ifm. NemID! (Måske i tidernes morgen - sidst jeg skiftede bank til vores bank - jeg har brugernavn/kodeord på NemID!) Men for dem, der ikke er digitalt opdraget - kan det være en udfordring, at skulle omstille sig til et nyt system hvert år.

Jeg har selv brugernavn på NemID... Jeg synes det er godt at man ikke bruger CPR-nummer som login. Det er en af mine generelle betragtninger.

2
26. marts kl. 21:17

Man kan jo kun drømme om at det offentlige før eller siden denne tåbelige måde at udvikler IT på.

Hvorfor skal fungerende systemer med X års mellemrum udskiftes med totalt nyt platforme uden væsentlige grunde?

Det koster en formue blot i udvikling, for slet ikke at tale om den tid der spildes af systembrugere på alle niveauer.

Om det er Mit.dk, MitID, Sundhedsplatformen eller whatever.

Udvikl dog løsningerne evolutionært. Om det så er in-house i egne IT-afdelinger eller med krav om at hele platformen kan overleveres til andre ved kontraktudløb.

3
27. marts kl. 00:32

Hvorfor skal fungerende systemer med X års mellemrum udskiftes med totalt nyt platforme uden væsentlige grunde?

MitID er for mig en forbedring. Jeg aldrig synes at NemID var nem, der er MitID mere simpel. Men desværre er del steder, hvor man stadig kun kan bruge NemID. Og sikkerhedsmæssigt ser det også bedre ud... da man ikke skal normalt ikke bruge cpr-nummer (man skal bruge en brugernavn) og adgangskode skal indtastes på en mobil (eller nøgleviser)

Problemet er overgangen imellem dem, hvor ens identitet ikke er tjekket. Mit var i orden, så det var nemt for mig. Men mange skal forbi kommunen, hvis de ikke kan skanne sit pas eller ikke har et pas - det er flaskehalsen. Og det er et valg, som de har taget... Og har ikke noget med IT udvikling af gøre...

6
27. marts kl. 14:04

Problemet er overgangen imellem dem, hvor ens identitet ikke er tjekket. Mit var i orden, så det var nemt for mig. Men mange skal forbi kommunen, hvis de ikke kan skanne sit pas eller ikke har et pas - det er flaskehalsen. Og det er et valg, som de har taget... Og har ikke noget med IT udvikling af gøre...

Glem om folk har et pas og om det i så tilfælde er nyt nok ( med chip ) - det er det mindste af problemerne.

Overgangen burde være gearet til at vi alle skulle kunne bruge den primære løsning = kodeviseren. For man kan ikke forvente at man har en device der kan scanne et pas eller at man er villig til at sælge sig selv til Google eller Apple. Hvilket betyder at der skulle være afsat tid nok i overgangen. Til at vi alle kunne komme forbi borgerservice for at få identiteten tjekket.

10
28. marts kl. 10:53

Glem om folk har et pas og om det i så tilfælde er nyt nok ( med chip ) - det er det mindste af problemerne.

Overgangen burde være gearet til at vi alle skulle kunne bruge den primære løsning = kodeviseren.

Glem alt om kodeviseren - mit største problem bliver min 88-årige far. Han havde efterhånden vænnet sig til NemId og papkortet - det var noget han kunne forstå og relatere til. Det tager nok et stykke tid inden en "abstrakt" kodeviser bliver lige så konkret og forståelig for ham - og man kan ikke ringe ind til MitId support på hans vegne :-(

1
26. marts kl. 05:07

Det lyder som en god idé med et halvt år mere, hverken MitID eller mit.dk virker endnu.

Hos mitid.dk får login siden timeout selvom appen siger login er lykkedes.

Hos mit.dk melder onboarding siden om fejl hos "external message provider" og log-out virker ikke (man kommer ind igen uden kode).

Så der er nok et stykke vej endnu inden MitID bliver brugbar.

8
28. marts kl. 08:37

Så der er nok et stykke vej endnu inden MitID bliver brugbar.

Hvilket giver svindlere god tid til at sende phishing mails rundt med mere eller mindre kreative links, eller krav om indsendelse af billeder af pas mv. Det her er lidt en farce...

// Jesper