ITU-professor advarer: Skæv digitalisering skaber skjult arbejde og ligestillingsproblemer

Brit Ross Winthereik er professor på ITU og digital vismand.
Brit Ross Winthereik er professor på ITU og digital vismand. Illustration: ITU. Se større version
Borgerens kontakt med det offentlige er i dag bygget op omkring selvbetjening via NemID, borger.dk og andre løsninger. Men løsningerne er designet med en specifik, ressourcestærk borger i tankerne - og det skaber både skjult arbejde og udfordrer ligestillingen, advarer ITU-professor Brit Ross Winthereik.
1. november kl. 05:00

Det danske digitaliserings-tog buldrer derudaf, og det har det gjort længe.

Det meste af borgerens almindelige kontakt med den offentlige sektor er overgået til selvbetjening via NemID, borger.dk og andre platforme, og det fungerer godt for mange.

Men der er også slagsider i digitaliseringen.

Som DigiTech har afdækket over det sidste år, ser det nemlig noget anderledes ud, når det kommer til at gøre de samme tilbud brugbare for borgere med forskellige former for handicap, ældre eller andre danskere, der kan have svært ved at bruge de offentlige løsninger.

Brit Ross Winthereik er professor på IT-Universitetet i København, og hun mener, at den offentlige sektor med digitaliseringen i praksis udliciterer en masse skjult arbejde.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden
Sådan gjorde corona Sundhed.dk til kritisk infrastruktur

Sådan gjorde corona Sundhed.dk til kritisk infrastruktur

Direktør Morten Elbæk Petersen, Sundhed.dk, har under corona-pandemien måttet håndtere alt fra utraditionelle serverindkøb til den martsdag i 2021, hvor Mette Frederiksen fik hele Sundhed.dk til at gå i sort.
Mia Nyegaard, socialborgmester, Københavns Kommune.

Nyvalgt borgmester gør op med konsulentjagt: "Vi skal simpelthen stoppe med at tro, at vi kan klare alting selv"

Det er fuldstændigt urealistisk at tro, at man i en offentlig institution som Socialforvaltningen kan klare sig uden brug af konsulenter, lyder det fra Mia Nygaard, der forleden skiftede borgmesterkontor i Københavns Kommune. Dermed går hun ret op imod regeringens markante opgør med forbruget af netop konsulenter i det offentlige. 
IT-konsulenter i det offentlige

Regeringen er træt af dyre jakkesæt i det offentlige, og myndighedernes konsulent-budgetter er beordret på slankekur i de kommende år. Samlet set skal der findes 3 milliarder kroner om året i konsulentbesparelser, men samtidig er en række store it-projekter baseret på netop ekstern konsulentbistand.

Ny aftale sætter for alvor gang i legacy-oprydning hos Rigspolitiet

Ny aftale sætter for alvor gang i legacy-oprydning hos Rigspolitiet

Den løbende oprydning i det omfattende it-landskab hos Rigspolitiet er blevet en klar prioritet med den seneste politiaftale. Det fortæller oprydder og it-direktør Lars Ole Dybdal. 

Seneste debat

Ugens digitalisering: Data-bommert i Region Nord og kritik af MitID

Ugens digitalisering: Data-bommert i Region Nord og kritik af MitID

Kære læser, Endnu en begivenhedsrig uge i det digitale Danmark går på held, og ugens nyhedsopsamling begynder i Region Nordjylland, der i denne uge fik kritik af Datatilsynet. En halv million nordjyder kan nemlig potentielt have fået eksponeret deres personlige helbredsoplysnigner samt andre 'beskyttelsesværdige oplysninger' over en periode på tre år. Hel
I Japan sætter man nu mange kræfter ind på, at digitaliseringen af den offentlige sektor skal lykkes. Det giver muligheder for danske virksomheder, der står klar til at eksportere danske løsninger.

Gamle systemer og stramme krav spænder ben for eksport af dansk digitalisering

Det er sværere end først antaget at sælge danske løsninger til at digitalisere den offentlige sektor i Japan. Sådan lyder vurderingen fra Karen Ejersbo Iversen, der hjælper til med indsatsen på ambassaden i Tokyo.
 
Bekymring over MitID og kedelig rekord for statens it-projekter

Bekymring over MitID og kedelig rekord for statens it-projekter

Kære læser, Det har været en stor nyhedsuge for offentlig it og digitalisering, og vi begynder opsamlingen hos et af de mest centrale projekter overhovedet.