It-system trak ulovligt borgere i kontanthjælp: Kommuner har kendt problemet i fire år

23. januar kl. 05:053
Kombit
Det er hos Kombit, at der nu bliver arbejdet for at løse det seneste problem med KY-systemet. Illustration: Kombit.
It-understøttelsen af den såkaldte 225-timersregel i Kommunernes Ydelsessystem har været en udfordring i årevis. Men den seneste fejl burde ikke kunne ske, hvis kommunerne følger den lappeløsning, der kom på plads i efteråret.
Artiklen er ældre end 30 dage

Kombit og Netcompany har i årevis forgæves forsøgt at dæmme op for de it-fejl i Kommunernes Ydelsessystem, KY, der har ført til, at danskere er blevet skåret i kontanthjælpen på grund af den såkaldte 225-timersregel. Det fremgår af et brev, som Kombit, Kommunernes It-fællesskab, har sendt til arbejdsmarkeds- og KY-ydelsescheferne i kommunerne.

Læs hele artiklen

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
23. januar kl. 13:55

KISS ... Keep It Simple, Stupid !!

Gælder både lovgivere, administatorer og IT-eksperter.

1
23. januar kl. 11:45

Det lyder underligt. Hvis alle sager skal behandles af en sagsbehandler, skulle de jo bare have leveret et system der præsenterede sager - som kun blev trukket HVIS nogen gik ind manuelt og godkendte dem (med rette tekst der forklarede impact og hvad sagsbehandleren sagde ja til).. Men det gad de ikke, så de satte den bare til at køre automatisk alligevel? Lyder meget bevidst.

2
23. januar kl. 12:52

Lad os have tillid til, fejlen ikke er bevidst, det er nok bare et spørgsmål om økonomi og/eller inkompetence under udviklingen - som efterhånden sædvanligt.