Hver fjerde dansker stempler MitID som 'dårlig'

21. november kl. 09:5546
MitID, App, Digitaliseringsstyrelsen
Illustration: Pr-Foto.
Den manglende popularitet blandt brugerne »kunne muligvis skyldes, at man har testet utilstrækkeligt eller ikke er nået bredt nok ud i pilotimplementeringen,« siger forsker i offentlig IT ved ITU Søren Skaarup.

32 procent af danskerne vurderer MitID-løsningen som 'god', 42 procent som 'nogenlunde' og 26 som 'dårlig'.

Det fremgår af den årlige IT i praksis-rapport fra Rambøll og Dansk IT

Læs også: Dansk Erhverv kræver én minister med ansvar for digitaliseringen

»Udrulningen af MitID kom dårligt fra start. Selvom alle danskere efter planen skulle være på MitID med udgangen af oktober, mangler 300.000-500.000 danske borgere i ind- og udland stadig at få nationens nye digital adgangskort. Endnu værre er det, at en ganske stor gruppe, som har taget app’en i brug, ikke synes
om den. Det er yderst uheldigt for en så central del af det digitale Danmark, som kan og skal være tilgængelig for alle danskere over 13 år,« siger Asger Højen Danielsen, der er direktør ved Rambøll Management Consulting.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Kommunerne har indberettet mere end 5000 databrud på to år

Søren Skaarup, der er forsker og ekspert i offentlig IT ved ITU, vurderer, at man tilsyneladende ikke har testet bredt nok op MitID.

»Det lader til at være mange af de samme problemer borgerne står med, når de skal tage MitID i brug. Det kunne muligvis skyldes, at man har testet utilstrækkeligt eller ikke er nået bredt nok ud i pilotimplementeringen. Når så mange borgere har samme oplevelser, burde udfordringerne også blive synlige, hvis brugertesten havde været god nok. Det skal vi tage ved lære af, så vi får alle med,« siger han i en pressemeddelse udsendt i forbindelse med IT i praksis-rapporten.

46 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
43
23. november kl. 15:09

Finans Danmarks Digitaliseringsdirektør blåstempler - som svar på et kritisk debatindlæg forleden - MitId:

"I udviklingsfasen har vi arbejdet for størst mulig inklusion. Repræsentanter fra en lang række erhvervs- og brugerorganisationer har løbende bidraget til at sikre blandt andet anvendelighed og brugervenlighed i MitID."https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art9091437/MitID-er-faktisk-slet-ikke-s%C3%A5-ringe

Jamen, så er det jo nok alle de klagende borgere, som ikke føler sig inkluderede, som der er noget galt med.

34
22. november kl. 09:21

Brugertesten tror jeg har ingen betydning. Det er politisk besluttet at vi skal have MitID og at det skal være en succes og så er det ligegyldigt hvad virkeligheden ellers viser.

26
21. november kl. 19:15

Anden version af MitID Jeg må have en afviende udgave af MitID, for jeg instalerede den bare på telefonen og den har virket lige siden helt lige ud ad landevejen. Jeg hjalp også min gamle mor på 91 og hun bruger den også dagligt uden problemer. Mit eneste irritationsmoment var, at Nemlogin (den offentlige logonfunktion) i laaaang tid åbnede på Nem-ID siden, så man selv skulle skifte side. Den burde huske fragang til gang hvad man brugte sidst. Nu viser den MitID som det første.

42
23. november kl. 10:52

enig - jeg har haft absolut ingen problemer med appen ved såvel installation som brug. Virker måske lidt langsom en gang imellem, men det er det.

24
21. november kl. 18:23

mitID har ej heller formået at få den 1/4 af befolkningen med som er IT-analfabetere. De ved ikke hvad Enter eller Cancel betyder og slet ikke hvad en hamburger er eller hvad de tre pikker bruges til. Mange havde trods alt vennet sig til at der skulle indtastes et CPR nr., en kode og så de der tal enten fra papkortet eller nøgleviseren.

mitID er ikke andet en popsmart MFA løsning som hverken er mere intuitiv eller sikker end forgængeren.

19
21. november kl. 15:50

Jeg bryder mig ikke om at have en app på min telefon, der authentificerer mig overfor sider, som jeg kan tilgå med selvsamme telefon. Jeg fravalgte derfor NemID app'en og har ligeledes fravagt MitID app'en.

Jeg har været ganske tilfreds med mit nøglekort og jeg har aldrig taget billeder af det eller krydset brugte koder af, som jeg har set (og forhindret) en anden bruger gøre. Jeg forstår, at det skal lægges i graven, for at sikre at brugere ikke gør denne slags unoder. Fair nok.

Jeg er dog træt af hele det setup, som vi kiggede ind i, for at få MitID. Bestilling af tid på borgerservice (1 mdr. ventetid - ingen havde set det komme, vel?), lang ventetid på borgerservice sammen med alle pensionisterne og de handicappede, et MitID, der er spærret pga. forkert adgangskode (øh, nej. Jeg tastede den rigtige kode to gange og skiftede til NemID) og så den enormt panglede nummerviser, der sad i min nøglering og afgav plastiklyde, så min hustru nedlagde forbud mod at have den der...

Det må da kunne gøres bedre. Nej, ikke smartere. Bedre.

33
22. november kl. 09:19

Det må da kunne gøres bedre. Nej, ikke smartere. Bedre.

Har du selv et forslag til hvordan det kun gøres bedre? Jeg har ikke - ud over det jeg har skrevet i forvejen.

15
21. november kl. 14:27

En enkeltstående popularitets- og tilfredshedsundersøgelse siger i bund og grund intet.

Det kunne være interessant med en sammenligning af:

  • mitID app
  • mitID nøgleviser
  • nemID app
  • nemID papkort
8
21. november kl. 13:21

Man kunn starte med at stlle krav til den tekst der kommer frem i MitID-appen når man skal godkende.

Både hvor logger man ind og hvad godkender man?

Tag en tur og tag jer til hovedet - udviklere.

7
21. november kl. 13:17

Sammenlignet med Nem-id er Mit-id BØWLET at bruge. Ikke mindst når man skal veksle mellem bank side og Mit-id på samme phone. Det går i fisk, så man tvinges til at haver 2 phones i gang. Ingen skal i øvrigt fortælle mig, at et smartphone baseret system er mere sikkert end et papkort, der ligger i MIN skuffe.

22
21. november kl. 16:32

"Ingen skal i øvrigt fortælle mig, at et smartphone baseret system er mere sikkert end et papkort, der ligger i MIN skuffe."

Det skal de nok fortælle dig, men det betyder IKKE at de har ret - overhovedet.

9
21. november kl. 13:47

Sammenlignet med Nem-id er Mit-id BØWLET at bruge. Ikke mindst når man skal veksle mellem bank side og Mit-id på samme phone. Det går i fisk, så man tvinges til at haver 2 phones i gang.

Lær at bruge muligheden for at skifte mellem apps på mobilen. Der er overhovedet ingen krav om at have 2 mobiler, for det kan klares meget nemt med en simpel bevægelse, som faktisk gør den daglige brug af mobilen nemmere - eller anskaf en gratis kodeviser.

Ingen skal i øvrigt fortælle mig, at et smartphone baseret system er mere sikkert end et papkort, der ligger i MIN skuffe.

Det er netop mere sikkert på mange parametre. Det kan bl.a. ikke kopieres - og risikoen for at din mobil bliver hacket er meget lille - det er ret besværligt.

38
22. november kl. 12:10

Det er netop mere sikkert på mange parametre. Det kan bl.a. ikke kopieres - og risikoen for at din mobil bliver hacket er meget lille - det er ret besværligt.

Men der er en betydelig risiko for at den bliver hugget...

39
22. november kl. 13:22

Men der er en betydelig risiko for at den bliver hugget...

Ja og derfor den skal have sikkerheden aktiveret, så kun du kan bruge den, mens andre (forhåbentlig) står med en ubrugelig papirholder ;-)

25
21. november kl. 18:32

Ingen skal i øvrigt fortælle mig, at et smartphone baseret system er mere sikkert end et papkort, der ligger i MIN skuffe.

Det er netop mere sikkert på mange parametre. Det kan bl.a. ikke kopieres - og risikoen for at din mobil bliver hacket er meget lille - det er ret besværligt.

Men risikoen for at et papkort i min skuffe bliver hacket er lig nul - altså MINDRE risiko end risikoen for at en app på telefonen bliver hacket.

Bevares - det kan så blive stjålet, men uden password er det jo ikke meget bevendt. Så jeg synes ikke man nødvendigvis kan konkludere at en app er mere sikkert end et papkort - det kommer lidt an på risikoen for tyveri af kortet SAMTIDIG med uberettiget adgang til password vs. risikoen for at mobilen bliver hacket. Efter min mening bliver 2FA en smule udvandet når man bruger en app på samme telefon som man logger ind på.

45
25. november kl. 11:17

Bevares - det kan så blive stjålet, men uden password er det jo ikke meget bevendt.

Og sandsynligvis bliver kortet stjålet, dvs. at man kan faktisk konstatere at det er sket. Under alle omstændigheder opdages de fleste indbrud, i modsætning til mobiler, som bliver hacket.

30
21. november kl. 21:01

"Efter min mening bliver 2FA en smule udvandet når man bruger en app på samme telefon som man logger ind på."

Du har fuldstændig ret, SELVFØLGELIG bliver det udvandet når det er på samme device.

Det er da også kun et spørgsmål om tid, til at vi skal høre på ansvarsfraskrivelse fra Digitaliseringsstyrelsen, når en eller anden borger, har fået misbrugt sine persondata.

10
21. november kl. 13:49

Digitaliseringsforstyrelsen burde tvinges til at læse hver og en...

Trustpilot fortælle om et produkt er populært eller ej. Ud over det kan du ikke bruge deres stjerner til noget som helst! Det er så misvisende som det kan være. Bliver et produkt først upopulært, så er det det man kan se på Trustpilot og intet andet.

13
21. november kl. 14:18

Hvis 92% af 2556, altså cirka 2351 mennesker, mener at mitid skal have 1 stjerne og ikke eksempelvis 5, så er det nok fordi at de mener det ikke er mere værd.

Så kan du jo mene at du ikke kan bruge det til noget, mens jeg mener det et et direkte udtryk for, at folk ikke mener det er særlig godt.

Derudover, så er der de skrevne anmeldelser, som jeg personligt finder interessant at læse, fordi det giver et indblik i hvordan brugerne oplever mitid. Og det var netop derfor jeg skrev, at myndigheden skulle tvinges til at læse dem.

29
21. november kl. 20:38

Hvis 92% af 2556, altså cirka 2351 mennesker, mener at mitid skal have 1 stjerne og ikke eksempelvis 5, så er det nok fordi at de mener det ikke er mere værd.

Det har du helt sikkert ret i

Så kan du jo mene at du ikke kan bruge det til noget, mens jeg mener det et et direkte udtryk for, at folk ikke mener det er særlig godt.

Men her bliver det så lidt for generelt. Du kan ikke konkludere, at "folk" ikke mener, at det er "særligt godt". Du kan udelukkende konkludere, at 2351 mennesker (ud af hvor mange?) ikke synes at det er særligt godt.

Faktisk er eneste 100% vandtætte konklusion i virkeligheden, at mængden af utilfredse personer i version2's debatforum ikke er repræsentativ for holdningen i befolkningen generelt 😉

32
22. november kl. 07:01

Sandsynligheden for at "folk" anmelder en virksomhed eller et produkt, stiger kraftigt, hvis de føler noget. Derfor er "folk" på Trustpilot ikke et repræsentativt udsnit af befolkningen. Jeg vil endog mene, at hvis de er enormt sure på en virksomhed eller et produkt, stiger sandsynligheden for en anmeldelse på Trustpilot - og nogle kunder spekulerer endda i det, så de truer en virksomhed med en dårlig anmeldelse, hvis de ikke får deres vilje. Antal stjerner på Trustpilor er derfor (imho) en særdeles ringe indikator for MitID's popularitet.

Det er noget helt andet, hvis man skal handle noget dyrt på et rimelig ukendt website, hvor tidligere kunders erfaringer i langt højere grad er en hjælp til at vælge, om man skal smide sine surt opsparede midler i bevægelse i en ukendt retning.

40
22. november kl. 15:41

Man kan bruge Trustpilot - som du selv nævner - hvis der er rigtig mange penge indblandet, med det samme.

Man kan også bruge dem hvis der er relativt få penge indblandet, lige her og nu, men i det lange løb, er ligeså mange penge indblandet, som ovenfor (eksempelvis pris på strøm over et år)

Og så kan man bruge dem, hvis der ikke direkte er penge indblandet, imellem dine hænder og deres, men hvor det er betalt over din skat og min skat, og vores allesammens skat (som er meget høj), som det er med MitId.

Og så kan du bruge dem hvis det absolut ingen penge er indblandet på nogen måde.

Ergo du kan bruge, eller du kan lade vær - det er helt op til dig selv...

Men det ændrer ikke på - som jeg nu har sagt adskillige gange - at det er folks skrevne anmeldelser der er interessant (synes jeg) fordi det giver et indblik fra brugernes perspektiv.

Og ja, når folk føler noget, så er de nok mere tilbøjelige til at sætte sig ned og bruge tid på at skrive en anmeldelse. Om de så føler noget positivt, eller føler noget negativt, ja det er jo så det man kan læse sig frem til.

14
21. november kl. 14:25

Så kan du jo mene at du ikke kan bruge det til noget, mens jeg mener det et et direkte udtryk for, at folk ikke mener det er særlig godt.

Det er netop kun udtryk for at der ikke er særlig mange der mener at det er vildt godt - men ikke nødvendigvis at det er særlig skidt. 2500 mennesker er ingenting og hvis du kigger på andre Trustpilot anmeldelser, så ser du også der at det kun viser om et produkt bliver overvejende positivt eller negativt modtaget - men ikke om det er godt eller dårligt gennerelt set.

17
21. november kl. 14:37

Jeg må indrømme, at det du skriver, for mig personligt, ingen mening giver overhovedet...

HVIS nu MitID havde været et helt vildt fantastisk produkt, ja så havde folk jo nok rost det til skyerne, men det gør folk jo ikke - de gør faktisk det modsatte - og det må vel så betyde at det IKKE er særlig godt, punktum?.

Og uanset hvad, så er de skrevne anmeldelser stadigvæk interessante at læse (synes jeg) fordi de stadigvæk fortæller hvordan brugerne oplever produktet. Noget som Digitaliseringsstyrelsen synes at være fuldstændig immun overfor.

37
22. november kl. 09:55

HVIS nu MitID havde været et helt vildt fantastisk produkt, ja så havde folk jo nok rost det til skyerne, men det gør folk jo ikke - de gør faktisk det modsatte - og det må vel så betyde at det IKKE er særlig godt, punktum?.

Ikke nødvendigvis.

Personligt kunne jeg få den bedste service, og det bedste produkt, og en overordenlig god oplevelse, men ville ALDRIG gå ind på trustpilot og skrive det. For jeg selv, og ingen i min bredere omgangskreds bruger, stoler på, eller har noget til overs for trustpilot. 

Trustpilot har i sig selv så dårligt et ry, at det ikke er noget en stor del af danskere bruger til andet muligvis at checke om en side er reel eller en fake online shop.

41
22. november kl. 15:51

Så er det godt nok heldigt at jeg skrev "folk", og ikke "ethvert individ i hele Danmark, hva?

Personligt, bruger jeg heller ikke tid på at skrive anmeldelser derinde - ligesom dig.

Men det er der så alle mulige andre der gør.

Hvor et frit valg, en fantastisk størrelse...

"Trustpilot har i sig selv så dårligt et ry, at det ikke er noget en stor del af danskere bruger til andet muligvis at checke om en side er reel eller en fake online shop."

Er det noget du tror, eller noget du ved, og eventuelt kan dokumentere?

18
21. november kl. 15:33

HVIS nu MitID havde været et helt vildt fantastisk produkt, ja så havde folk jo nok rost det til skyerne, men det gør folk jo ikke - de gør faktisk det modsatte - og det må vel så betyde at det IKKE er særlig godt, punktum?

Du drager en forkert konklussion. Produktet er fint nok. Det er bare blevet markedsført forkert - der mangler både uddannelse og information - og desuden er mangler der understøttelse af de "svage" i samfundet. Vi har haft NemID i mange år og der er ikke den store forskel på de to produkter fra brugernes synspunkt, men der er blevet mange flere krav til borgerne med MitID og der er det fejlet - specielt for de "svage" i samfundet.

20
21. november kl. 16:06

"Produktet er fint nok."

Og det er så din personlige mening, hvor tusindsvis af andre - blandt andet på trustpilot - så tydeligvis ikke mener det samme (inklusiv mig selv) - er demokrati og ytringsfrihed ikke fantastisk.

Jeg tror ikke vi kommer det nærmere.

5
21. november kl. 12:00

NemID var ikke nogen god løsning (den blev dog bedre med tid), men NemID gav et kraftigt løfte i forhold den digitale signatur, som den afløste.

MitID virker nogle gang som forventede, men giver mig ikke nogle muligheder for noget, som jeg ikke kunne før.

Hvis en ny løsning succesfuldt skal erstatte en tidligere løsning, er den nød til at bidrage med noget, der ikke var muligt før.

MitID ikke giver mig nye muligheder og tilmed ikke altid virker - Nøj hvor har jeg prøvet mange gange, at godkendelser i MitID ikke registeres i programmet, der forespørger godkendelsen - og det leder helst sikkert til, at der er mange (muligvis mig selv inklusiv), der kommer til at godkende noget anden end forventede og ikke opdage det, fordi, det er normalt det ikke registeres i programmet, der forespørger en godkendelse.

Min rejse ind i MitID var en katastrofe! Jeg var låst ude af min netbank, fordi MitID antog, at min mobil var rootede, fordi OnePlus mobiler har en åben bootloader (og selv hvis den var rootede, så må sikkerheden ikke ligge i, at min mobile ikke er kompromitterede og igen har root adgang til den, uanset om det er mig eller andre, der har root). MitID afviste mig totalt, fordi de havde hævet sikkerheden, ved at afvise rootede mobiler og det var derfor mit problem (og ikke deres fejl antagelse, at en mobil med åben bootloader er usikker). Banken ville ikke give mig adgang, før jeg havde skiftede til MitID. Heldigvis havde jeg ikke nogle aktiviteter, der krævede, at jeg loggede ind i netbanken i perioden! Da MitID endelig finder ud at, at en mobil med åben bootloader, skal accepteres, var min indrolling i MitID gået baglås og jeg skulle derfor igen have fat i MitID support, for at komme videre - Forestil jer en, men begrænsede IT kompetencer skulle igennem den mølle...

MitID bliver naturligvis betegnet som en succesfuld afløser af NemID, fordi næsten alle borger med tiden får MitID. Men der er langt vej til, at MitID ser fra et bruger perspektiv, er en succesfuld afløser af NemID.

23
21. november kl. 16:44

"MitID bliver naturligvis betegnet som en succesfuld afløser af NemID, fordi næsten alle borger med tiden får MitID. "

Lige præcis - den klassiske udmelding.

Alle bruger (indsæt navn på et produkt, som vi reelt ikke har noget alternativ til, og derfor i virkeligheden er et monopol) ergo må det være en succes.

11
21. november kl. 14:04

MitID virker nogle gang som forventede, men giver mig ikke nogle muligheder for noget, som jeg ikke kunne før. Hvis en ny løsning succesfuldt skal erstatte en tidligere løsning, er den nød til at bidrage med noget, der ikke var muligt før.

MitID giver flere muligheder og en større sikkerhed - men det er ikke meldt ordentligt ud, så det er ikke synligt for den enkelte bruger.

  • Med broker konceptet vil en broker kunne berige logindata, så de systemer man logger ind på ikke skal spørge om oplysninger brokeren allerede kender. F.eks. når du logger på det offentlig via NemLogin, så tilføjes cpr-nummeret - og hvis f.eks. du har et SOSI-kort tilføjes det også til dine logindata.
  • MitID vil bl.a. kunne bruges i udlandet og udlændinge vil kunne logge på danske systemer med deres "MitID".
  • Når du logger på et system sker det med et unikt login, som ikke bliver brugt andre steder (som med NemID), dvs. at det ikke længere er muligt at sammenkøre data, medmindre du selv indtaster dit cpr-nummer
  • ...

MitID ikke giver mig nye muligheder og tilmed ikke altid virker - Nøj hvor har jeg prøvet mange gange, at godkendelser i MitID ikke registeres i programmet, der forespørger godkendelsen - ...

Det er vel ikke MitID's fejl at andre systemer ikke er implementeret ordentligt. Det bliver (forhåbentlig) rettet, så det bliver mere flydende.

Min rejse ind i MitID var en katastrofe! Jeg var låst ude af min netbank, fordi MitID antog, at min mobil var rootede, fordi OnePlus mobiler har en åben bootloader (og selv hvis den var rootede, så må sikkerheden ikke ligge i, at min mobile ikke er kompromitterede og igen har root adgang til den, uanset om det er mig eller andre, der har root).

Der er mange telefoner derude, så MitID skal også sikre sig at de alle er sikre nok. En rooted telefon kan aldrig betegnes som sikker - og det handler ikke om bootloaderen er åben eller ej, men om der er adgang til data på telefonen fra andre apps. Hvis det ikke kan garanteres, så kan der heller ikke garanteres at dine data ikke bliver hacket - uanset om (kun) du er har root adgang eller ej.

  • Forestil jer en, men begrænsede IT kompetencer skulle igennem den mølle...

MitID support bør helt klart blive bedre til at understøtte folk uden IT-baggrund.

36
22. november kl. 09:50

Hvis det ikke kan garanteres, så kan der heller ikke garanteres at dine data ikke bliver hacket - uanset om (kun) du er har root adgang eller ej.

Det er en meget speciel garanti at stille... ALLE slut bruger enheder skal betragtes som hacket og nul data på en slut bruger enhed kan der stoles på - Bygges sikkerheden i noget som helst op omkring andre antagelser, skal man bare spørger sig selv: "Hvor mange har en enhed, der er bedre sikret end Angela Merkel?

27
21. november kl. 20:04

[geshifilter-]En rooted telefon kan aldrig betegnes som sikker - og det handler ikke om bootloaderen er åben eller ej[/geshifilter-] Min telefon er ikke rooted, den har en åben bootloader!

Men ligger sikkerheden i, at en slut bruger enhed ikke er kompromitteret, er der ikke sikkerhed! En hvert slut bruger enhed skal antages at være komprimeret. Det skal simpelthen være antagelsen, at der er nogen der har uhindret adgang til at gøre hvad de vil på enheden (forhåbentlig er det ejeren af enheden , men det SKAL antages at nogen har det). Alle andre antagelser om slut bruger enhed end kompromittede, er en en fejl, da alle enheder kan kompromitteres, det er kun et spørgsmål om vilje, før en slut bruger enhed er komprimeret - Angela Merkels mobil var komprimeret af NSA... Der er næppe mange almindelige danskere , der har enhed der e bedre beskyttet end hendes...

3
21. november kl. 11:42

Der er mange ting, der er gået galt i implementeringen af MitID! Grundlæggende er systemet teknisk set fint nok. Mange af tankerne er gode og mange af de valg der er taget har været ok - men der er også mange steder hvor det er gået grueligt galt - og resultatet ser vi bl.a. i den manglende opbakning!

  • Der er ikke lavet en ordentlig undersøgelse om danskerne var rede til at tage MitID til sig. Det viser sig at mange slet ikke kan finde ud af det, da de for eksempel slet ikke er vant til at huske brugernavn og kodeord, men bare skriver det på en seddel, som de har i deres pung - sammen med deres nøgle-kort/-viser!
  • Mange er ikke vant til at bruge komplekse systemet, som engang imellem kan hikke lidt, så de tror de er smidt af for evigt!
  • LIX-tallet på meget at materialet er alt for højt og teknisk
  • Mange danskere ved slet ikke hvordan en URL skal læses, men tror f.eks. bare der står postnord et eller andet sted, at det er en PostNord url!
  • Folk kan ikke skille f.eks. ikke mitid.dk fra mit.dk - de forstår ikke forskellen og bliver forvirret.
  • Mange ved ikke at der findes en (gratis) kodeviser, dvs. at de faktisk ikke behøver en (moderne) smartphone for at bruge MitID
  • Mange forstår ikke sikkerheden og har f.eks. ikke to enheder (smartphone og kodeviser, så de selv kan koble en ny enhed på, hvis en af de eksisterende, som smartphonen) går i stykker (og de måske ikke har et gyldigt pas - når det virker)
  • ...
12
21. november kl. 14:16

Jeg var ellevild da jeg fik min gratis kodeviser til MitID. Jeg forsatte simpelthen successen med brugernavn + kodeord + "papkort" fra NemID. Men gang på gang stødte vi på folk der slet ikke kendte til kodeviseren. Men, som bekendt, viste det sig bagefter, at jeg ikke længere kan bruge MitID til at verificere mine kortbetalinger ved online køb. Suk.

Nu kører den relevante myndighed en kampagne om, at man bør have et MitID backup. F.eks. en fælles tablet i hjemmet med app'en, sin arbejdstelefon, eller en kodeviser. Men man kan ikke have 2 kodevisere, så...

21
21. november kl. 16:26

"Men, som bekendt, viste det sig bagefter, at jeg ikke længere kan bruge MitID til at verificere mine kortbetalinger ved online køb. "

Man kan godt bruge MitID, "bare" ikke kodeviser ( nets.eu/3ds ) men så er der sms...

"man kan ikke have 2 kodevisere"

Hvorfor KAN man egentlig ikke det? Hvorfor kan jeg ikke bestille - og eventuelt betale - for en ekstra jeg kan have liggende som backup?

16
21. november kl. 14:31

Jeg var ellevild da jeg fik min gratis kodeviser til MitID. Jeg forsatte simpelthen successen med brugernavn + kodeord + "papkort" fra NemID. Men gang på gang stødte vi på folk der slet ikke kendte til kodeviseren.

Ja mine 80+ gamle forældre kunne se fidusen i kodeviseren, så det fungere også perfekt for dem.

Men, som bekendt, viste det sig bagefter, at jeg ikke længere kan bruge MitID til at verificere mine kortbetalinger ved online køb. Suk.

Det kommer, men ja det er sku en eklatant smutter at det ikke allerede fungere - men jeg læste et sted, så er det fordi bankerne lukkede for hele NemID i stedet for kun brugen af NemID kortet i første omgang - hold mig dog ikke op på det.

Nu kører den relevante myndighed en kampagne om, at man bør have et MitID backup. F.eks. en fælles tablet i hjemmet med app'en, sin arbejdstelefon, eller en kodeviser. Men man kan ikke have 2 kodevisere, så...

Man kan ikke have 2 kodevisere (til det samme MitID), men man kan godt have en backup app liggende, hvis man taber sin kodeviser, så man kan lukke den næste kodeviser op og bruge app'en i mellemtiden.

2
21. november kl. 11:41

Det kunne også være interssant at vide, hvorfor man synes den er dårlig? Jeg må indrømme at jeg syntes at NemID virkede fint og at det var træls at skulle skifte (og det var lidt bøvlet at skifte), men når det er sagt så synes jeg som almindelig bruger at MitID virker fint. Jeg er ikke nok inde i det sikkerhedsmæssige aspekt til at jeg kan udtale mig om sikkerheden i NemID kontra MitID, men helt basalt gør MitID det den skal for mig. Det kunne være interessant at høreom årsagen til at så relativt mange synes den er dårlig, egentlig er at de synes processen med at skifte var dårlig, mere end det er funktionaliteten der er dårlig?

4
21. november kl. 11:48

Jeg er ikke nok inde i det sikkerhedsmæssige aspekt til at jeg kan udtale mig om sikkerheden i NemID kontra MitID, men helt basalt gør MitID det den skal for mig.

Der er ingen tvivl om at sikkerheden grundlæggende er højere i MitID, end i NemID, som man f.eks. umiddelbart har udstedt til mennesker, man ikke altid helt var sikre på var dem de gav sig ud for at være! (Derfor at så mange har skulle forbi Borgerservice i stedet for bare at kunne opgradere sig selv med deres NemID!) Dog er jeg lidt spændt på om vi ovre børnesygdommene, som har givet nedbrud tidligere.

Det kunne være interessant at høreom årsagen til at så relativt mange synes den er dårlig, egentlig er at de synes processen med at skifte var dårlig, mere end det er funktionaliteten der er dårlig?

Mange forstår slet ikke hvad de skal gøre i det materiale, som der er skrevet, bl.a. fordi LIX-tallet er for højt og teknisk. Desuden har der ikke været nok forklaring på, hvorfor f.eks. notifikationer ved login er blevet fjernet og mange kender slet ikke deres mobil godt nok, til f.eks. at kunne skifte imellem apps, men må hele tiden tilbage til "forsiden" og finde den app de ønsker at bruge, hvilket helt klart gør det mere besværligt.

46
30. november kl. 17:27

så mange har skulle forbi Borgerservice

Ikke helt nemt, hvis man sidder i fx Paraguay eller - såmænd - Tyskland. Der er mange tusinder eller hundreder af kilometer og tusinder af kroner til nærmeste Borgerservice.

28
21. november kl. 20:07

[geshifilter-]Der er ingen tvivl om at sikkerheden grundlæggende er højere i MitID, end i NemID[/geshifilter-]

Korrekt, der er absolut ikke nogen tvivl - MitID er markant mere sårbar over for denial of service end NemID

35
22. november kl. 09:25

Korrekt, der er absolut ikke nogen tvivl - MitID er markant mere sårbar over for denial of service end NemID

Overfor tilfældige personer, ja til en hvis grad og hvis MitID får sat nogle ordentlig filtre op, så vil de kunne modvirke det ret betydeligt - så det er en tom trussel.

1
21. november kl. 11:24

I mine ører lyder "Nogenlunde" næsten som "Dårlig. Kun hver tredje synes, at MitId er "God".

Og mon ikke "Dårlig"-procenten vil stige, efterhånden som "restgruppen" på 300 000 - 500 000 kommer med? Er det ikke sandsynligt, at den gruppe også - generaliserende sagt - er den gruppe, som vil have flest problemer med MitId?