Et digitalt sammenhængende sundhedsvæsen for alle – nu og i fremtiden

Åbne data, digital patientkontakt og kunstig intelligens som beslutningsstøtte er nogle er punkterne på Danske Regioners ønskeliste til en ny fællesoffentlig digitaliseringsstrategi, skriver næstformand Ulla Astman.
Brødtekst

Det danske sundhedsvæsen er for alvor blevet digitalt. Det blev slået fast, da corona-epidemien ramte os i foråret, og videokonsultationer, telemedicin og apps for alvor blev en del af vores hverdag.

Digitale teknologier er nu en del af borgernes møde med sundhedsvæsenet og vil også i fremtiden være helt centrale, når vi skal fastholde og styrke et nært og digitalt sundhedsvæsen i verdensklasse.

Danmark er flere gange kåret som verdensførende, når det gælder digitaliseringen af den offentlige sektor. Det skyldes blandt andet en mangeårig tradition for et stærkt og velfungerende samarbejde på tværs af sektorer og myndigheder – et samarbejde, vi skal holde fast i og bygge videre på i den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

Borgere og medarbejdere klædt på til den digitale fremtid

Hos regionerne har vi en klar vision: Vi vil skabe et sundhedsvæsen med digitale løsninger, der gør det enklere og bedre at være borger, pårørende og medarbejder.

Vi kan vinde meget ved at udnytte nye teknologier. Men det nytter ikke noget, hvis en stor del af befolkningen kobles af. Derfor skal vi sikre, at medarbejdere og borgere klædes på til den digitale fremtid.

Digitale teknologier er i dag et lige så vigtigt værktøj i klinikken som blodtryksmåler og stetoskop. Derfor vil regionerne levere digitale løsninger, der er brugervenlige, og som gnidningsfrit hjælper medarbejderne i at udføre deres kerneopgave. I mange tilfælde er de relevante teknologier allerede til stede. Her handler det om at bruge dem på bedste vis.

Borgere, som har ressourcer til selv at opsøge viden og tage hånd om egen behandling, skal have nem adgang til brugervenlige digitale løsninger. Og borgere, som har behov for mere tæt kontakt skal have lige så nem adgang til det. Endelig er der en gruppe borgere, som kan få stor gavn af digitale løsninger, men som skal have ekstra hjælp til dette. Vi skal kunne tilbyde gode løsninger for alle disse grupper.

Borgerne bor ikke i forvaltningskasser – heldigvis. De skal opleve en samarbejdende offentlig sektor. Som Danske Regioner og KL netop har tydeliggjort med 12 pejlemærker for et sammenhængende sundhedsvæsen, skal koordinationen i sundhedsvæsenet styrkes, og de lovgivningsmæssige barrierer fjernes, så flere teknologiske løsninger kan sikre tilgængelighed og nærhed.

Styrket samarbejde om klimaudfordringer og cybertrusler

Med økonomiaftalen for 2021 er Regeringen og Danske Regioner enige om, at digitale løsninger kan og skal bruges aktivt i kampen for et bedre klima. En kommende ny strategi skal afspejle dette. Vi skal bruge det stærke fundament, som vi sammen har på digitaliseringsområdet, til at løfte og løse nogle af de udfordringer, som vi møder på klimaområdet.

For at styrke klimadagsordenen skal vi arbejde innovativt med nye løsninger. Her er adgangen til data afgørende, og derfor skal vi gøre det endnu nemmere for myndigheder og virksomheder at få adgang til og drage nytte af offentlige data.

Med corona-epidemien har vi set, at danskerne er villige til at indrapportere data og dermed hjælpe til, når vi skal løse væsentlige samfundsopgaver. Det handler om, at der er tillid til, at vi altid behandler danskernes data sikkert, lovligt og med respekt for den enkeltes ret til privatliv. Dén tillid skal vi værne om.

Ét af de steder, hvor der er stor værdi i et styrket fællesoffentligt samarbejde, er netop den voksende opgave med at håndtere cybersikkerhedstrusler og opretholde et vedvarende højt niveau af informationssikkerhed. Regionerne har allerede et stærkt samarbejde på området, men der er både økonomiske og sikkerhedsmæssige gevinster i, at vi på tværs af hele den offentlige sektor løfter den fælles indsats med at forudsige, foregribe og håndtere cybertrusler og angreb.

Innovation og digitale kerneydelser

I den kommende strategi skal digitalisering ikke længere kun ses som et redskab til at optimere processer. Nu skal vi være modige og villige til at se kerneydelserne i et nyt og innovativt lys og give rum til en digital transformation.

Vi skal blive ved med at afprøve nye teknologiers potentialer både i forhold til administrative processer, men også i mødet med borgeren, for eksempel i den direkte patientkontakt. Vi arbejder i regionerne blandt andet med at udnytte kunstig intelligens til en styrket og mere individuel beslutningsstøtte.

Det fremtidige fællesoffentlige samarbejde skal fokusere på løsninger og resultater fremfor tunge bureaukratiske processer og afvigelsesforklaringer.

Når det gælder digitalisering af de offentlige kerneydelser, kan vi ikke præcist forudsige de næste 4-5 års udvikling. Derfor skal vi, i stedet for at styre efter indsatser, styre efter centrale pejlemærker, så vi kan prioritere skarpt og samtidig gøre plads til at blive klogere undervejs.