Efter forsinkelser og ekstra test: Endelig kom ny digital postkasse i luften

21. marts 2022 kl. 10:3471
Efter forsinkelser og ekstra test: Endelig kom ny digital postkasse i luften
Illustration: Digitaliseringsstyrelsen.
Efter en fryseperiode henover weekenden går Digital Post-løsningen i dag i luften. Det sker efter forsinkelser, akutudskydelser og en ekstra testperiode. 
Artiklen er ældre end 30 dage

Efter en månedlang forsinkelse og flere dages fryseperiode er den nye Digital Post-løsning nu i luften.

Det bekræfter Digitaliseringsstyrelsen i en mail til Version2. 

I styrelsen er man tilfreds med den nye løsning, der har fået en hård fødsel.  

Læs hele artiklen

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
71 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
21. marts 2022 kl. 12:40
Fremhævet

Skulle det også blive lettere for borgerne? For lige nu oplever jeg kun problemer og besvær, når jeg forsøger at bruge postkassen.

  • Der er tre faner for oven: Mit overblik, Post fra Virksomheder, og Post fra Det Offentlige. Mit Overblik er en helt uoverskuelig remse, hvor man ikke aner, hvad det egentlig dækker. Post fra Virksomheder viser sig også at indeholde post fra det offentlige -hvilket ikke ligefrem stråler af styrnpå tingene og sikkerhed. Og forsøg på at se Post fra Det Offentlige udløser et hav af fejlmeddelelser, som kræver total nedlukning af browseren , før man kan komme ind igen i noget som helst - de to øvrige faner virker heller ikke, før man har lukket ned og logget på igen.

Jeg har endnu ikke forstået relationen mellem "Digital postkasse"/e-boks og "Mit.dk". Men jeg hørte i morges Rogazjevski levere en kæmpe gang bullshitbingo om, hvordan Mit.dk vil gøre alles liv bedre, og give flere valgmuligheder, vi ikke kan leve uden. Kan jeg som borger fravælge, at private virksomheder sender post til mig (og nogle familiemedlemmer, hvis sager jeg ordner for dem) i Mit.dk, så jeg ikke skal ind flere steder for at følge med i henvendelser? Eller er det kun firmaerne, det er en frivillig valgmulighed for? Eller erstatter Mit.dk simpelthen e-boks?

Og er det også gjort brugervenligt for folk uden apps?

Rogazjevski var meget hånlig overfor muligheden for driftsforstyrrelser og sikkerhedsproblemer. Men Mit.dk har været nede med login-problemer, stort set siden starten i morges, så man har valgt at lukke helt ned. Og e-boks virker altså ikke (ikke det jeg har forøstm i det mindste) - er det Mit.dk's skyld? ""Confused? You won't be, after this week's episode of...Soap." https://en.wikipedia.org/wiki/Soap_(TV_series)#%22The_Soap_Memo%22

(PS: Jeg kunne meget bedre lide det gamle Version2....sorry.....)

70
1. april 2022 kl. 11:55

Opdatering på Digital Post efter 10-11 dage:

Private mails: Jeg har kun tilmeldt mig mit.dk, da der ingen cookie tracking er. Eboks.dk smider lige en vimeo tracker efter mig, når jeg bruger deres hjemmeside... Mit.dk virker godt via browser og det markerer hhv Offentlige og Private mails (jeg bruger ikke apps)

Offentlige mails: Borger.dk viser ikke sendt postbeskeder fra marts 22, men dem kan jeg så se i Mit.dk Jeg har fået en notifikation fra eboks, om at der er kommet mail fra Sundhedsdatastyrelsen, som jeg kan læse på Borger.dk eller i eboks.dk. Mailen er reel nok (siger Sundhedsdatastyrelsen), men jeg kan ikke se den i borger.dk, og eboks har jeg ikke tilmeldt mig hverken offentlig eller privat post (undrer mig så også over, at jeg kan få digital post på eboks i dette tilfælde). På mit.dk vises den slet ikke selv om det er post fra det offentlige. Sundhedsdatastyrelsen vil nu sende mailen igen så jeg får den. (Det er svar på tidligere korrespondance, så ingen har sikker overvejet, at jeg ikke har sagt ja tak til også at beuge eboks fremover.)

Summasumarium:

  • Digital Post på borger.dk har vist nogle fejl, og det er ikke ok, at jeg skal logge på en privat løsning for at se min post
  • Det kan godt være, at Digitaliseringsstyrelsen lagde op til, at man bare skulle vælge én privat leverandør til al privat post, men det er jo løgn. Jeg kommer til at bruge både eboks og mit.dk, for jeg skal hente brevene i de postkasser, som de private afsendere vælger. Jeg har intet frit valg selv
71
1. april 2022 kl. 14:01

Det kan godt være, at Digitaliseringsstyrelsen lagde op til, at man bare skulle vælge én privat leverandør til al privat post, men det er jo løgn. Jeg kommer til at bruge både eboks og mit.dk, for jeg skal hente brevene i de postkasser, som de private afsendere vælger. Jeg har intet frit valg selv

Hvor ser du at Digitaliseringsstyrelsen har lagt op til at man bare skulle vælge een privat leverandør til digital privat post? Det er jeg ret sikker på de ikke har. Ligesom der ikke er nogen offentlig myndighed der beder dig vælge bare een private leverandør til fysisk privat post og pakker.

61
22. marts 2022 kl. 14:05

Så alt i alt havde det været lettere, at give hver bruger et certifikat til installation i deres mailklient - og så muliggøre krypteret og authentikeret kommunikation? Jeg synes svagt at erindre at have sådan et engang....

62
22. marts 2022 kl. 14:19

Så alt i alt havde det været lettere, at give hver bruger et certifikat til installation i deres mailklient - og så muliggøre krypteret og authentikeret kommunikation? Jeg synes svagt at erindre at have sådan et engang....

Det kommer an på hvad det er for problemstillinger man forsøger at løse. Hvis man blot vil lave en offentlig email løsning, ja så kan man lave noget derhen ad. Digital Post er ikke email.

Desuden har jeg svært ved at se at de skulle være nemmere for flertallet, end en løsning der benytter NemLogin, som alle alligevel ved hvordan de bruger. Faktisk tror jeg at løsningen du foreslår er yderst besværlig at sætte op for de fleste. Og hvad gør de når certifikatet udløber?

59
22. marts 2022 kl. 12:34

Endelig kom ny digital postkasse i luften

Vil det sige at jeg er den eneste i Danmark der ikke har kunnet logge ind på noget tidspunkt siden lanceringsdagen kl. 9, eller er det bare en skuffeartikel der aldrig er blevet fulgt op på?

Og hvis I andre heller ikke har kunnet logge ind, hvordan kan det så være at der slet ikke er nogen medier — inklusive V2 — der interesserer sig for det?

?

69
23. marts 2022 kl. 00:14

Vil det sige at jeg er den eneste i Danmark der ikke har kunnet logge ind på noget tidspunkt siden lanceringsdagen kl. 9, eller er det bare en skuffeartikel der aldrig er blevet fulgt op på?

Nej, jeg havde problemer - mange - med 3 forskellige browser hos e-boks - måtte til sidst opgive.

Bl.a. kunne der ses en bunke gamle mail, der forlængst var slettet. De kunne hverken slettes igen, fjernes eller andet. De havde forkerte status -** ikke læst**, selv om alle både var læst, download kopi og de var slettet. Fik mange underlige fejlmeldinger etc.

Tror at der er samlet mail lister sammen i en periode - liste gemt - og uanset status samt at indholdet forlængst var slettet, så var de gemte maillister nu indlæst som der var aktive mail. Dårlig projektstyring, datakontrol samt -test.

Prøvede så andre alternativer og de havde hver andre problemer - kun hos Borger.dk lykkedes det at få læst mail, download kopi, samt slettet mail. Skærmbillede er ikke noget kønt syn - klodset og store bogstaver - men her virkede det.

60
22. marts 2022 kl. 12:39

Vil det sige at jeg er den eneste i Danmark der ikke har kunnet logge ind på noget tidspunkt siden lanceringsdagen kl. 9, eller er det bare en skuffeartikel der aldrig er blevet fulgt op på? Og hvis I andre heller ikke har kunnet logge ind, hvordan kan det så være at der slet ikke er nogen medier — inklusive V2 — der interesserer sig for det?

Jeg har fint kunnet logge ind indtil flere gange på https://post.borger.dk, https://digitalpost.dk og på den App der er til min iPhone. No problems. Men jeg har haft problemer med e-boks, og mit.dk har ikke været åbent.

54
21. marts 2022 kl. 22:31

Dagen virkelige historie er vel, at Mit.dk blev lukket ned og NetCompany angiveligt anmeldt til Datatilsynet, idet systemet under load hentede andre brugeres digitale postkasse frem. Ikke den bedste premiere for NETC…

53
21. marts 2022 kl. 22:29

Dagen virkelige historie er vel, at Mit.dk blev lukket ned og NetCompany angiveligt anmeldt til Datatilsynet, idet systemet under load hentede andre brugeres digitale postkasse frem. Ikke den bedste premiere for OMXCOP:NETC…

52
21. marts 2022 kl. 22:27

Dagen virkelige historie er vel, at Mit.dk blev lukket ned og NetCompany angiveligt anmeldt til Datatilsynet, idet systemet under load hentede andre brugeres digitale postkasse frem. Ikke den bedste premiere for OMXCOP:NETC

51
21. marts 2022 kl. 22:20

Dagen virkelige historie er vel, at Mit.dk blev lukket ned og NetCompany angiveligt anmeldt til Datatilsynet, idet systemet under load henter andre brugeres digitale postkasse frem. Ikke den bedste premiere for NETC...

27
21. marts 2022 kl. 18:24

Gud hvor dumt.

eBoks har lavet en kopi af alt post fra det offentlige samt mappestrukturen. Så nu ligger alle beskeder fra det offentlige dobbelt - under fanen "Post fra virksomheder" og "Post fra det offentlige".

Hvis man omdøber eller opretter en mappe under hver fane, så ligger den nye mappe kun dér. Og sletter man gammel post fra det offentlige ét sted, så slettes det også kun dér.

OG det vil også sige, at alle mine smarte automatisk arkiveringsregler ikke længere virker.

22
21. marts 2022 kl. 18:11

Jeg ved det er åndsvage spørgsmål - men...

Hvornår skal vi til at have en ekstra brev/postkasse ude ved vejen. En til Postnord og en til Bladkompagniet. Og hvorfor stoppe der, Fk Distribution skal da også have sin egen, for man kan da ikke benytte sig af den samme kasse.

Og hvornår begynder virksomhederne at sige, at man SKAL have en mail fra Microsoft og INGEN anden, fordi det er dem de har indgået en aftale med, og ingen andre.

26
21. marts 2022 kl. 18:24

Din analogi er forkert. du har allered mange forskellige "postkasser" digitalt: SMS, Messenger, Whats App, Facebook, Instagram, email osv osv. det offentlige i Danmark har så også en kanal til sikker post, bla. forkyndelser, til borgere og virksomheder. Der er forskellige behov i forvaltning af borgere og virksomheder der gør dette til en stor fordel administrativt. Hvad private aktører gør er lidt op til dem. Du kak jo bede dem sende din lønseddel på email i stedet for til e-boks.

18
21. marts 2022 kl. 17:39

Hvad er egentlig argumentet for, at det ikke længere skal være muligt for mig som borger, at læse post fra virksomheder på borger dk, uanset om de virksomheder så har indgået en aftale med Mit eller eboks, om leveringen af deres breve.

Jeg mener, hvis de to konkurrerer på parametre som eksempelvis pris og brugervenlighed, overfor de virksomheder der vil benytte deres produkt, så kan det vel være dem ligegyldigt hvor jeg læser brevet henne...

Nu er, og kommer vi til at være i en situation, hvor jeg og rigtig mange andre borgere, skal til at tjekke post fra de virksomheder vi er kunder i, et sted mere end før, altså to steder, og dermed skal vi spilde endnu mere af vores tid med det.

23
21. marts 2022 kl. 18:15

Argumentet er at det ikke er en offentlig borger portals opgave at fremvise alskens post som du og andre måtte udveksle med private virksomheder, at det har været tilfældet før er et kuriosum som i den grad var unaturligt.

Hvorfor skal man kunne læse privat post på en offentlig hjemmeside? Digital Post er defineret i en lov om sikker post, det er det private ikke, det kan sådan set sendes direkte til din email, det ville være det mest naturlige.

Ny Digital Post ændrer ikke på noget, andet end at flere kan få lov til at være visningsklient for digital post. Det har altid været muligt at lave en konkurrent til e-boks for privat post. det findes allerede og hedder email. der er rigtigt mange virksomheder der ikke bruger eboks men blot sender post direkte til kunden.

Er du utilfreds med at din bank eller et andet sted du er kunde, benytter e-boks eller mit.dk så fortæl dem det, og flyt evt. dit engagement. De kunle ligeså godt sende din post tio din email. Benytter din bank e-boks eller mit.dk så betaler du for e-boks og mit.dk

30
21. marts 2022 kl. 18:32

Hvis man virkelig er i stand til at flytte, ja så kan man gøre det, men problemet er bare, at det er man i realiteten ikke altid... desværre.

Men hvis virksomheder blot kan benytte sig af almindelig (og desuden gratis) e-mail, hvad er så argumentet for, at de skal bruge og betale for Mit eller E-boks?

33
21. marts 2022 kl. 18:46

e-boks blev vist oprindeligt lavet af Nets som en fælles "bank-ting" for at sende information til dig som kunde.

I 2008 da ølonomistyrelsen udbød digital post , vandt e-boks med deres system, efter forhandling, da ingen afgivne tilbud var konditionelle.

Men der er absolut ingen årsag til e-boks, eller mit.dk i privat regi. det skulle kun være fordi du ikke stoler på din email-udbyder (yahoo, microsoft, google osv.).

Den post der lander der kan ligeså godt sendes direkte til dig i din valgte postkasse i stedet for at de (din bank f.eks.) vælger en for dig.

Det smarteste var sådan set hvis din bank lod dig vælge e-boks, mit.dk eller gmail f.eks.

43
21. marts 2022 kl. 19:15

Hvilke argumenter bruger Mit og Eboks så, for at få alle de her virksomheder overtalt til at bruge dem OG tilmed betale dem for det, hvis det virkelig er som du skriver, at de lige så godt kunne bruge og sende en traditionel og fuldstændig gratis e-mail?

25
21. marts 2022 kl. 18:22

Hvorfor skal man på en offentlig hjemmeside, som man er nærmest tvunget af det offentlige til at bruge til kommunikation med det offentlige, tvinges til diverse private markedsførings- o.l. cookies?

Det er da noget nyt - jeg har ikke - mener jeg - haft problemer med dette tidligere. Er det Netcompagni, som lige skal presse citronen der?

31
21. marts 2022 kl. 18:43

Jeg mener, at jeg mht. Borger.dk siger "ikke-nødvendige cookies", Nikolaj Brinch Jørgensen. Den slags vil jeg gerne være fri for. Og på e-boks.dk er der simpelthen et gevaldigt svineri af alt muligt, inkl. markedsføringscookies en mass.

34
21. marts 2022 kl. 18:50

Altså der er vist ikke rigtigt nogen der synes at cookie loven er fed. Der er en del ting som ikke vil virke uden brug af cookies, og folk svarer på noget de ikke aner noget om. det andet er alt det tracking halløj, og det kan bære sådan noget slem google noget der forsøger at kortlægge dig og sælge det, eller det kan være en offentlig hjemmeside der forsøger at forbedre bgrugeroplevelsen. Hvad e-boks gør på deres hjemmeside må være e-boks' sag, og har ikke rigtigt noget med digital post at gøre.

35
21. marts 2022 kl. 18:54

Hvad e-boks gør på deres hjemmeside må være e-boks' sag, og har ikke rigtigt noget med digital post at gøre.

E-boks løser vel - med mindre jeg har misforstået det - en opgave for det offentlige (jeg får i hvert fald ustandselig beskeder fra det offentlige om, at jeg skal logge på og se det ene og det andet)? I givet fald skal de ikke undnytte situationen til at sælge borgerne til stanglakrids hos tech-giganterne.

37
21. marts 2022 kl. 19:00

Nej e-boks løser ikke nogen opgave for det offentlige. Den er et privat firma som andre virksomheder der ønsker at sende dig elektronisk post kan sende den post til. Så opbevqrer e-boks den ppst og notificerer så dig. du kan så logge ind hos e-boks og læse den post. Det ville være meget nemmere hvis det firma ikke sendte posten til e-boks men direkte til din email.

E-boks har tidligere været leverandør af Digital Post for det offentlige, men det er de ikke længere.

38
21. marts 2022 kl. 19:04

E-boks har tidligere været leverandør af Digital Post for det offentlige, men det er de ikke længere.

Er vi enige om, at vi borgere ustandselig gelejdes over i e-boks af offentlige myndigheder? I givet fald: Det er ikke rimeligt, at borgerne lænses for privatliv i den anledning. Man kan så sige, at det er det offentliges fejl, og det siger jeg da også gerne. Uanset hvad er det noget svineri - og som sagt mener jeg ikke at have haft disse problemer før i dag.

Og har man ikke krav på et egentlig cookie-samtykke iht. GDPR?

42
21. marts 2022 kl. 19:14

GDPR og cookies har meget lidt med hinanden at gøre. Der er mog bekendt ikke noget i GDPR lovkomplekset der kræver cookie accept, men jeg kan tage fejl.

JavaScript kan man også slå fra i en browser, men er det en god ide?

46
21. marts 2022 kl. 19:29

Der er mog bekendt ikke noget i GDPR lovkomplekset der kræver cookie accept, men jeg kan tage fejl.
https://gdpr.eu/cookies/

Jeg må indrømme, at jeg ikke lige har orket at tygge mig igennem det hele - det er muligt, at det er cookie-direktivet, man skal have fat i - men:

"Ifølge Databeskyttelsesforordningen (GDPR) er kravet til samtykke ret klart: “den registrerede (altså internetbrugeren) skal frivilligt give samtykke til, at den dataansvarlige (altså websitet) kan begynde at indsamle og behandle brugerens personlige data“. Dette er uanset om dataene indsamles af websites egne cookies (førstepartscookies) eller af andre services (tredjepartscookies). Et gyldigt samtykke er en frit givet, specifikt, informeret og en utvetydig indikation fra brugerne om, at dit website må placere cookies på hans eller hendes enhed (computer, telefon, tablet) og samtidig tilgå denne information."https://cookieinformation.com/da/hvad-er-et-cookie-samtykke-under-gdpr/

Som jeg ser det, overholder e-boks (og mange offentlige hjemmesider - um.dk har f.eks. heller ikke et cookie-samtykke, jeg har kunnet finde) ikke dette, hvis der ikke et sted gemmer sig et cookiesamtykke (det er muligt, at det bare er mig, der ikke kan finde det).

50
21. marts 2022 kl. 21:51

En cookie er 4096 bytes gemt på brugerens maskine af browseren vha. en HTTP response header. Der er ikke tale om indsamling af data. Dog kan man selvfølgelig tillade eller ikke tillade denne brug af muligheden fot at midlertidigt gemme data på en brugers maskine. For at vi kan gemme data skal vi jo kende dem i forvejen. Altså er GDPR trådt i kraft inden vi benytter cookies, da vi så allerede behandler brugerens evt. data.

Der er nogle tjenester som du som borger ikke får muligheden for at skulle acceptere, da du ikke kan melde dig ud, men er tvunget ind i dem. Digital Post er en af dem (du kan blive fritaget - men ikke fordu du ikke har lyst), SKAT er en anden. jeg er usikker på om Digital Post og f.eks. NemLogin skal indhente din accept til cookies? Løsningerne er nogle du SKAL bruge og de vil ikoe virke uden.

56
22. marts 2022 kl. 07:13

Jeg synes, du snakker uden om her, NikolajBrinch Jørgensen. E-boks, som er det, jeg taler om (ikke NemId og den slags), lægger netop masser af markedsføringscookies (det angiver de selv), hvis man ikke forhindrer det. De bruges til dataindsamling, og det er unødvendige og snagende cookies, som kræver samtykke iht. GDPR/cookie-direktivet.

58
22. marts 2022 kl. 09:04

Jeg synes, du snakker uden om her, NikolajBrinch Jørgensen. E-boks, som er det, jeg taler om (ikke NemId og den slags), lægger netop masser af markedsføringscookies (det angiver de selv), hvis man ikke forhindrer det. De bruges til dataindsamling, og det er unødvendige og snagende cookies, som kræver samtykke iht. GDPR/cookie-direktivet.

Er du ikke sød at læse @Ufffe Seerups meget fine indlæg der beskriver hele GDPR vs cookies rigtig fint. Jeg har ret svært ved at se hvorledes jeg skulle tale udenom?

E-boks er en privat virksomhed der også er godkendt som visningsklient på Digital Post. Hvis du ikke bryder dig om at læse din Digitale Post hos e-boks, fordi du mener de indsamler data om dig imod din vilje, så læs din post på borger.dk eller i Digital Post app'en (virksomheder kan benytte virk.dk). Hvis du mener E-boks overtræder loven omkring cookies og/eller GDPR, så bør du anmelde dem. Det er jeg ret sikker på de ikke gør, men jeg ved det ærlig talt ikke (IANAL). Hvad mit.dk gør skal jeg heller ikke kunne sige.

Der er en del offentlig hjemmesider der anvender tracking cookies for at kunne lave statistik omkring deres besøgende. Den statistik er anonym og skal sådan set fortælle noget om hvordan brugerne benytte et site, for muligvis at kunne optimere det til gavn for brugerne og den fremadrettede drift. Det vil jeg ikke mene er snagende. Men de informationer der skal samles ind kan falde under GDPR så der kræves accept. Her skal man huske at spørge sig selv om man vil være med til at forbedre digitalisering af Danmark, eller ej. Det er valgfrit at deltage, selvom vi vel alle er interesserede i så effektiv en digitalisering som muligt.

63
22. marts 2022 kl. 14:59

Jeg kan ikke se, at Uffe Seerups kommentar modsiger min?

Jeg taler om regler for cookies, og har henvist til relevant passage omkring GDPR og cookie-direktivet. Jeg har indtryk af, at du taler holdninger - at du bare mener, at man kan lade være med at gå ind på en hjemmeside, hvor man ikke kan lide cookie-politiken. Så jeg diskuterer regler, du diskuterer tilsyneladende holdninger.

Det er i mine øjne ikke i overensstemmelse med GDPR/cookiedirketivet blot at henvise til, at folk bare kan lade være med at gå ind på ens hjemmeside. Reglerne siger klart, at man ikke må begynde at indsamle brugerens data til andet end strikt nødvendige formål, uden at have brugerens udtrykkeligt samtykke. Det overholder e-boks ikke. Du mener så åbenbart, at det er urimelige regler - det mener jeg ikke.

64
22. marts 2022 kl. 15:28

Jeg taler om regler for cookies, og har henvist til relevant passage omkring GDPR og cookie-direktivet. Jeg har indtryk af, at du taler holdninger - at du bare mener, at man kan lade være med at gå ind på en hjemmeside, hvor man ikke kan lide cookie-politiken. Så jeg diskuterer regler, du diskuterer tilsyneladende holdninger.

Jeg taler om både og. For det er nødt til at være en diskussion af hele mængden. Uffe modsiger dig jo, da du helt klart var af den overbevisning at man skulle acceptere alle cookies et website kunne finde på at benytte. Det var sådan set jeg ville henlede din opmærksomhed på.

Der er regler for brug af cookies og regler for GDPR. GDPR handler om at indsamle og behandle personfølsomme oplysninger, det handler ikke om cookies og cookies handler ikke om personfølsomme data. Det er to forskellige ting. Dog kan cookies (ligesom så mange andre ting) anvendes som hjælpemiddel i forbindelse med indsamling og behandling af personfølsomme data, og så falder de ind under GDPR, ligesom alle mulige andre ting der bliver andvendt dertil. Det har bare ikke rigtigt noget med sagen at gøre. Dit link (https://gdpr.eu/cookies/) fortæller sådan set det samme. Det andet link er et eller andet privat firma der vil sælge noget, så dem skal vi passe på med.... De skriver bla. følgende "Men da de fleste cookies indsamler brugernes personlige data..." - det er utroværdigt.

Jeg fortalte dig helt udtrykkeligt at du skulle anmelde dem, hvis du mener de overtræder lovgivningen, ikke at du skulle vende det blinde øje til.

Hvis du mener E-boks overtræder loven omkring cookies og/eller GDPR, så bør du anmelde dem

Skrev jeg til dig, det er vel ikke til at misforstå? Ja jeg mener at hvis du ikke bryder dig om at skulle acceptere vilkårene for at være på en hjemmeside, så må du jo lade være med at være der. E-boks er friviligt, det er ikke noget du er tvunget til. Offentlige hjemmeside er noget andet, noget helt andet. Jeg er sikker på at E-boks ikke overtræder reglerne, men som sagt er jeg ikke advokat med speciale i Cookies og GDPR, og det tænker jeg heller ikke du er?

Det er i mine øjne ikke i overensstemmelse med GDPR/cookiedirketivet blot at henvise til, at folk bare kan lade være med at gå ind på ens hjemmeside. Reglerne siger klart, at man ikke må begynde at indsamle brugerens data til andet end strikt nødvendige formål, uden at have brugerens udtrykkeligt samtykke.

Enig. Det er ikke iorden at indsamle borgerens data, hvis ikke borgeren har givet samtykke.

Det overholder e-boks ikke. Du mener så åbenbart, at det er urimelige regler - det mener jeg ikke.

Det er noget vås du slynger ud. Du mener åbenbart at E-boks overtræder reglerne, fair nok, det kan godt være. At jeg skulle mene reglerne er urimelige ved jeg aldeles ikke hvor du har fra, men det er i hvert fald noget af en påstand at skyde mig i skoene ud af det blå. Er du rar ikke at forsøge at fortælle andre mennesker hvad de mener? Du kunne spørge dem hvad de mener, om du har forstået dem korrekt, osv. Det der er manipulation og hører ikke hjemme i en debat hvor vi egentlig forsøger at opklare en masse ting for dig som du åbenlyst has misforstået.

Så lige for at opsummere:

  1. E-boks er et privat firma og har altid været det
  2. mit.dk er et andet privat firmat der konkurrere mod e-boks
  3. Digital Post er en offentlig tjeneste til at myndigheder i Danmark kan sende post til virksomheder og borgere, den er gratis at bruge for myndigheder. Dette er udviklet og driftet af Netcompany, og gik i drift i går 21/3-2021
  4. E-boks var tidligere leverandør af Digital Post
  5. Alle kan lave klienter til at læse og skrive Digital Post, https://post.borger.dk, https://virk.dk/digitalpost er to klienter, men e-boks og mit.dk tilbyder også at du kan læse din post hos dem. Derudover er der apps til diverse smart devices.

Cookie direktivet og GDPR reglerne gælder selvfølgelig alle. Private og offentlige kan være stillet forskelligt i nogle situationer. Se iøvrigt Uffes gliemrende post omkring cookies og GDRP.

Der er ingen der tvinger dig til at benytte e-boks til at læse Digital Post, andet end nogle virksomheder du selv har valgt at være kunde hos. Men det er dit valg.

65
22. marts 2022 kl. 15:37

Uffe modsiger dig jo, da du helt klart var af den overbevisning at man skulle acceptere alle cookies et website kunne finde på at benytte.

Jeg taler om ikke-nødvendige cookies, det mener jeg også at have skrevet. I øvrigt opgiver jeg at forstå, hvad du mener, da det forekommer mig lidt "Goddag mand, økseskaft". Jeg synes i hvert fald ikke, at du faktisk forholder dig til det, jeg skriver, men til alt muligt andet. Kan være min fejl.

Du siger, at man bare kan lade være med at gå ind på deres hjemmeside. Det har ikke noget at gøre med, hvad jeg skriver, det er dig, der bringer det ind. Jeg opfatter det som en holdning, og i øvrigt irrelevant ift. sagen - kan også være min fejl, men det er da ikke noget at blive så krænket over.

Nu har jeg i første omgang - som jeg skrev i går - bedt deres support om at få oplyst, hvor cookiesamtykket gemmer sig - når jeg får svar, tager jeg stilling til, om jeg vil anmelde dem, for man kan bruge 88 timer i døgnet, hvis man skal anmelde alle, der overtræder de regler. Så det gør jeg, hvis jeg gider.

67
22. marts 2022 kl. 16:05

Jeg taler om ikke-nødvendige cookies, det mener jeg også at have skrevet. I øvrigt opgiver jeg at forstå, hvad du mener, da det forekommer mig lidt "Goddag mand, økseskaft". Jeg synes i hvert fald ikke, at du faktisk forholder dig til det, jeg skriver, men til alt muligt andet. Kan være min fejl.

Jo det gør jeg, jeg har svaret på indtil flere af de ting du har skrevet, og rette op på diverse misforståelse du har haft. F.eks. at det offentlige sender een hen til e-boks osv. Du er til gengæld helt off topic med din lange rant imod e-boks. Det har intet med Digital Post at gøre, hvilket det her faktisk handler om. Det kan godt være du ikke kan lide e-boks og gerne vil finde en eller anden "smoking gun", for det er jo det du konstant jager her på V2, er det ikke. Men den her nyhed handler om Digital Post, og ikke om hvordan Cookie direktivet eller GDPR reglerne hænger sammen og/eller om e-boks overholder reglerne. Du kan læse mere om e-boks cookie politik her https://www.e-boks.com/danmark/da/cookies/

Jeg går stærkt ind for at alle overholder regler og love her i landet. Jeg går også ind for at alle er uskyldige indtil det modsatte er bevist. Jeg mener heller ikke regler er urimelige, det er en tolkning du selv må stå på mål for.

Du siger, at man bare kan lade være med at gå ind på deres hjemmeside. Det har ikke noget at gøre med, hvad jeg skriver

Det er forkert, du skrev

Jeg har indtryk af, at du taler holdninger - at du bare mener, at man kan lade være med at gå ind på en hjemmeside, hvor man ikke kan lide cookie-politiken

Så jo det var noget du skrev.

Krænket er måske så meget at sige, men det er en god ide at tjekke sin tolkning, inden man skyder andre mennesker en mening i skoene, den kan være forkert. Du tolkede, uden at verificere, og det er altså en fejl, det ved du også godt. Din tolkning var forkert. Selvfølgelig skal alle overholde regler og love. Det står da bare på ingen måde i modsætning til at have en holdning.

Nu har jeg i første omgang - som jeg skrev i går - bedt deres support om at få oplyst, hvor cookiesamtykket gemmer sig - når jeg får svar, tager jeg stilling til, om jeg vil anmelde dem, for man kan bruge 88 timer i døgnet, hvis man skal anmelde alle, der overtræder de regler. Så det gør jeg, hvis jeg gider.

Se det er en god ide, det har bare stadigt meget lidt med Digital Post at gøre.

68
22. marts 2022 kl. 16:39

Nå, der er forsvundet en kommentar - jeg prøver igen:

Jeg takker dig for at rive mig ud af den vildfarelse, at offentlige myndigheder stadig sender til e-boks. Hvis du derudover mener, at det er irrelevant at diskutere cookies i offentlige postløsninger, ville det have været mere relevant blot på en enkelt linje at meddele det, i stedet for at kaste alle mulige modargumenter ind, som virker som om, du holder diskussionen i gang.

Så jeg står af her - det bliver en for fjollet diskussion.

41
21. marts 2022 kl. 19:11

Der er vi uenige. Vi har tidligere modtaget notifikationer fra e-boks om at der var kommet ny offentlig post fra en eller anden myndighed. Det sluttede i fredags, så fra i dag får du ikke nogen notifikationer fra e-boks om at der er kommet Digital Post hvis du ikke ønsker det, kun fra det offentlige Digital Post, og det administrerer du selv i din postkasse.

Som sagt så har e-boks varetaget en opgave for det offentlige Danmark og har nok forvirret brugerne med at benytte deres eget navn og varemærke e-boks i forbindelse med Digital Post, selvom de blot var leverandør.

44
21. marts 2022 kl. 19:18

Ja, det bliver jeg så åbenbart ikke mere, kan jeg forstå på svar fra Nokolaj Brinch Jørgensen. Det har jeg ikke nået at opdage. men problemet med disse cookies er - er det mit indtryk - opstået efter denne ændring. Så nu må jeg, hvis der ikke er mulighed for at slippe for disse cookies, til at finde en anden løsning på de beskeder jeg får fra ikke-offentlige foretagender, såsom pensions- og forsikringsselskaber. Det er møg-irriterende - og jeg håber, at det overhovedet kan lade sig gøre.

Men igen: Har man ikke i henhold til GDPR krav på et cookiesamtykke?

47
21. marts 2022 kl. 19:37

Du har altid mulighed for at slippe for alle former for cookies. Det gør du i din browsers indstilling. Jeg ville nok anbefale at "nøjes" med at blokere permanent for tredjepartcookies, da problemet med at blokere for alle, har mange ulemper.

Med hensyn til samtykke, så VED jeg der er nogen herinde der er meget klogere end mig på det, men jeg MENER faktisk, at det er noget med, at der ikke behøver være samtykke hvis der enten slet ikke sættes cookies, eller hvis man "kun" sætter førstepartcookies og intet andet.

55
22. marts 2022 kl. 00:21

...at det er noget med, at der ikke behøver være samtykke hvis der enten slet ikke sættes cookies, eller hvis man "kun" sætter førstepartcookies og intet andet.

Det handler om hvad cookies bruges til, ikke om de er førstepartscookies. Hvis et website alene benytter "tekniske cookies" som er nødvendige for websitets korrekte funktion, så kræver det ikke cookiesamtykke - forudsat at websitet ikke også benytter cookien til indsamling af data.

En teknisk cookie er fx den cookie som ofte benyttes til at autentificere din "session" med et website - altså identificere dig mens du er logget ind.

Et website kan spore/tracke brugere ved brug af cookies eller uden brug af cookies - særligt hvis du logger ind og identificerer dig selv. Dette er indsamling af personlige informationer som hører under GDPR. Her skal der indhentes eksplicit og oplyst samtykke til indsamlingen, uanset om mekanismen er cookies eller ej.

Det kan sagtens lade sig gøre at lave et website som virker, hvor du logger ind (og der bruges tekniske cookies) uden at det er nødvendigt at indhente "cookie-accept". Tekniske cookies er explicit undtaget.

Det kan også sagents lade sig gøre at lave et website som tracker og indsamler information om dig uden brug af cookies. Men det er ikke lovligt uden at indhente samtykke. Også selvom der ikke benyttes cookies.

48
21. marts 2022 kl. 20:06

Med hensyn til samtykke, så VED jeg der er nogen herinde der er meget klogere end mig på det, men jeg MENER faktisk, at det er noget med, at der ikke behøver være samtykke hvis der enten slet ikke sættes cookies, eller hvis man "kun" sætter førstepartcookies og intet andet.

Men e-boks sætter i den grad meget andet en førstepartscookies...

Ja, man kan lave alle mulige indstillinger, som blokerer cookies, men jeg mener ikke, at det er i overensstemmelse med cookie-dirketivet eller GDPR at gøre det så besværlig for brugeren. Der skal være tale om et aktivt tilsagn - ikke et aktivt fravalg, sådan som jeg forstår det.

49
21. marts 2022 kl. 20:39

Det er ikke spor besværlig at blokere for tredjepartcookkes, det tager højst et par sekunder, og så er det klaret for eftertiden.

Og fordelen ved at have den indstilling er, at så kan du bare sige "ja ja" til alle de her mange samtykker der kommer, for de kan ikke få lov til at sætte nogen alligevel - HAHA...

57
22. marts 2022 kl. 07:16

Når man ved, hvordan man gør, og hvor man gør det, er det ikke svært, Peter Nielsen. De fleste ved det ikke - og de skal også beskyttes mod snageri.

12
21. marts 2022 kl. 15:16

Min e-boks virker stadig ikke. Jeg får denne spændende fejlmeddelelse ved forsøg på at logge på:

invalid_request Unrecognized ID Token hint!
19
21. marts 2022 kl. 17:44

Er jeg den eneste, der får denne fejlmeddelelse, når jeg trykker på "Log på privat" på e-boks.dk? Den har været der hele dagen.

OidcException> invalid_request <error_description>Unrecognized ID Token hint!</error_description>

21
21. marts 2022 kl. 18:06

Efter hel nedlukning af alt, inkl. computeren, lykkedes det at komme ind (dog ikke i "Post fra det offentlige"). Jeg har fået en stærk mistanke om, at det er min afvisning af ikke-nødvendgie cookies, som skaber problemer - også på borger.dk.

Kan det virkelig være rigtigt, at man for at kunne læse sin digitale poist fra det offentlige - noget man jo er mere eller mindre tvunget til - også er tvinget til at acceptere alle cookies - inkl. diverse modbydeligt skrammel, se her:https://www.e-boks.com/danmark/da/cookies/

Der står ganske vist, at man til hver en tid kan ændre og tilbagekalde sit cookie-samtykke - men jeg kan slet ikke finde noget cookie-samtykke. Man kostes til selv at skulle ind og slette cookies mange forskellige steder.

Hvor er cookie-samtykket? Kan nogen finde det?

24
21. marts 2022 kl. 18:19

For mig fungerede borger dk fint nok idag, og jeg siger altid "nej" til deres samtykke (som altid kommer i bunden af siden), derudover er min browser sat op til at blokere for alle tredjepartcookies. Hvis du ikke allerede har prøvet, så start op i et "incognito" vindue (eller hvad det end hedder i din browser) og se om det ikke hjælper.

28
21. marts 2022 kl. 18:26

Tak, det vil jeg forsøge, Peter Nielsen. Men hos mig fremkommer der ikke noget samtykke i bunden i øjeblikket. Og hvor finde man samtykket, hvis man vil ændre det?

32
21. marts 2022 kl. 18:44

Hvis der ikke kommer et samtykke frem når du besøger borger dk, i inkognito, så prøv at ryd helt op i din browser, og dobbelttjek at du ikke allerede er i inkognito, og dermed benytter tidligere valgt indstilling. Vedrørende ændring af samtykket, så kig i bunden af siden - hvid text på grøn baggrund - hedder bare "cookies"...

36
21. marts 2022 kl. 18:59

Jeg ser ikke det samme, når jeg kigger i bunden af siden, Peter Nielsen, men tak for ideer, jeg må i gang med at prøve mig frem. Hvilken browser bruger du? (jeg bruger Firefox).

Har skrevet til supporten, så må vi høre, hvad de siger om cookie-samtykket.

45
21. marts 2022 kl. 19:23

Angående cookies, lyder det underligt, men her er det direkte link

Jeg er nu kommet ind i borger.dk's postkasse - det ser ud til at have været noget bøvl ift. overgang til nogle ændringer. Eller hvad ved jeg - jeg er lidt rundt på gulvet nu af alle disse nye "problemer".

Det er muligvis e-boks, jeg har prøvet dine råd på, ikke borger.dk....

9
21. marts 2022 kl. 14:01

Er det rigtigt forstået, at e-boks og Mit.dk bare er to måder at vise det indholdet i det samme bagvedliggende postsystem, som Netcompagni nu står for - og som altså ikke virker i dag - på trods af løfterne fra Andrew i morges?

6
21. marts 2022 kl. 13:46

Tak for svar, Malthe Høj-Sunesen.

Jeg kan ikke rigtigt gennemskue: Er der en sammenhæng mellem, at hverken e-boks eller Mit.dk rigtigt virker i dag?

I øvrigt forstår jeg ikke, hvis det vigtigste formål ikke er at gøre det let for borgerne. Lige nu gruer jeg for, hvor mange steder jeg skal til at holde øje med henvendelser fra det offentlig og diverse tilknyttede virksomheder - for 3 personer. Det kommer til at give mig sved på panden og ondt i hovedet, og jeg kommer til at føle, at vi borgere bare er slagtekvæg for diverse forretningseventyr/business-cases.

10
21. marts 2022 kl. 14:36

Er der en sammenhæng mellem, at hverken e-boks eller Mit.dk rigtigt virker i dag?

e-Boks virker da fint nok? Hvis selve Digital Post er nede, så vil det naturligt ramme både mit.dk og e-Boks. Som hvis både vaskemaskine og havevander ikke virker når vandet afbrydes.

Både e-Boks og mit.dk gik i drift med nye ting (mit.dk kun med nyt og mindre succes) pga. ny Digital Post. Det er nærliggende at konkludere, at de begge blev ramt af opstartsproblemer. Jeg har sendt et brev via Digital Post i dag for at teste en integration, det virker umiddelbart uden problemer.

Lige nu gruer jeg for, hvor mange steder jeg skal til at holde øje med henvendelser fra det offentlig og diverse tilknyttede virksomheder - for 3 personer

Hvis de sender det via Digital Post behøver du kun kigge ind til borger.dk og virk.dk. Hvis en virksomhed kun vil benytte den ene kanal har du samme problem som hvis de kun ville bruge fax; klag eller skift væk fra dem.

4
21. marts 2022 kl. 13:16

Hej Nis.

Ja, jeg har logget ind med NemID (har ikke orket at tage min nøgleviser i brug endnu). Er det mon det, der er problemet? Men i givet fald er e-boks ikke særlig hjælpsom mht., hvad det er, man skal gøre...

3
21. marts 2022 kl. 13:09

@AMK: Herligt at se dig her!

Har du gemt dit gamle NemID login, som du burde. Har været på eboks.dk i formiddag - og må give dig ret, til en vis grad.

Hvad angår Version2, kunne jeg også bedre lide den "gamle" udgave.

2
21. marts 2022 kl. 13:04

"- Vi bruger en sikkerhedsinfrastruktur, som løbende bliver opgraderet i Danmark. Den sikkerhed, der ligger til grund for NemID og det nye mitID, ligger også til grund for sikkerheden på vores fælles offentlige poststruktur, siger han. Kan vi regne med, at det hele nu fungerer som det skal?""- Det skál fungere. Vi er meget opmærksomme på, at det er en robust løsning, der ikke går ned, at det kan svare forholdsvis hurtigt, og at sikkerheden selvfølgelig er på plads, siger André Rogaczewski."https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/i-dag-faar-du-ny-digital-postkasse-her-er-hvad-det-kommer-til-betyde

Indtil videre er de lykkedes med at få både Mit.dk og e-boks til at gå ned....

Det skal nok blive sjovt fremover.....