Danske kommuner investerer i norsk chatbot – men er den pengene værd?

Foto : Screenshot: Adam Fribo

Danske kommuner investerer i norsk chatbot – men er den pengene værd?

En række danske kommuner er i gang med at indføre chatbotten Kiri. DigiTech har talt med det norske firma bag chatbotten samt en kritiker af firmaets norske chatbot, Kari.
Seks danske kommuner er i gang med at udvikle en fælles kommunal chatbot ved navn Kiri. Den er baseret på erfaringer fra den norske chatbot Kari, som er udviklet af det norske firma Boost.ai. I Danmark er Roskilde Kommune allerede gået live med Kiri, og Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk samt Rudersdal Kommune vil lancere Kiri i løbet af maj måned.
Vil du have fuld adgang til DigiTech?
Prisen for en chatbot

Prisen for en chatbot fra boost.ai afhænger af en række faktorer.

Dels er der en licenspris eller et abonnement på chatbotten, som er en SaaS(Software as a Service)-løsning.

Abonnementsprisen afhænger af antallet af indbyggere i kommunen.

Derudover skal der betales et beløb per samtale, hvis antallet af samtaler når over et bestemt niveau.

»Ideen er, at en lille kommune ikke skal betale så meget som en stor kommune,« siger Peter Berg Scmidt, DK Country Manager hos boost.ai.

Ideen med Kari

Leverandøren af norske Kommune Kari og danske Kiri nævner følgende fordele ved at anvende chatbots:

- Fald i antallet af telefonopkald
- 24/7-service
- Kommunetilgængelighed 24/7, hvor borgerne føler, at de har nogen at tale med og få hjælp fra
- Bedre image og omdømme
- Ved at monitorere chatlogs kan websitet forbedres
- Fornyet interesse for website og services – flere besøgende
- Hurtigere svar end før
- Kommune-Kari svarer på spørgsmål, som borgerne normalt ikke får svar på, selv hvis de ringede/emailede eller søgte på websitet