Chatbotten Kiris første år med en stemme: »Borgerne bruger tekst og tale vidt forskelligt«

17. marts kl. 05:00
Kommune Kiri
Oprindeligt blev Kiri bygget som en chatbot, men sidste år blev Kiri også udstyret med en stemme. Projektet skulle gøre det muligt for robotten at hjælpe medarbejderne i kommunens callcenter med at besvare spørgsmål fra telefonerende borgerne. Illustration: Kommune Kiri.
I Roskilde Kommune har chatbotten Kiri fået en stemme. Den proces viste, at der er stor forskel på, hvordan borgerne kommunikerer med robotten, alt efter om det foregår på skrift eller over telefonen, lyder det fra projektets leder.
Artiklen er ældre end 30 dage

»Hej, Mit navn er Kiri. Jeg er en talerobot, som hjælper til i informationscentret. Hvad kan jeg hjælpe dig med.«

Den hilsen bliver borgere i Roskilde Kommune mødt med, hvis de vælger at blive betjent af den telefonrobotten Kiri, når de ringer til det kommunale hovednummer.

Læs hele artiklen

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger