Afslutter et af Norges største offentlige it-projekter: Til marts pensioneres 40 år gammel teknologi

Foto : BigStock / Sergey-USSR

Afslutter et af Norges største offentlige it-projekter: Til marts pensioneres 40 år gammel teknologi

Næste år erstatter 'Statens Vegvesen' det gamle motorregister fra 1981. Med det lukkes en sjældent set mainframe-løsning.
Politiets gamle Bull
Vil du have fuld adgang til DigiTech?
Det nye registers specifikationer:

Den tekniske platform er baseret på open source-teknologi og har fokus på automatisering af test- og deploy-processer (DevOps).

  • Frontend: Javascript/React/Redux

  • Backend: Java, Springboot, Hibernate

  • OS: Redhat Linux/VMware

  • Infrastruktur: Oracle Enterprise Edition enterprise, Apache Tomcat

  • Sikkerhed: Axiomatics, Big-IP, Splunk, Burp suite

  • Admin-værktøjer: Jira, Confluence, Mattermost

  • Devops: Docker, Puppet, Bitbucket, Maven, Jenkins, Sonarqube, Sonatype, Nexus, HP Alm, Selenium, Zephyre

Kilde: Statens vegvesen

Autosys kjøretøy:
  • I det gamle køretøjsregister ligger der nu ti millioner køretøjer ud over funktionalitet som godkendelser og registrering af køretøjer og betalingsløsninger på tankstationer og hos autoforhandlere.

  • Køretøjsregisteret er også basis for selvbetjeningsløsninger for markedet i øvrigt.

  • Udskiftningen går ud på at udskifte mainframe-teknologien med mange applikationer og grænseflader. Dette skal muliggøre en multikanalløsning, som skal gøre det lettere at kommunikere med andre instanser og systemer, som i praksis vil betyde frigjort tid for brugere og sagsbehandlere.

  • Registrering af nye og brugte, importerede køretøjer vil gå gnidningsfrit, og ejerskifte vil kunne signeres og godkendes elektronisk.

  • Politiet, skattevæsenet og Trafikkforsikringsforeningen vil kunne lave opslag på køretøjer og sikre, at alle køretøjer er i forsvarlig stand, forsikret, og at afgifter er betalt.

  • Autosys’ kjøretøy håndterer vigtig lovgivning og sender bilafgifterne til statskassen. Hvor komplekst det er, kan bedst beskrives ved, at systemet skal tackle op til 15.000 måder at kombinere oplysninger om køretøjer på, skrev Erik Johannessen i en kommentar i fjor. 

Kilde: Statens vegvesen