Aarhus Kommune modificerer standardkontrakterne: »K0-paradigmerne kan aldrig anvendes i deres rene form«

18. november 2020 kl. 06:451
Aarhus Raadhus
Illustration: Bigstock .
Det er sjældent nok med en enkelt K0-kontrakt, når Anna Hudecek Mortensen, der er It Contract Manager og jurist hos Aarhus Kommune, arbejder med it-udbud. Det ender ofte med en mellemting mellem flere typer af kontrakter. 
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

I Aarhus Kommune er man på jagt efter et nyt system til journalføring af 0-18-årige til kommunens sundhedspersonale. Disciplinen er, ifølge EU’s udbudsdatabase, helt klassisk.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er til professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og it-projekter.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DigiTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
18. november 2020 kl. 08:56

Det er både dyrt og tidskrævende at udbyde en it-kontrakt - både for udbyder og for tilbudsgiverne. På begge sider af hegnet vånder man sig rimeligvis jævnligt over disse transaktionsomkostninger. Som offentlig myndighed er man forpligtet til at passe på pengene, men også til ikke at belaste borgere og virksomheder uden grund. Det er derfor vigtigt, at man som offentlig udbyder af en it-kontrakt grundigt overvejer, om det virkelig ER nødvendigt, at den udbudte kontrakt kun må leve i 4 år. Det er ikke lang tid. Det hensyn, som en begrænset kontraktperiode sigter på, er naturligvis at sikre, at forholdet mellem pris og kvalitet vedvarende er gunstigt - og det kan man naturligvis sikre sig ved jævnlige genudbud af kontrakterne. Der findes dog også andre muligheder, sådan at kontraktperioderne kan forlænges uden at hensynet til det rigtige forhold mellem pris og kvalitet sættes over styr. Eksempelvis kan man indbygge forskellige metoder til benchmarking i kontrakten. Man ser ofte disse 4-årige kontrakter - og der findes sikkert stadig folk i udbudsmiljøet, der bilder sig ind, at det er en regel, som skal efterleves. Det kunne være interessant at få regnet på størrelsen af den samfundsmæssige besparelse, hvis det offentlige i stedet normalt udbød 6- eller 8-årige kontrakter.