Aalborg Universitet har succes med dynamiske indkøbssystemer: »Fordelen er, at vi løbende kan få nye leverandører ind«

Foto : Bigstock

Aalborg Universitet har succes med dynamiske indkøbssystemer: »Fordelen er, at vi løbende kan få nye leverandører ind«

Det nordjyske universitet skifter den klassiske rammeaftale ud med et nyt dynamisk indkøbssystem, der tager højde for hurtig teknologisk udvikling af forbrugerelektronik.
Når der skal indkøbes nye bærbare computere, smartphones, eller et nyt undervisningslokale skal indrettes med skærme og projektorer, så kommer det til at foregå på en ny og radikalt anderledes måde på Aalborg Universitet.
starLog ind eller prøv 3 ugers gratis prøveabonnement for at læse videre

DigiTech er for professionelle, der arbejder med offentlig digitalisering og IT-projekter, både på kunde- og leverandørsiden. DigiTech sætter fokus på både udfordringer og løsninger, når en kompleks offentlig sektor som den danske skal it-understøttes.

Dynamisk indkøbssystem

Dynamiske indkøbssystemer er en elektronisk indkøbsproces til indkøb af ydelser, der er generelt tilgængelige på markedet og opfylder ordregiverens krav.

Dynamiske indkøbssystemer kan anvendes til alle typer af indkøb, dvs. indkøb af varer, bygge- og anlægsarbejder samt tjenesteydelser. Et dynamisk indkøbssystem kan med fordel anvendes ved mere standardiserede indkøb som fx fødevarer eller kontorartikler.

Et dynamisk indkøbssystem kan betegnes som en slags åben rammeaftale, idet alle, der opfylder minimumskravene til egnethed og ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, skal optages i systemet. Ordregiver er forpligtet til løbende at optage nye deltagere i systemet og kan ikke begrænse antallet af deltagere.

Aalborg Universitet

Har omkring 20.000 studerende, 3.500 ansatte og et årligt budget på 2,8 milliarder kroner fordelt på 5 fakulteter og 19 institutter.