4.000 samtaler på fire uger: Her er de første erfaringer fra Roskilde Kommunes chatbot-projekt

Screenshot af den norske chatbot, Kommune Kari. I danmark hedder den Kiri.
Illustration: Screenshot: Adam Fribo. Se større version
For en måned siden satte Roskilde Kommune den norsk-importerede chatbot Kommune Kiri i drift på kommunens hjemmeside. Det skal på sigt give færre telefoniske henvendelser - DigiTech har talt med den ansvarlige chefkonsulent om den første måneds erfaringer.
29. maj 2019 kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage

De danske kommuner er vilde med chatbots, og et af de projekter, der har fået mest opmærksomhed, er 'Kommune Kiri'.

Roskilde Kommune har sammen med konsulenthuset Deloitte og en håndfuld andre kommuner importeret chatbotten fra Norge og tilpasset den til danske forhold, og for en måned siden gik projektet så i luften.

Roskilde Kommune kalder Kiri for den første chatbot, der dækker hele borgerserviceområdet, og DigiTech har talt med chefkonsulent Rune Stæhr om, hvordan det er gået.

»Vi har ikke haft et konkret succeskriterium for, hvor mange der skulle bruge den. Men inden for de første fire uger har den haft omkring 4.000 dialoger - og det er vi godt tilfredse med,« siger han og tilføjer, at ivrige kollegaer var hurtige til at identificere chatbottens begrænsninger.

»Vi vidste, at den i starten ville blive brugt mere af fagligt personale end af borgere. Og det holdt stik, for den blev testet helt i knæ med en masse fagspecifikke spørgsmål, som langt de fleste borgere aldrig ville stille.«

Høj kompleksitet

Kommune Kiri gik i luften med omkring 2.000 spørgsmål/svar-hierarkier. Og ifølge Rune Stæhr følger kommunen konstant med i, om der bliver spurgt ind til relevante områder, hvor chatbotten kommer til kort, så der kan reageres hurtigt.

Få fuld adgang til DigiTech

DigiTech er målrettet professionelle, der arbejder med offentlige it- og digitaliseringsprojekter. Både på kunde- og leverandørsiden. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DigiTech
Alt indhold på DigiTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.