Der er ikke noget business-as-usual efter COVID-19

COVID-19 har utvivlsomt sat samfundet på prøve – og gør det fortsat i her i starten af 2021. Samtidig har pandemien også givet anledning til at sætte skub i flere processer som vi ellers først ville se om adskillige år, skriver Patrick Sorrentino, CEO i Peak Consulting Group i dette indlæg.
Brødtekst

Med COVID-19 er den danske mødekultur (langt om længe) blevet effektiviseret, så vi nu kun afholder de nødvendige møder med de nødvendige mennesker.

Fysiske events er blevet omdannet til virtuelle konferencer. Bureauer og konsulenthuse afholder webinarer på stribe. Vi har aldrig været så skærmvendte som nu – og det siger ikke så lidt, for verden pre-COVID-19 var ikke ligefrem analogt anlagt.

Nu er vi trådt ind i 2021, og med vaccinen er håbet så småt begyndt at vende tilbage til os erhvervsdrivende igen. Men som vi erfarer her midt i lockdown nummer to, er der stadig længe til, at en normal hverdag indfinder sig. Og selv da vil den virtuelle omstilling næppe stoppe. Tværtimod vil markedet (klog på de indsigter, krisen har forårsaget) kræve mere fleksibilitet til billigere penge.

Et skub fra pandemien

Pandemien har sat skub i en masse processer, vi ellers først ville se om adskillige år. I Peak mærker vi det allerede fra vores kunder nu, hvis behov ændrer sig markant og ofte i 11. time, samtidig med at vi har skulle planlægge efter et stop-go, styret af kommende og gående samfundsrestriktioner.

Det har betydet, at nogle dele af vores nøgleaktiviteter, løsninger og produkter, herunder især kompetenceudvikling, har måtte undergå en større digital omstilling for fortsat at kunne være forretningsskabende post-COVID-19.

For én ting er at bruge teknologien til at opretholde momentum og kunderelationer udadtil i en krisetid. En anden er at inkorporere den som en fast del af forretningsmodellen og arbejdsmiljøet – også på den anden side af en pandemi.

Intet bliver som før

De fleste ved, at teknologi i mange tilfælde tilbyder et mere fleksibelt og ofte billigere alternativ til ”virkeligheden”. Det kender vi allerede fra bl.a. e-bøger og streamingtjenester. Og hvad der hidtil har været forbeholdt kulturprodukter og privatforbrug, er under krisen blevet bredt ud til alle grene af samfundet: digitalt, on-demand og skalerbart.

Jeg tror ikke, der vil være en eneste branche tilbage, der ikke kommer til at mærke det teknologiske kvantespring, COVID-19 har forårsaget. Spørgsmålet er bare, hvordan den enkelte organisation omstiller sig selv og forretningen til det.

Først og fremmest skal organisationen være afklaret med, at ”business as usual” ikke kommer tilbage foreløbig, måske endda aldrig. Derefter skal produktporteføljen gentænkes og revurderes efter, hvad der kan bevares, hvad der skal udvikles, og hvad der skal udgå.

Hos os i Peak betød det for eksempel et accelereret fokus på e-learning, virtuelle klasseværelser og eksterne digitale arrangementer.

Konsulentydelser og -løsninger skulle gentænkes, både i størrelse, format, pris og varighed. Her står omlægningen af vores mødelokale til funktionel webinarstudie som det altoverskyggende symbol på, hvordan vores normale rammer og forretningsgange måtte omlægges til fordel for pandemiens nye vilkår.

Den nødvendige fleksibilitet

Men omstillingen er ikke kun på produktniveau. Medarbejderes arbejdsgange, resultater og sociale mønstre skal også omstilles, og den proces kan nærmest kun undervurderes. En arbejdsdag kan med én opringning eller notifikation fra smittesporingsappen kræve øjeblikkelig isolation, test eller i værste fald sygdomsforløb for en medarbejder.

Det kræver en enorm fleksibilitet blandt kollegerne, der med kort varsel skal dække både egne og andres arbejdsopgaver – på bekostning af både effektivitet og arbejdstilfredshed. Og i en fortsat foranderlig verden, hvor ikke kun pandemier, men også arbejdsformer, professionelle tilhørsforhold og ansættelsestyper skifter form, er dette en reel trussel fremadrettet.

Løsningerne er ikke hugget i sten, og der findes ingen silver bullet. Men behovet for en løsning er der, og som virksomhed har I ikke råd til at vente på, at hverdagen vender tilbage – for det gør den ikke.

Så på trods af alle de rædsler, COVID-19 har bragt dansk erhvervsliv (og Danmark generelt), har det altså været en kærkommen og fuldstændig nødvendig anledning til at gå sin forretningsmodel igennem og sikre den mod pandemier – og fremtiden som helhed.