I Japan sætter man nu mange kræfter ind, for at digitaliseringen af den offentlige sektor skal lykkes. Det giver muligheder for danske virksomheder, der står klar til at eksportere danske løsninger. Karen Ejersbo Iversen (til højre i midten) fra den danske ambassade i Tokyo hjælper virksomhederne og har blandt andet holdt møder med det japanske CIO Office, der er ansvarlig for at iværksætte digitaliseringsindsatsen.
I Japan sætter man nu mange kræfter ind, for at digitaliseringen af den offentlige sektor skal lykkes. Det giver muligheder for danske virksomheder, der står klar til at eksportere danske løsninger. Karen Ejersbo Iversen (til højre i midten) fra den danske ambassade i Tokyo hjælper virksomhederne og har blandt andet holdt møder med det japanske CIO Office, der er ansvarlig for at iværksætte digitaliseringsindsatsen.

Foto : Karen Ejersbo Iversen

Danske it-virksomheder vil ride med på japansk digitaliseringsbølge: Forsøger at sælge 'Made in Denmark'-løsninger

Digitaliseringsbølgen skyller ind over den offentlige sektor i Japan. Danske virksomheder står på spring for at eksportere deres digitaliseringsløsninger og får hjælp fra den danske ambassade i Tokyo, der forsøger at inspirere japanske beslutningstagere med digitale løsninger fra Danmark.

Japans premierminister, Yoshihide Suga, har for alvor sat digitalisering på dagsordenen i landet. I september bekendtgjorde han således, kort efter at have tiltrådt embedet, at den offentlige sektor skal gennemgå en omfattende digital transformation, der skal være gennemført inden for de kommende fem år.  

Efter mange års strategier, der desværre ikke har givet det ønskede resultat, skal digitaliseringen lykkes denne gang.  

Det giver muligheder for danske virksomheder, der ønsker at komme ind på det japanske marked med netop deres løsninger til den offentlige sektor. For tiden får virksomhederne hjælp af Karen Ejersbo Iversen, der de seneste uger har været til stede på den danske ambassade i Tokyo. Hun har en umættelig kærlighed til Japan og har samtidig i mange år arbejdet med digitalisering i Digitaliseringsstyrelsen.

Karen Ejersbo Iversen
Karen Ejersbo Iversen hjælper fra den danske ambassade i Tokyo danske virksomheder med at få del i den digitaliseringsbølge, der skyller ind over den offentlige sektor i Japan.
Illustration: Privat

»Jeg er herude for at finde ud af, hvordan de digitaliserer, og hvor langt de er kommet, og så har vi også kontakt med nogle helt konkrete danske firmaer, der på nuværende tidspunkt er interesserede i at høre, om der sker noget. Det er for eksempel KMD, der jo er ejet af den store japanske virksomhed NEC, der spiller en meget stor rolle i den offentlige sektor her i Japan. De taler konkret om at eksportere deres WorkZone-løsning,« forklarer Karen Ejersbo Iversen og fortæller, at også virksomhederne e-Boks, cBrain, Systematic og Netcompany har tilkendegivet deres interesse i det digitale japanske eksporteventyr.

At det netop der Karen Ejersbo Iversen, der skal hjælpe med at slå hul ind til det japanske marked for offentlig digitalisering er ikke tilfældigt. I 1970’erne kom hun som 18-årig til Tokyo og tog ophold hos en japansk familie i forbindelse med, at hun havde fået et stipendiat. Siden er hun ad flere omgange vendt retur til ø-nationen i forbindelse med ophold i den japanske universitetsverden, hvilket også gør, at Karen Ejersbo Iversen i dag taler flydende japansk.   

Digitalt potentiale

Japan har endnu til gode at indløse sit fulde potentiale, når det handler om at digitalisere den offentlige sektor.

Det har blandt andet været et problem, at man ikke har haft en pendant til det danske CPR-nummer. I slutningen af 2015 indførte Japan det såkaldte 'My Number', der fungerer som et individuelt nummer med 12 cifre, men det mangler endnu at slå fuldstændigt igennem hos befolkningen. 

Og med 125 millioner indbyggere og 1.718 kommuner venter der en kæmpe opgave for det japanske samfund, hvis premierminister Yoshihide Sugas digitale ambitioner skal indfries.

»Corona-epidemien har i den grad afsløret, hvordan den digitale kommunikation mellem myndigheder og borgerne ikke fungerer. Det vil sige, at der er en masse ting, som borgerne ikke kan gøre hjemmefra. Samtidig ville man uddele 100.000 yen til hver borger som en måde at sætte gang i økonomien på, men det var man nødt til at gøre ved hjælp af ansøgningsskemaer på papir,« siger Karen Ejersbo Iversen og uddyber:

»Den offentlige sektor i Japan har på det her område fået lov at leve sit eget liv. Det er ikke, fordi man ikke har haft ambitioner, for man har lavet masser af strategier, men de er ikke blevet fulgt til dørs. Japan har lavet strategier på det her område samtidig med Danmark. Forskellen er bare, at de ikke er blevet realiseret,« siger hun.

I Japan har man flere steder indført forskellige systemer, hvilket også besværliggør processen, hvis en borger vælger at flytte rundt i landet. I sådanne tilfælde kan systemerne have svært ved at give borgeren videre, og dermed forsvinder muligheden for at følge borgeren fra vugge til grav.

(Artiklen fortsætter efter billedet)

Japan Tokyo
Illustration: Bigstock
En af udfordringerne i det japanske samfund har været, at man ikke har haft et japansk system i stil med det danske CPR-nummer, fortæller Karen Ejersbo Iversen.

Made in Denmark

Japans regering har vist stor interesse for dialog med andre lande for at høste erfaringer, når det gælder digitalisering.  

Hvor realistisk er det, at de her danske virksomheder kan komme ind på det japanske marked med deres løsninger?

»Det tror jeg bestemt kan lade sig gøre,« siger hun og fortsætter:

»Den japanske digitaliseringsminister siger, at der er behov for udenlandske firmaer og medarbejdere.«

I den seneste udgave af FN E-Government Survey fra 2020 indtager Danmark førstepladsen med den højeste score i E-Government Development Index foran både Sydkorea og Estland. Og det vækker opsigt blandt japanske beslutningstager.

»Danmark har de seneste to gange i træk været nummer 1 i FN E-Government Survey. Det går man op i her i Japan. Det bliver bemærket,« bekræfter Karen Ejersbo Iversen.

På ryggen af det kan man så tale om digitalisering 'Made in Denmark' som noget, der kan hjælpe et eksportfremstød?  

»Det er det, vi håber, men der er ikke indgået nogen kontrakter endnu,« understreger Karen Ejersbo Iversen.

Indtil videre har hun arbejdet på ambassaden i knap to måneder, og selvom hun fra nytår overgår til at skulle være engageret på sit gamle universitet i Japan, så har hun lovet fortsat at hjælpe med indsatsen på den danske ambassade frem til midten marts.

Om indsatsen giver gevinst for de danske virksomheder, må tiden vise.