Aktindsigt viser: Statens store HR-system dumper på brugervenlighed og funktionalitet

Foto : Bigstock/Krakenimages

Aktindsigt viser: Statens store HR-system dumper på brugervenlighed og funktionalitet

Mere end 100 statslige institutioner skal have standardiseret deres it-understøttelse af HR-opgaver, når de bliver koblet på et nyt it-system fra Økonomistyrelsen. Indtil videre er brugerne dog ikke begejstrede.

Der centraliseres og standardiseres for alle pengene på det statslige HR-område.

Flere og flere myndigheder kobler sig på den obligatoriske HR-løsning fra Økonomistyrelsen, der blandt andet skal fjerne den administrative byrde i at vedligeholde ansættelsesbreve og andre dokumenter fra de forskellige myndigheder - og mange er allerede godt i gang.

Det har dog tilsyneladende ikke været kærlighed ved første blik mellem brugerne og systemet.

Ifølge den seneste brugertilfredshedsundersøgelse af Statens HR fra omkring årsskiftet, som DigiTech har fået aktindsigt i, er 65 procent af brugerne helt overordnet “utilfredse” eller “meget utilfredse” med systemet.

Læs også: Statens store HR-løsning etableret efter forsinkelse: »Vi står foran en kæmpestor udrulningsopgave«

Dykker man ned i undersøgelsen, kan man se, at det står værst til med brugervenligheden.

Her er hele 80 procent af brugerne nemlig utilfredse med Statens HR, mens også 70 procent af brugerne dumper systemet på både “understøttelse af opgaver” og “understøttelse af forretningsprocesser”.

Selvom brugerne tilsyneladende ikke er vilde med at, ja, bruge systemet, så er det tilsyneladende stabilt. I hvert fald scorer driftsstabilitet højest i tilfredshedsundersøgelsen.

Store udfordringer

Opgaven med at udrulle den fælles HR-løsning til landets statslige institutioner er tidligere blevet beskrevet som »kæmpestor«, og it-projektet har været hårdt ramt af udfordringer.

Læs også: Kæmpe udskiftning af HR-systemer i det offentlige: »I dag foregår det meste i Word«

Undervejs har Statens HR været plaget af forsinkelser, ligesom der mildest talt har været uenigheder mellem leverandøren, Miracle, og Økonomistyrelsen (tidligere Moderniseringsstyrelsen, red).

Forsinkelserne betyder blandt andet, at den næste bølge i projektet er udskudt til juni måned i stedet for april, som det oprindeligt var planen.

Vraget af KU

Statens HR er obligatorisk for størstedelen af de statslige institutioner, men nogen må selv vælge, om de vil tilslutte sig eller ej.

Det gælder for eksempel Universiteterne, og her deler systemet vandene. 

Indtil videre figurerer kun Aalborg Universitet og RUC på implementeringsplanen, og Københavns Universitet har tidligere uddybet over for DigiTech, hvorfor man fravælger statens standard-løsning.

Læs også: Københavns Universitet alene på Oracle-eventyr efter kuldsejlet HR-projekt: »De løber en stor risiko«

Ifølge Thomas Molin, vicedirektør for fælles HR på KU, ville det ikke være fordelagtigt at presse organisationen ind i et ‘one size fits all’-system.

»Økonomistyrelsens løsning er standard med standard på. Det er en løsning, der skal dække mange forskellige enheder - også enheder, som er forskellige i størrelse,« sagde han til DigiTech i oktober.

»Den fleksibilitet, vi får ved at lave vores egen konfiguration, den har været vigtig for os.«

KUs eget projekt hedder KUPA - og er i øvrigt baseret præcis samme platform som Statens HR, nemlig Oracle HCM.

Ny bølge på vej

Den næste implementeringsbølge på Statens HR er lige om hjørnet.

Mere end 30 myndigheder skal således gå i luften med systemet 1. juni i den såkaldte bølge 3, og det drejer sig blandt andet om Justitsministeriet, Kulturministeriet og Miljøministeriet.

De resterende omkring 40 myndigheder skal kobles på i bølge 4, der ligger i april 2022.

Ved seneste rapportering til Statens It-råd, der lå i andet halvår af 2020, var det samlede økonomiske forbrug i projektet på lidt over 100 millioner kroner.

Prøv DigiTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Region Sjælland
Annonceret d. 22-06-2021
Aalborg Renovation
Annonceret d. 21-06-2021
Kriminalforsorgen
Annonceret d. 16-06-2021
ODENSE KOMMUNE
Annonceret d. 15-06-2021