Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Vi er Skandinaviens tabere inden for sprogteknologi

22. november kl. 05:307
Jens Kaas Benner
Illustration: Alexandra Instituttet.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Danske organisationer er i fuld gang med at implementere kunstig intelligens, der allerede nu skaber monetære resultater – det gælder fra kommercielle chatbots til offentlig dokumentation. Af samme grund er mange naturligvis nysgerrige på at høre, hvad vi kan forvente os af AI i fremtiden. Men når jeg kigger ind i fremtiden inden for kunstig intelligens, rammes jeg både af eufori og bekymring.

Få fuld adgang til DataTech

DataTech er til professionelle, der arbejder med data og analytics.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DataTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
7 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
29. november kl. 23:26

hvad en chatbot kan, som en god søgefunktion ikke kan?

Mja, en god chatbot skulle være nemmere at bruge for mennesker, der er utilpasse ved at bruge en "almindelig" web-adgang til et eller andet. Eller som ser dårligt eller på anden måde ikke kan bruge de mere "geniale" it-løsninger.

Jeg må indrømme, at jeg gætter - jeg har aldrig oplevet sådan en. Jeg går uden om chat. Jeg er også usikker på, om der menes en fjernskriverlignende kommunikation (taste, taste, taste), eller der tænkes på telefon-adgang (stemme/voice)? Formodentlig begge dele.

Talegenkendelse over telefonen har jeg prøvet (og det gav mig næseblod). Jeg kan ikke huske hvor, muligvis banken. Men hvor var det dog ringe. Ja, så var der OS/2s talestyring/genkendelse - jeg fik det aldrig til at virke. En dag lykkes det måske? Jeg har set tale-til-tekst fungere. Der skal programmet så heller ikke forstå, det skal bare omsætte lyde til ord og ord til sammenhængende og sandsynlige sætninger.

4
30. november kl. 15:34

Tak for svar, Ditlev Petersen. Det lyder genkendeligt.

Ville gerne give en thumbs up, men af en eller anden grund er jeg forhindret i den slags i disse dage....det funker ikke...

5
30. november kl. 17:27

Ville gerne give en thumbs up, men af en eller anden grund er jeg forhindret i den slags i disse dage....det funker ikke...

Det kræver også (i disse dage) af og til en smule tålmodighed - af uvisse grunde? (Det virked for mig, som du kan se, gav jeg dig en "thumbs up";)

Men jeg har aldrig prøvet en dansk "snakke(ro)bot".

6
30. november kl. 22:08

Det kræver også (i disse dage) af og til en smule tålmodighed - af uvisse grunde?

Og jeg har IKKE givet dig en TU, men jeg kan se en grøn markør, så jeg har åbenbart gjort det alligevel.

Sidst det så sådan ud, så gav jeg mig selv TU. Det har jeg også gjort i dag. *Når du giver thumbs up, så lad ikke din venstre hånd vide, hvad din højre hånd gør. *

7
1. december kl. 01:48

Sidst det så sådan ud, så gav jeg mig selv TU.

Kan man det? Nåh ja, men flere "profiler"...

OT:

Det er et prisværdigt initiativ AI har gang i, men "midt om natten" er nok ikke det bedste tidspunkt at kigge på detaljerne?

1
29. november kl. 09:50

" Danske organisationer er i fuld gang med at implementere kunstig intelligens, der allerede nu skaber monetære resultater – det gælder fra kommercielle chatbots til offentlig dokumentation. "

Hvor! Hver gang jeg støder på en chatbot, ender det altid endt med totalt nedbrud i kommunikationen, hvor jeg må gå med uforrettet sag. Det er muligt, det sparer organisationerne en masse penge, men siger det noget om brugeroplevelsen?

Skrækeksemplet er (så vidt jeg husker) sundhed.dk, som stort set kun kender ét ord: "Coronapas". Uanset hvor mange måder, jeg forsøgte at formulere nogle spørgsmål om fuldmagter, fik jeg det samme svar: "Mener du "coronapas?".