Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

KL: AI skal være løftestang for bedre velfærd

KL-huset
Illustration: KL. Se større version
Kommunerne skal blive bedre til at synliggøre værdien i at implementere og anvende kunstig intelligens til at sikre bedre velfærd og forudsige naturhændelser sammen med de borgere og bruger, som i sidste ende har gavn af mulighederne. Det er nøglen til at udnytte teknologien og de potentialer, som den fører med sig, skriver Søren Frederik Bregenov-Beyer, chefkonsulent i KL, i dette indlæg.
Synspunkt14. december 2021 kl. 05:00
errorÆldre end 30 dage

Tidligere på året deltog jeg i en debatsession om kunstig intelligens på en større digitaliseringskonference. Indgangsspørgsmålet til sessionen var: »Er AI din nye sagsbehandler?«

Til at svare på det, var der inviteret et panel af repræsentanter fra den offentlige sektor og markedet. Mit budskab var, at AI ikke er din nye sagsbehandler, men at AI med tiden kan blive den faglige sagsbehandlers digitale assistent, der kan bidrage og understøtte arbejdsprocesser.  

Det var en god debat og den bekræfter mig i, at vi er på vej til at finde en 'dansk' retning for arbejdet med AI-teknologien, hvor vi udnytter potentialerne uden at gå på kompromis med etikken og vores grundlæggende rettigheder. Men jeg tror også på, at vi med fælles hjælp skal forsøge at bringe den offentlige debat om kunstig intelligens til et niveau, hvor vi ikke kun diskuterer de dilemmaer, som teknologien giver anledning til, men også kommer omkring de muligheder, teknologien besidder for at skabe bedre velfærdsløsninger til gavn for borgerne.

Barrierer til trods kan algoritmer bruges til meget

Vi er gode til at samarbejde på tværs af myndigheder, virksomheder og brugere. Denne styrkeposition skal også være drivende for arbejdet med kunstig intelligens. Vi har en unik mulighed for at rykke hurtigt grundet Danmarks størrelse. Hurtigt kan en kommune og en leverandør sætte sig sammen og udvikle et løsningskonceptet.

Konceptet kan så afprøves hos borgerne i kommunen og justeres, før det på sigt gøres tilgængelig for flere. I arbejdet med kunstig intelligens bliver det afgørende, at vi lykkes med at få etableret samarbejde mellem fagprofessionelle fra kommunerne, virksomheder og de borgere, som skal bruge løsningerne med henblik på, at vi får udviklet nogle løsninger, som skaber værdi for borgerne og for kommunen.  

Der er allerede en del erfaringer at læne sig op af. Kommunerne har sammen med staten og Danske Regioner igangsat mere end 25 signaturprojekter i kommuner og regioner. I signaturprojekterne afprøves kunstig intelligens på relevante problemstillinger med henblik på, at få erfaringer med om teknologien kan løse nogle af de udfordringer, som vi står med i de kommende år.

Jovist, vi ved allerede nu, at datakvalitet, specialistkompetencer og kringlet jura er nogle af de væsentligste barrierer for at bruge løsninger i praksis. Men på den anden side har vi også set eksempler på, at algoritmer kan forudsige, hvor der vil komme oversvømmelser inden for kort tid, hvilket giver borgere, virksomheder og lodsejere mulighed for at reagere i tide.

Der er også eksempler på, at algoritmer kan sortere posten og distribuere den til medarbejdere i kommunerne. Og endeligt kan algoritmer også fungere som beslutningsstøtte for sundhedspersonalet, som skal vurdere om den enkelte borgere vil få gavn af et træningsforløb.

AI vil få kæmpe indflydelse de kommende år

Kunstig intelligens har et stort potentiale i kommunerne og kan gøre en positiv forskel for den enkelte borger, for medarbejderne, som bruger løsningen som beslutningsstøtte, og for økonomien i den enkelte kommune. Men vi skal starte med at rette perspektivet mod dem, det hele handler om – borgerne – inden vi overlader os til begejstringen ved algoritmerne.

Udgangspunkt er, at algoritmer og kunstig intelligens skal føre til bedre velfærdsløsninger til gavn for borgerne.

Men det stiller nye krav til os i den offentlige sektor. Eksempelvis skal vi i kommunerne blive bedre til at synliggøre, hvilken værdi det skaber for den enkelte, at vi implementerer algoritmer – både for individet selv og for samfundet som helhed. Det er eksempelvis af stor værdi for den enkelte borger, at en alvorlig sygdom opdages så tidligt som muligt – og det kan man faktisk allerede med algoritmer i dag.

Kunstig intelligens vil få stor indflydelse på den digitale udvikling i den offentlige sektor i de kommende år.

Vi skal udnytte teknologien og de potentialer, som den fører med sig. Vi kan lykkedes med det, hvis vi griber udviklingen an sammen med de borgere og brugere, som i sidste ende skal have gavn af mulighederne.

Har du lyst til at skrive et synspunkt til et af Ingeniørens PRO-Medier? Send dit udkast til redaktionen på pro-sekretariat@ing.dk eller til debatredaktør Morten Madsen på mma@ing.dk.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.