USA's største skoledistrikt blokerer adgangen til ChatGPT

6. januar kl. 09:409
chatgpt
Illustration: Bigstock / Iryna Imago.
Elever og lærere på byen New Yorks flere end 1.800 skoler har ikke længere adgang til chatbotten ChatGPT på skolernes enheder og netværk. Brug af chatbotten »opbygger ikke kritisk tænkning og problemløsningsevner, som er afgørende for akademisk og livslang succes,« lyder en af begrundelserne.

New Yorks Citys uddannelsesmyndigheder har blokeret elever og læreres adgang til chatbotten ChatGPT på skolernes enheder og netværk.

Det skriver Chalkbeat.

Få fuld adgang til DataTech

DataTech er til professionelle, der arbejder med data og analytics.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DataTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
10. januar kl. 10:49

Mon ikke en eller anden entreprenant sjæl laver en gateway til ChatGPT med et andet domænenavn og IP-adresse? Skolesystemet kan så lukke for adgang til det, men så dukker der et nyt op 30 minutter senere.

Det nytter ikke noget -- skolerne skal i stedet blive bedre til at stille opgaver med indhold, der ikke nemt lader sig løse med eksisterende AI-værktøjer. Eller i det mindste prøve at sende deres opgave til ChatGPT (og andre lignende værktøjer) og sammenligne elevernes svar med svarene fra AI'erne.

9
12. januar kl. 00:47

Jeg kan sådan set godt forstå dit argument, men jeg synes det er lidt en falliterklæring.

Jeg underviser til dagligt og visse basale færdigheder skal simpelt øves ind, man kan desværre ikke skabe nye kreative pædagoiske veje for alle typer læring. Det har til alle tider været muligt at snyde, men det gør det ikke mere rigtigt.

I virkeligheden griber problemstillingen ind i noget langt dybere. Nemlig: Skal homo sapiens være slave af teknologi eller skal teknologi være homo sapiens slave? De fleste jeg møder orker ikke rigtigt at tage stilling til det spørgsmål.

Jeg synes klart vi kan og skal stille etiske og moralske krav til ny teknologi.

Hvis man omformulerer problemstillingen fra et spørgsmål om bots og gateways til: "En ny teknologi vil gøre det lettere for elever og studerende at snyde og sværere for undervisere at eksaminere. Synes du vi skal indføre den?" Bliver det nok nemmere at forholde sig til.

Udover det moralske og etiske er det også ud fra et økonomisk synspunkt uansvarligt bare at tørre opgaven, med at imødegå den sidst nye teknologiske katastrofe, af på skolerne. De har rigeligt at gøre med at få god uddannelse ud af de ressourcer de har.

7
7. januar kl. 22:02

Det er positivt at New York skoledistrikt tilsyneladende har opdaget at Chatbotten var ved at gøre eleverne overflødige. Der er jo ikke grund til at slide på en skole hvis en robot kan skrive opgaverne.

Det underlige er at det er noget man skal tale og tænke over. Når hele pointen med al slidsom uddannelse er at skærpe næste generations evner - og håbe på at de fra vores skuldre kan nå højere og længere - hvor mange splitsekunder tager det så at opdage at en chatbot, der ødelægger hele ideen med uddannelse, er en dum ide?

Nogle gange er det vanskelligt at se på hvilken side af positiv/negativ linien en teknologi lander. Det er da ikke svært her?

6
7. januar kl. 17:24

Tjaa, sådan var det dengang gik i gymnasiet.

Jeg havde indkøbt (500 kr) en Sinclair lommeregner, som havde alle fire regningsarter (plus, minus, gange og division). Jeg måtte selv lodde byggesættet sammen, men jeg måtte IKKE bruge den til eksamen. Jeg måtte naturligvis ty til regnestokken og logaritemetabellerene for at bestå mat/fys-studentereksamen.

Men det er da lykkedes mig at blive civilingeniør og -økonom siden hen. Min datter er sidenhen blevet postdoc. på DTU Fysik og med adgang til en hel del andre hjælpemidler end blyant og papir.

Og sådan er der så meget ...

Men jeg er enig i, at den basale forståelse af matematik er vigtig. Og ikke bare at taste en opgave ind i en elektronisk maskine.

5
7. januar kl. 16:47

Det ville være lettere og mere retfærdigt hvis eleverne kunne generere stilen på 1 minut og gå hjem. 12-taller til alle...

2
6. januar kl. 13:14

Kan eleverne ikke bare bruge botten via 4G eller 5G ?

De skal være glade, hvis de kan få 3G dækning, på skolen.

3
6. januar kl. 17:10

De skal være glade, hvis de kan få 3G dækning, på skolen.

Er det sådan det er i NewYork eller har skolerne jammere ?