Sådan tjekker fynsk AI-firma fairness i kommunal valgdækning

Sådan tjekker fynsk AI-firma fairness i kommunal valgdækning
Illustration: Skærmdump/TV 2 Fyn. Se større version
Med CNN’er til billede og tale tjekker firmaet Mediacatch hvilke politikere, der optræder i TV2 Fyns dækning af kommunalvalget.
Interview 4. november kl. 03:42

Det knirkende hjul får den meste olie, siger man, og i en valgkampagne kan det nok også tænkes, at nogle stemmer får mere taletid end andre. Og måske i et omfang, der ikke er rimeligt.

TV 2 Fyn har gjort noget ved problematikken og henvendt sig til firmaet Mediacatch for at få opgjort, hvor tit de enkelte kandidater nævnes i mediets dækning af den verserende kommunalvalgskampagne, på tv og på web. Man kigger også på andre forhold end blot partifarve, såsom alder og køn.

DataTech har tidligere skrevet om Mediacatchs teknologipakke, som er bygget fra bunden af med henblik på overvåge det danske mediebillede.

Læs også: Dansk startups hjemmebyggede ML finder logoer og personer i mediedækning

»TV 2 Fyn var interesseret i lokal dækning af kommunalvalget, og det faldt godt i tråd med de aktiviteter vi eller har. De vil gerne have statistikker på kandidaterne – et overblik på dækningen af de forskellige kandidater,« fortæller Anders Glent Buch, der er AI-chef i firmaet og tidligere lektor på SDU.

Få fuld adgang til DataTech

DataTech skriver til dig, der arbejder professionelt med data og analytics. Vi giver dig inspirerende cases, nyheder og debat om alt fra machine learning-modeller til dataetik.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden