Professor: Klinikere må ikke blive som de Tesla-ejere, der kører bil fra bagsædet

selvkørende bil tesla selfdriving føreløse
Illustration: Gretta_me, Bigstock. Se større version
DTU-professor Thomas Bolander er bekymret for, at AI bliver rullet for hurtigt ud i det danske sundhedsvæsen.
Interview18. maj 2021 kl. 03:40
errorÆldre end 30 dage

Denne artikel er blevet rettet. Se bunden af artiklen for detaljer. 

Da en Tesla S for nyligt kørte frontalt ind i en parkeret politibil, gav føreren følgende forklaring: Bilens Autopilot var slået til, og han forventede at den selv ville sænke farten og undvige ordensmagtens køretøj. 

Ulykken, der heldigvis kun resulterede i materielle skader, siger ikke nødvendigvis meget om Teslaens evne til at køre sig selv. 

Til gengæld giver Teslas dødsulykker den mest tydelige illustration af, hvordan man kan komme til at stole for meget på AI-systemer, siger Thomas Bolander, der er professor i logik og kunstig intelligens på DTU Compute.

»Tesla har måske i teorien ikke gjort noget galt,« indleder han.

Bilselskabet gør meget ud af at understrege, at selv en bil på autopilot, kræver en opmærksom chauffør med begge hænder på rattet.  

»Men det er et eksempel på, hvad der kan ske, også i sundhedssektoren,«

Vi skal passe på med at falde på halen over, hvor avancerede de her teknikker egentlig er, siger professoren.

Få fuld adgang til DataTech

DataTech skriver til dig, der arbejder professionelt med data og analytics. Vi giver dig inspirerende cases, nyheder og debat om alt fra machine learning-modeller til dataetik. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#2
Nikolaj Vang
20. maj 2021 kl. 14:42

Det er siden blevet afkræftet - Tesla Autopilot var ikke tilsluttet og der var en person i føresædet ved ulykken. Der kan således ikke udledes noget vedr. AI fra denne ulykke, som måske blot skyldes alokohol - det var jo lørdag aften på en lille villavej...

#3
verified_user
editor
Magnus Boye
24. maj 2021 kl. 12:16

Hej Nikolaj, tak for din kommentar. Vi har ændret artiklen for at reflektere, at politiets forklaring, som du skriver, siden blev undsagt. Mvh

#1
Thomas Hildebrandt
18. maj 2021 kl. 08:41

Et første skridt er at få etableret standarder for dokumentation af egenskaber, forklarlighed og risici ved AI løsninger som også tager brugs-situationen og kontekst alvorligt.