GDPR-afgørelse fælder hård dom over Meta: Skal ændre forretningsmodel

4. januar kl. 16:012
Mark Zuckerberg
Mark Zuckerberg er CEO hos grundlægger af Meta, der nu står til at betale yderligere 2,9 milliarder kroner i GDPR-bøde. Illustration: Meta.
Inden for de kommende tre måneder skal den amerikanske tech-gigant begynde at indhente samtykke til at vise Facebook- og Instagrambrugere målrettede annoncer. Og så skal virksomheden betale 2,9 milliarder kroner i bøde.

Det irske datatilsyn har i dag afgjort en længe ventede GDPR-sag mod den amerikanske tech-gigant ‘Meta’, som ejer de sociale medier ‘Facebook’ og ‘Instagram’.

Det betyder, at virksomhedens regning hos tilsynet endnu engang vokser, denne gang med en ny bøde på 390 millioner euro, der svarer til omkring 2,9 milliarder danske kroner. Meta skylder i forvejen omkring 6,7 milliarder danske kroner i ankede GDPR-sager.

Få fuld adgang til DataTech

DataTech er til professionelle, der arbejder med data og analytics.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til DataTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til DataTech
Alt indhold på DataTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
5. januar kl. 13:13

Er der nogen som har et bud på hvad prisen i givet fald bliver, hvis man skal betale 'med penge i stedet for data'? Det er interessant hvor meget vi brugere hver især egentlig er værd for Meta...

1
5. januar kl. 11:22

Dejligt loven endelig bliver håndhævet.

Uanset om facebook så vil lave en "sig ja til at vi gør dette, ellers må du betale" - så får man stadig af vide præcis hvad ens persondata anvendes til - og så kan facebook gøre som hidtil - men brugerne er nu informeret.