Forudsiger skibsforsinkelser: Der er et puslespil af data, som ikke bliver brugt

Når containerskibe i dag ikke kan holde tidsplanen, løses det som regel med et gammeldags telefonopkald. Men det er ikke optimalt, mener dansk startup.
Halvdelen af alle containerskibe er forsinket med mere end 12 timer på globalt plan, og det kræver en logistisk kraftpræstation af dimensioner at styre rederiernes linjeskibe, når de sejler containere rundt over hele verden. Ikke desto mindre er rederierne stærkt afhængige af manuelle manøvrer og har svært ved at lægge planer om, hvis de bliver ødelagt af forsinkelser og uforudsete forstyrrelser. 
Vil du have fuld adgang til DataTech?

DataTech skriver til dig, der arbejder professionelt med data og analytics. Vi giver dig inspirerende cases, nyheder og debat om alt fra Machine Learning-modeller til dataetik.

Thor Thorup
Thor Thorup
Illustration: Portchain

Thor Thorup er medstifter og Cheif Commercial Officer hos Portchain. Thor har tidligere arbejdet med digitalisering inden for shippingindustrien hos McKinsey, og er uddannet ingeniør fra DTU. 

Michael Lindahl
Michael Lindahl
Illustration: Portchain

Michael Lindahl er Head of Analytics i Portchain. Michael har en ph.d. i operationsanalyse fra DTU og har tidligere arbejdet med at optimere af vindmølleparker hos Ørsted og personaleplanlægning i Københavns Lufthavn.