Få data i skyen – men hold benene på jorden

Brødtekst

Data er det nye guld. Og den, der sidder på guldet, har magten. Det ser vi jævnligt eksempler på både inden for forretning og politik. Hvis du vil sikre din virksomhed fra den visse død, så skal du i gang med en forretningsstrategi, der er datadrevet.

Men for at blive datadrevet skal du sikre ejerskab over dine data. Især når du flytter dem i skyen. Og du bør samle dine data i skyen, hvor det meste af din software alligevel ligger efterhånden.  

I dag er der nemlig ikke længere den modstand mod skyen eller 'cloud', som der var engang. Overgangen fra 'on-premise' til cloud er måske det største paradigmeskifte nogensinde i it-verdenen. For bare få år siden frygtede man, at man ikke ejede sine data, hvis man lagde dem i skyen. Man frygtede også hackere og for datasikkerhed generelt.

Men uanset hvor mange penge du propper i din kælder, så vil du aldrig kunne være lige så GDPR-compliant, hacker- og brandsikker som de store datacentre, der skyder frem.

I dag ved stort set alle, at skyen er fremtiden, og at fremtiden er nu. Og det er lige nu, fordi det hele går så stærkt.

Det paradoksale er bare, at det er blevet mere komplekst at få adgang til sine data i skyen, end dengang de lå på serveren i kælderen. Når data ligger i skyen, så skal de stilles rådighed via et API, og det kan ofte være en større teknisk udfordring – også fordi API’et måske ikke dækker jeres behov for adgang til data eller performance på dataudtrækning.

Få bygget et datawarehouse

Det meste software i dag er SaaS – Software as a Service, hvor det ligger i skyen. Det betyder, at alle data fra alle de løsninger/produkter/applikationer, man bruger, også ligger i skyen.

Men hvem ejer de data? Gør du eller SaaS-leverandøren?

Og bliver du mere eller mindre afhængig af dine løsninger/services?

Hvis dine data skal være tilgængelige til fx rapportering, så bør du få bygget et datawarehouse. Der er mange fordele ved et datawarehouse. Du kan samle data fra alle dine løsninger et sted. Og du har ejerskab over alle data, du henter. Det kan være data fra ERP-systemet, CRM, Analytics-værktøjer, hjemmesiden/webshoppen, tidsregistrering osv. Og du kan kombinere data fra de forskellige services, så man kan se sammenhænge og krydsanalysere.

Samtidig kan du udskifte de services, du ikke længere er tilfreds med, uden det kræver det samme i form af tid, ressourcer, teknisk kunnen, serverplads som i de gamle on-premise-dage, hvor man alt for længe holdt fast i den samme software, man oprindeligt havde investeret i.

I dag 'installeres' nye services også i skyen, og de samme data kan lægges i det enkelte datawarehouse, så du fortsat får de informationer, du har brug for. Nye services opdateres ofte, de er sikrere, og har man et datawarehouse, så betyder det ikke noget, om man har Microsoft- eller SAP-strategi eller noget tredje. Data er data, og et datawarehouse kigger ikke på, hvor data kommer fra.

Hvad med 'data lakes' og alt det andet?

Vi drukner i smarte begreber og buzzwords, som 'data lakes', AI, Machine Learning, IoT, osv. Mange virksomheder har svært ved at navigere i alle de tilbud, buzzwords og nye scenarier, der dukker op. Alle er bange for at fejle eller gå glip af noget.

En 'data lake' er primært lavet til at håndtere ustrukturerede data. De virksomheder, der rent faktisk arbejder med data og har en strategi for at blive datadrevet, vil typisk have meget struktureret data fra fx ERP-systemet. Og det giver sjældent mening at lægge struktureret data i en 'data lake' for efterfølgende at lægge det i et struktureret datawarehouse. Det giver unødige arbejdsgange og øger risikoen for fejl. Og vi må ikke glemme de ekstra omkostninger, det medfører.

Et datawarehouse kommer vi dog ikke længere udenom. For uden et datawarehouse kan du ikke tage ejerskab over dine data. Så vil det være dine SaaS-løsninger, der bestemmer, hvilke informationer de vil dele med dig i deres interne rapporteringsløsning.

Hvis man ikke får styr på sin datastrategi og får etableret et datawarehouse, inden man går over til cloud-baserede løsninger, så risikerer man at miste adgang til en stor del af sine data.

Læg fundamentet for fremtiden

Som sagt så er data det nye guld. Se på de store spillere som Amazon, Google, Facebook og Apple. De brugte data til at vækste, og de bruger data til at optimere forretningen.

Mange leverandører, software-producenter og konsulenter vil forsøge at pådutte dig 'den næste nye ting'. En ny smart feature. Men det er vigtigt at få styr på det grundlæggende først.

Få skabt fundamentet, før du udvider med alverdens avancerede features, som I alligevel ikke har ressourcerne til at tage i brug endnu. Så skal du nok nå toget. Kom i skyen nu, men hold benene på jorden.